Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 10:14

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 08-05-07 17:57 
Offline

Blev medlem: ons 08-05-07 17:21
Inlägg: 2
Ort: Umeå
Jag håller på att skriva uppsats i Nationalekonomi om prisförändringars påverkan på efterfrågan av E85, och skulle vara väldigt tacksom om ni tog er tid att svara på den här enkäten. Det borde inte ta längre än ett par minuter. Det enda kravet är att ni som svarar på enkäten är att det är ni, eller någon i ert hushåll som betalar bränslet. Dvs, tillhandahålls bränslet som en löneförmån ber jag er att inte svara på enkäten.

Svarar på synpunkter eller frågor här i tråden. Enkäten besvaras på den här adressen: http://www.easysurvey.se/surveys/nvehj/

Tack på förhand för er medverkan!


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-07 19:01 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
En synpunkt, när jag anger hur mycket jag skulle tanka vid en prisökning. Jag angav samma mängd vid alla höjningar, men det förutsätter såklart att bensinpriset stiger motsvarande eller nästan motsvarande.

För mig för plånboken styra oftast, skulle motsvarande pris vara ungefär samma väljer jag E85.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-07 20:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Svarsalternativen kändes inte riktigt relevanta. Om E85-priset skulle stiga kraftigt skulle jag nog se till att reparera min elbil och använda den för alla kortare vardagskörningar, och kanske börja köra någon äldre bil på gengas för längre transporter. Och båda de fallen innebär ju en minskning av E85-förbrukningen utan att jag för den delen börjar handla fossila bränslen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-07 20:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Likaväl som bensinbilsägare fortsätter att köra lika mycket oavsett hur dyrt det blir eftersom man anser att man inte kör något i onödan, kommer jag att köra min etanolbil lika mycket. Dessutom skaffade jag inte etanolbil av ekonomiska skäl utan miljöskäl, så priset för E85 kan nog stiga så mycket så att milkostnaden är ett par kronor mer per mil (=12.26 kr/l E85 om bensinpriset ligger kvar på 13.09). Därför kan E85-priset stiga ganska kraftigt (5 kr/l) även om bensinpriset står stilla eller bara ökar något. Skulle däremot den ekonomiska kalkylen haverera (=E85-priset är alldeles för högt i sig, alternativt är alldeles för högt i förhållande till bensinpriset) skulle jag försöka dra ner på bilkörandet snarare än att börja tanka bensin (återigen är bilen anskaffad av miljöskäl), till exempel genom att oftare ta tåget till svärföräldrarna 9 mil bort eller oftare cykla till min mor 5 km bort).

Därför har även jag angett samma milantal på alla frågor.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-07 20:59 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Jag antog att bara E85 priset stiger och inte bensinpriset.
Då blir det mera cykel, än nu. Och kanske lite mera bensin.

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-07 21:40 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Jag tryckte på "enter" innan alla rutor var ifyllda och därmed avslutades enkäten, snopet!

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-07 23:01 
Offline

Blev medlem: ons 08-05-07 17:21
Inlägg: 2
Ort: Umeå
torbjorn skrev:
Svarsalternativen kändes inte riktigt relevanta. Om E85-priset skulle stiga kraftigt skulle jag nog se till att reparera min elbil och använda den för alla kortare vardagskörningar, och kanske börja köra någon äldre bil på gengas för längre transporter. Och båda de fallen innebär ju en minskning av E85-förbrukningen utan att jag för den delen börjar handla fossila bränslen.


Bra synpunkt. Den frågan känns helt klart framstressad såhär i efterhand, och det är uppenbart att jag åtminstone skulle ha haft ett "annat"-alternativ.

Vidare så menade jag att man skulle uppskatta sin konsumtionsförändring av E85 vid ett oförändrat bensinpris. Men helt klart är att jag kunde vara tydligare. I vilket fall som helst uppskattar jag all feedback.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011