Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 19:08

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Lite osäkert
InläggPostat: tor 09-01-08 11:32 
Offline

Blev medlem: tis 08-12-09 09:10
Inlägg: 130
Jag tycker nog ändå att det verkar lite osäkert att till så stor del som nu planeras vara beroende av afrikanska stater för vår bränsleförsörjning - men om vi inte har något annat val så..

SEKAB har ju i stort sett monopol på etanolimporten och deras afrikasatsningar är ju av enorma mått.

Så jag tycker nog ändå inte att afrikaberoendet bara är positivt och hoppas på fler inhemska lösningar.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-01-08 11:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Jag hoppas också på mer inhemsk etanol, men man ska inte blåsa upp beroendet av utländsk etanol till ett större problem än det är. Eftersom SEKAB är de som håller i etanolprojekten i Afrika har man ju kontroll, åtminstone mer än inom oljeindustrin där i princip allt kontrolleras av ickesvenska företag. (Lundin Oil är ju en av aktörerna på oljemarknaden, men de står väl sig slätt gentemot de stora dinosaurierna?)

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-01-08 19:54 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Chaan skrev:
Konceptet "andra generationen" etanol är ett felsteg från början. Det är mycket uppseendeveckande om det satsas mer pengar i något som inte lönat sig. Precis som kärnkraften urdumt från början. Det finns i själva verket inga generationer - bara etanol, C2H5OH. Visst kan man framställa det ur nästan vad som helst - men att tillföra pengar för att höja produktiviteten på svensk skog verkar inte klokt - det som behövs i det här landet är mer naturreservat. Lägg ned biståndet och köp av de fattiga länderna.


Jag håller inte riktigt med. Det som kallas "andra generationens etanol" är naturligtvis inte något nytt ämne utan det handlar om ur vilken råvara som det kan framställas nämligen cellulsa.

Nuvarande etanol kommer ju från växter med mkt socker eller stärkelse som går att jäsa. Det kan vara sockerrör, vete, sockerbetor, potatis osv men mycket av växtligheten består ju av cellulosa som innehåller mkt energi som nu inte altid tas tillvara.

När man på industriell skala kan omvandla cellulosa till etanol så kan man producera mat och etanol samtidigt, t ex genom att göra etanol av halmstrå, man kan t ex också få 1,5 ggr så mkt etanol per ha ur sockerrör eller göra etanol ur returpapper. Andra generation/cellulosaetanol handlar alltså inte bara om at kunna göra etanol ur (energi)skog, även om jag tycker det inte vore en dumm ide om man då kunde öka etanolproduktion i Sverige.

Jag tycker det är helt rätt att det satsas mkt pengar på forskning för att få fram denna cellulosa etanol (precis som att man borde investera mera statliga medel i många andra alternativa energikällor) men däremot skulle jag hellre se att fler var med att skaka fram pengar till forskningen och pilotanläggningar, inte bara de som kör på etanol.

karlmb skrev:
Att bli "beroende" av Brasilien och många ggr flera andra länder än de som har olja kan bara vara positivt.
Det är just det stora antalet möjliga etanolproducenter som är styrkan i etanolproduktionen.
Det är just det få antalet möjliga oljeproducenter som skapat enorma rikedomar och krig och förbannelse i snart ett sekel. Och den nackdelen kommer att öka i betydelse för varje år vi tär på de ändliga resurserna i marken.


Precis! Och det finns ingen konflikt med det och att satsa på att ta fram celluloseetanol. Sockerrörsetanolen skulle som sagt kunna öka sin redan höga produktion med minst 1,5 ggr så mkt. Om vi ska ersätta oljan så kommer cellulosaetanolen nog att behövas.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Kontroll ?
InläggPostat: fre 09-01-09 10:28 
Offline

Blev medlem: tis 08-12-09 09:10
Inlägg: 130
Göinge skrev:
[quote]Eftersom SEKAB är de som håller i etanolprojekten i Afrika har man ju kontroll[/quote]

Jo, SEKAB själva har nog kontroll, men jag är lite skeptisk med tanke på att SEKABs tycks ha mörkat sin årsredovisning coh förvaltningsberättelse för 2007 av "affärsmässiga skäl" innan man fick hundratals milj. i kommunala bidrag. Vad är det som säger att man inte mörkar andra saker också ? Inte ens kommunerna verkar att få tillräcklig information trots att de satsat en miljard i SEKAB. http://www.norran.se/nyheter/norrochvas ... 155506.ece
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=55868&a=1212055

Att lita på multinationella företag bara för att de är svenska ska man nog akta sig för.

Hur som helst kommer ju SEKAB och Taurus Petroleum snart troligen få flera hundra miljoner från energimyndigheten till samarbetet i pilotanläggningen. Det återstår att se om detta leder till en större inhemsk etanolproduktion i framtiden.

Det skadar nog inte att noga följa upp vad som händer i Afrika - om man skadar miljön där kan det innebära ytterligare negativa artiklar om etanol som t.ex. : http://www.sr.se/cgi-bin/vasternorrland ... el=2452354


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011