Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 01:40

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 43 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-03-16 23:48 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
co2 skrev:
Lite mer ved på brasan! Jag delar Bengt Kriströms åsikt när han säger "de svenska åtgärderna för att minska koldioxidustläppen inte spelar någon roll i ett globalt perspektiv."


Vad spelar det för roll att jag slutar aga mina barn, när det finnns miljoner asiatiska barn som agas varje dag?

( Hypotetiskt exempel:-) )

Vatrken vad jag, co2 eller Kriström säger och gör spelar någon roll i ett globalt perspektiv. Tråkigt, men sant.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-03-17 10:36 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Instämmer med Magnus.

co2 skrev:
Lite mer ved på brasan! Jag delar Bengt Kriströms åsikt när han säger "de svenska åtgärderna för att minska koldioxidustläppen inte spelar någon roll i ett globalt perspektiv."


Självklart inte, men det skulle kunna vara så att vi kan hitta hållbara alternativ till oljan och sätt att organisera vårt sammhälle oberoende från oljan som andra länder förhoppningsvis kan anamma. Internationellt intresse för det finns, redan nu har kineserna investerat i en etanolfabrik i Sverige för att lära sig mer om tekniken.

co2 skrev:
För fakta är väl, att för varje svensk som minskar sina koldioxidutsläpp ökar en miljon asiater dem.


Fakta är att om vi i västvärlden per capita skulle ha lika låga utsläpp som asiaterna idag så skulle problemet inte vara så stort. Men iom levnadsstandarden i asien stiger börjar man även ta över våra dåliga vanor vad gäller CO2 utsläpp. En stor del av den ekonomiska utvecklingen och ökad energiförbrukning i t ex Kina beror f.ö. på att vi har lagt en stor del vår produktionen av varor ditt det är som billigast att producera (dvs Asien) utan att ta hänsyn till miljön.

co2 skrev:
Du Aryan verkar hjärnblockerad och låst vad gäller uppfattning i frågan!

trots allt i all välmening!


Om du men hjärnblockerat menar att jag ägnar mycket tid åt frågan har du helt rätt, men bara för att visa din vällmening kan du väl beskriva din lösning ?

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-03-17 16:43 
Offline

Blev medlem: ons 07-02-21 22:53
Inlägg: 18
Ort: Mellannorrland
Om du men hjärnblockerat menar att jag ägnar mycket tid åt frågan har du helt rätt, men bara för att visa din vällmening kan du väl beskriva din lösning ?

/Aryan[/quote]

Jag anser mig inte sitta inne med lösningen för planeten jorden, det är liksom lite för stort, svårt och innehåller alldeles säkert mängder av okända faktorer. Och jag undrar faktiskt vem överhuvud tagit som vill ta på sig den uppgiften utan att stöta sig med mängder av människor. F.ö. vill jag inte bestämma över andra.
Vad jag avsåg handlar snarare om etanolen är lösningen. Gillberg med flera pekar ju på metanolen i stället!

Sen så beundrar jag din envishet, engagemang och kunnande, det är bra, men bli inte för självsäker. Även du kan antagligen "vara fel ute" (ha fel)!

PS! Jag fortsätter gärna att köra på etanol om avigsidorna med starterna, förslitning av vissa delar samt det rosa glegget m.m. finner sin lösning. Samt prisnivån förståss.DS!

mvh


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-03-18 14:33 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
GL skrev:
Henrik Jansson skrev:
-------------------
Sen ska man komma ihåg att om vi blandar i mer etanol i bensinen så blir inte miljön bättre av det eftersom all etanol som tillverkas ändå går åt, det som behövs nu är mer produktion. .

Huvuddelen av etanolkonsumtionen i Sverige går åt för låginblandning så om den inte görs ökar istället det fossila CO2 utsläppet och den etanol som används till låginblandning blir överproduktion. Fel alltså.
Henrik Jansson skrev:
Ren etanol vid tappen är ett krav för att vi ska kunna optimera motorerna för etanol, och det går inte att optimera lika bra med E85, speciellt inte nu när etanolen innehåller ännu mer bensin på vintern. Också det ett beslut som togs under den förra regeringens tid.

Det var inte ett regeringsbeslut utan ett beslut inom SIS taget av represententer för olje och bilindustrin. Oktanhöjningen från E75 eller E85 till 100 % etanol är ganska liten, ungefär tre enheter, se här. http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?p=2966#2966
Optimering till E85 räcker ganska långt med tanke på de problem och kostnader som kallstart på ren etanol skulle medföra.


