Laban skrev:
"Bensin och dieselbilarna drar mindre och mindre, etanolbilarna hänger inte med". Fast det är klart, så länge biltillverkarna håller sig till detta koncept så är ju detta den bistra verkligheten.
Miljöbilsgränsen har gjort att bara du kommer under 120 gram - antingen genom att sätta i en snåldiesel eller -bensinare, eller genom att sätta i en etanolmotor i bilen - är du i hamn. Precis som inget händer med bränsleförbrukningen för etanolbilar med nuvarande miljöbilsregler, kommer inget att hända med bensin- och dieselbilarnas bränsleförbrukning den dagen även Volvo XC90 kommer under 120-gramsgränsen. Det behövs en progressiv sänkning av miljöbilsgränsen, om det alls ska finnas någon miljöbilsgräns. Miljöbilsgränsen fick igång utvecklingen mot snålare motorer och biodrivmedel, samt fick folk att öppna ögonen för dessa bilar, men på lite längre sikt är det bättre att driva på utvecklingen med hjälp av högre skatter.
_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger:
https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c