Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 23:59

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 08-05-05 12:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Tysklands fordonsindustri vill införa fordonsskatt liknande Sveriges koldioxidbaserade sådana. Bilar med utsläpp under 110-120 g/km ska helt befrias från skatt. Mellan raderna kan man se att man gärna säljer fler nya bilar i, till synes, miljösyfte. Nåväl, förslaget är ju ett litet steg mot bränslesnålare bilar. Bättre hade varit att skatten hade varit konstruerad så att fossila bränslen (inklusive naturgas och diesel) blev dyrare vid pumpen.

Citat:
Tyska bilindustrin vill ha skattebefrielse för "120-grammare"
Björn Bergman - 2008-05-05 01:23

Chefen för tyska bilindustriföreningen, Matthias Wissmann, anser att det bästa sättet att öka försäljningen av nya miljövänligare bilar är att basera bilskatten på koldioxidutsläppet: lägre utsläpp ger lägre skatt. Och bilar med utsläpp under 110 eller 120 gram/km ska befrias helt från skatt.

Matthias Wissmann är president för tyska bilindustriföreningen VDA och före detta kommunikationsminister i Tyskland. Hans åsikter väger tungt.
I en intervju med branschtidningen Automobilwoche uttalar han sig för en ny fordonsbeskattning som baseras på utsläppet av koldioxid per kilometer.

"Den genomsnittlige köparen av små och medelstora bilar har en lön på under 2.000 euro. När han eller hon med den nya beskattningen och lägre förbrukning kan spara flera hundra euro om året, är det givetvis en "morot" för att skaffa en ny bil", säger Wissmann.
Bilar med riktigt låga utsläpp, i storleksordningen 110 till 120 gram per kilometer, bör enligt VDA-förslaget befrias helt från fordonsskatt.
Wissmann är också mycket skeptisk till att den tyska koalitionsregeringen "gett efter för det yttre trycket" och nu avser att inte inkludera äldre bilar i skattereformen. "Att inte ta med det äldre bilbeståndet i skattreformen anser jag är en ekologisk tankevurpa", säger han till Automobilwoche.
Wissmann (och VDA) anser att äldre fordon med höga utsläppsvärden måste beläggas med en "moderat" skatt "under en viss tid".
Han förklarar att en föryngring av det äldre bilbeståndet i Tyskland med ett år, skulle betyda att man spar in 800 miljoner liter bränsle och därmed slipper utsläpp av två miljoner ton koldioxid per år.
Wissmann är samtidigt skeptisk till att införa en skrotningspremie för äldre bilar, jämfört med en CO2-baserad skatt. "Erfarenheten visar att så fort skrotningspremien upphör, minskar nybilsförsäljningen med 30 till 40 procent", slutar Matthias Wissmann.


http://www.automotorsport.se/news/14340 ... efrielse-för-120-grammare/

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-05-05 13:07 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Givetvis vill bilindustrin ha skattebefrielse, enligt dem gör man ju världen en tjänst om man köper ne ny bol för 300.000:- ... :-)

Skattesats på bilar, vad är det bra för egentligen? Lägg det på drivmedlet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-05-05 14:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Ja, beskatta stillastående bilar är ju helt fel, en slags fastighetsskatt..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-05-05 14:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Vi kan ju annars avskaffa fordonsskatten och istället införa en fordonsavgift som innebär en fördubbling för vanligt folk och en sänkning för Rolls Rolls-ägarna...! :)

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-05-05 15:42 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Skall vi föra en allmänpolitisk debatt här?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-05-05 21:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Nej, MagnusH, det ska vi inte. Men varför skulle man inte kunna avskaffa fordonsskatten och införa en fordonsavgift? Det gick ju med fastighetsskatten!

Seriöst, så tyckte även jag från början att koldioxidbaserad fordonsskatt var en bra idé, men så insåg jag att om man köper en bil för 200-300 tusen spelar ju faktiskt inte några hundra per år hit eller dit någon roll. Då spelar fri parkering större roll för folks benägenhet att skaffa miljöbil, även om man till vardags inte räknar in parkeringsavgiften när man jämför om det är billigast att ta bilen eller åka kollektivt. Istället bör ju all skatt tas ut på bränslepriset. Där märks det och det är det enda som kan få folk att ställa bilen då och då.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-05-06 01:46 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Ska man ha fordonsskatt så vore det väl vettigt om den är i relation till hur mycket en bil släpper ut. Dvs dieslar borde vara högre beskattade än bensinare, lastbilar högre än personbilar osv.