Fel av dig..
Som läget är nu är efterfrågan på etanol så stor att alla etanol som tillverkas används även om vi i Sverige inte skulle blanda i nån etanol alls.
Det som behövs nu är mer tillverkning.
Vägverket (som lyder under regeringen) var med på SIS möten och klubbade genom förslaget om mer bensin på vintern. Varför? Dessutom kunde regeringen ha krävt att det skulle vara etanol i etanoltapparna. Hur mycket bensin skulle den förra regeringen ha tillåtit? Nu är det 5% etanol i bensinen, och ner till 70% i etanolen. Var går gränsen för hur lite det får vara? Jag vill ha etanol utan bensin. Hade den förra regeringen tänkt efter det minsta så skulle de ha krävt blandpumpar eller ren etanol, och krävt att etanolbilar kan starta i kyla för att få kallas miljöbilar.
FFV bilar går till nästan 50% på bensin nu.
Lite konstiga siffor du har om oktantalet. Nu finns det ju olika skalor på oktan också, men vad skulle du säga att det är för oktantal på E85 och E75 och ren etanol?
Skillnaden mellan E85 och ren etanol är stor när det gäller optimering av motorer. Dessutom är det inte svårt och dyrt att ordna problemet med kallstarter, det skulle kosta några hundra kronor på en bil.
Att inte utnyttja etanolen fullt ut är slöseri med energi och en stor konkurensnackdel för etanol. Slöseri och miljöförstörelse.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: 5% etanol
InläggPostat: sön 07-03-18 16:41 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Till Henrik: Jag vill på inget vis försvara den förra regeringen. Men det är ungefär ett år sedan dom begärde hos EU, i form av en motion (?) att få höja halten av etanol till 10% i vanlig bensin. Jag lade in en länk om detta på gamla forumet. Men det är ju borta nu. Om man ger sig tid och tålamod, kan man kanske hitta det på "nyhetsbullentiner från Riksdagen"?
Så nu väntar vi på Bryssel.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-03-18 17:04 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
jaha? När jag började köra på etanol fanns E10 att köpa.. och E85 kostade 6,55 kr litern..
Det är bättre att använda etanolen till etanolbilar än att blanda den i bensinen..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-03-18 19:22 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Henrik gnäller på förra regeringen, och Aryan på nuvarande.

Det jämnar ut sig... :-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-03-18 22:33 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Lind skrev:
Nu handlade väl tråden om Klimatkommissionen och inte om du vill ha E100 i pumparna eller varför E10 försvann 1/1 2000. Du kan inte repetera ditt mantra i varenda tråd som egentligen handlar om annat, Henrik.

jag svarar på inlägg. Sen är det tråkigt att inte fler förstår hur viktigt ren etanol och optimerade motorer är.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-05-11 09:17 
aryan skrev:
MagnusH skrev:
aryan skrev:
Christian Azar är någon som jag har förtroende för men de övriga?

Andreas Carlgren har sagt att klimatfrågan har högsta prioritet men jag har inte sätt nått i regeringens agerande som bevisar att de menar allvar, det ända som regeringen nu har beslutat om att höja hastighetsgränser som omedelbart kommer att öka utsläppen av CO2.


Man har höjt CO2-skatten, skall införa biltullar och möjligen skatteväxla fordonsskatt mot mer CO2-skatt.


Biltuller var väl utfallet av folkomröstningen som avgjorde. Tyvärr vill de inte använda pengerna till för att förbättra kollektivtrafiken utan satsa de på mer asfalt = mer utsläpp.

Det är bra att de inte har sänkt bensinpriset som Kd hade som ett vallöfte, och lätt en liten skattehöjning på bensinen (som jag tror redan var bestämd innan) passera, men dåligt att de höjer max hastigheter och inte vidhåller en 30-procentig CO2 utsläppssänkning för Sveriges del som de gick med till Bryssel utan nöjer sig med EU's 20% minskning.

Visste inte att de vill skatteväxla fordonsskatten mot CO2 skatt men det vore mkt bra. De fasta kostnader med bilinnehav ska vara låga och de rörliga höga. Det uppmuntrar att inte köra i onödan och att köra bränslesnålt / med rena bränslen. Energiskatten på diesel bord också höjas kraftigt så att det inte längre blir billigare att köra dieselbil än bensinbil, samtidigt borden fordonskatten för dieselbilar sänkas till bensinbilens nivå.

/Aryan


Nu måste du väl ändå inse att dina MP kompissar inte har något innflytande längre. Nytt folk nya ideer.......


Upp
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-05-11 10:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Tydligen inte helt nya då moderaterna vill använda ekonomiska styrmedel för att ställa om energimarknaden.
Och det är troligen enda sättet.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-05-11 14:09 
karlmb skrev:
Tydligen inte helt nya då moderaterna vill använda ekonomiska styrmedel för att ställa om energimarknaden.
Och det är troligen enda sättet.


Det är ljusårs skillnad mellan M och mp, så jag förstår inte riktigt liknelsen. min poäng är att det blir liksom meningslöst att klamra sig fast vid en regering som inte finns längre. där mp var ett litet stödparti.


Upp
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-05-11 16:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jaja, men vi kan väl prata sakpolitik istället, inte om vilka vi kramar?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 43 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011