Fast vad som verkligen borde ha grov CO2-skatt är ju fossila bränslen. Dagens är ju skrattretande när man tittar på vad fossila bränslens förbärnningsprodukter får för effekter.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-05-06 06:36 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
göinge skrev:
Nej, MagnusH, det ska vi inte. Men varför skulle man inte kunna avskaffa fordonsskatten och införa en fordonsavgift? Det gick ju med fastighetsskatten!


Varför vill du det?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-05-06 06:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
MagnusH skrev:
göinge skrev:
Nej, MagnusH, det ska vi inte. Men varför skulle man inte kunna avskaffa fordonsskatten och införa en fordonsavgift? Det gick ju med fastighetsskatten!


Varför vill du det?


Nej, jag vill inte. Jag brydde mig inte om fastighetsskatten heller. Jag tyckte det mest var media som fokuserade på det. Bland folk jag mötte var det för var och en tjugo andra frågor som var viktigare.

widmark skrev:
Ska man ha fordonsskatt så vore det väl vettigt om den är i relation till hur mycket en bil släpper ut. Dvs dieslar borde vara högre beskattade än bensinare, lastbilar högre än personbilar osv.


Absolut! Dagens fordonsskatt är definitivt bättre konstruerad än den viktbaserade och herr Collin borde vara nöjd för den tar mycket lite hänsyn till bränsletypen, utan fokus ligger på bränsleförbrukning eftersom man räknar efter vad en etanol- och gasbil släpper ut vid bensindrift och om man nu vill gynna små bränslesnåla bilar, gör man ju det med dagens fordonsskatt. Synd bara att skillnaden mellan en bränslesnål och bränsleslukande bil är så liten att det inte gör någon skillnad i folks val i bilhallen.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-05-06 06:50 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
göinge skrev:
MagnusH skrev:
göinge skrev:
Nej, MagnusH, det ska vi inte. Men varför skulle man inte kunna avskaffa fordonsskatten och införa en fordonsavgift? Det gick ju med fastighetsskatten!


Varför vill du det?


Nej, jag vill inte.



Men, varför tog du då upp det? Jag förstår inte.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-05-06 07:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
MagnusH skrev:
göinge skrev:
MagnusH skrev:
göinge skrev:
Nej, MagnusH, det ska vi inte. Men varför skulle man inte kunna avskaffa fordonsskatten och införa en fordonsavgift? Det gick ju med fastighetsskatten!


Varför vill du det?


Nej, jag vill inte.



Men, varför tog du då upp det? Jag förstår inte.


Ett avskaffande av fordonsskatten och införande av fordonsavgift är inte orealistiskt. Vad säger att ett sådant förslag inte skulle kunna komma? Folk tror fortfarande att fordonsskatten går raka vägen till Vägverket för att bekosta underhållet av våra vägar och en Volkswagen Lupo sliter lika mycket på vägarna som en Passat eller Touareg och då skulle man ju kunna ha samma fordonsavgift på alla tre bilarna. Håller du inte med mig och börjar rabbla formler om viktens betydelse för vägslitaget, kanske vi ska återinföra den viktbaserade fordonsskatten? En Passat sliter i alla fall lika mycket på vägarna oavsett vad du häller i tanken!

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-05-06 07:50 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
göinge skrev:
MagnusH skrev:
göinge skrev:
MagnusH skrev:
göinge skrev:
Nej, MagnusH, det ska vi inte. Men varför skulle man inte kunna avskaffa fordonsskatten och införa en fordonsavgift? Det gick ju med fastighetsskatten!


Varför vill du det?


Nej, jag vill inte.



Men, varför tog du då upp det? Jag förstår inte.


Ett avskaffande av fordonsskatten och införande av fordonsavgift är inte orealistiskt. Vad säger att ett sådant förslag inte skulle kunna komma?


Ja, du föreslog det ju tidigare i tråden. Jag begriper inte varför du föreslog det, för du verkar inte tycka ditt förslag var särskilt bra.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-05-06 08:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Jag tillhör den ironiska generationen!

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-05-06 16:52 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Min ena bil är så gammal, så där betalar jag ingen fordonsskatt. Den andra är däremot lite yngre, samt rätt tung. Där är det en rätt mastig summa per år. Om regelverket tog hänsyn till utsläpp istället för främst vikt skulle det kunna ekonmiskt löna sig att etanolkonvertera den och få en regbesiktning på det hela.

Men det är ju som vanligt, världen ska räddas genom att man köper fler nya bilar, inte att man konverterar existerande bilpark. Skrota och köp nytt är budskapet ifrån Rosenbad. Tyvärr inte ett alternativ för mig, åtminståne inte just nu. Men vi får väl se hur VV ställer sig till den nya lagen. Dock tänker inte jag hålla andan.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011