Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: sön 20-04-05 15:11

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 09-05-20 07:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3226
Ort: Hässleholm
Citat:
MILJÖDEBATTÖR KRÄVER EXTRA BILSKATT
Per Kågeson, författare, debattör och miljökonsult, anser att staten nu måste ta till krafttag för att minska den svenska vagnparkens genomsnittliga bränsleförbrukning.

2009-05-19 I sin nya bok ”Miljöbil på villovägar”, föreslår han att Sverige inför ett system med registreringsskatt för nya törstiga personbilar. Skatten skulle utformas så att bilar med högre koldioxidutsläpp skulle få betala en extra skatt vid den första inregistreringen. Snåla bilar med låga utsläpp skulle däremot få en bonus. En Volvo V70 2,5 T skulle enligt förslaget kosta ca 20 000 kr i inregistreringsskatt medan en Toyota Prius skulle få ca 10 000 kr i bonus.

Kågeson tänker sig att systemet ska likna det som införts i Frankrike. Skatten/bonusen ska vara självfinansierande och neutral för en bil som släpper ut 130 g CO2/km.
Själv tror han förslaget kommer att tas väl emot av Sveriges bilister.

- Jag är optimist! Jag tror att folk kommer att förstå att vi måste göra något för att få bilarna snålare. Om vi inte gör nåt snart finns risken att staten i framtiden tvingas till kraftiga höjningar av bränsleskatten istället, för att förhindra att den svenska biltrafikens koldioxidutsläpp överstiger EU:s mål.

TEXT: Tommy Wahlström


Jag undrar hur han betraktar etanolbilar. De anses törstiga, men har ju låga koldioxidutsläpp, men inte enligt alla. Enligt många motorjournalister är det ingen skillnad på fossil koldioxid och kretsloppsbunden koldioxid. Om jag har förstått det hela rätt tillhör Per Kågesson dieselfantasterna och vill väl med detta förslag stimulera dieselbilsförsäljningen ännu mer. Jag förstår dock inte varför ingen kan tänka tanken att om man höjer drivmedelsskatten sköter sig allt själv och man slipper konstiga skattekonstruktioner för nya bilar. Ska man uppnå en miljöbättre bilpark genom att successivt stimulera miljöbättre nybilsköp kommer det att dröja minst 20 år innan man uppnår de resultat man kan nå omedelbart genom höjd drivmedelsskatt. Med höjd drivmedelsskatt påverkar man inte bara nybilsförsäljningen, utan hela bilparken genom att få folk att köra mindre, kanske gå kurs i "ecodriving" och till och med konvertera bilen.

http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=13631


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-05-20 09:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3226
Ort: Hässleholm
Jo, det stämmer. Per Kågesson gillar inte etanol, vilket Lasse Swärd inte är sen att skriva en artikel om:

Citat:
"Etanolbilarna har kört vilse"
Sveriges breda satsning på etanolbränslet E85 är mer missriktad industripolitik än miljöpolitik. Det menar miljöforskaren Per Kågeson som på tisdagen presenterade sin nya bok ”Miljöbil på villovägar” på SNS förlag.
Uppdaterad: 19 maj 2009, 15:33

- Sverige är ensamt i Europa om att i stor skala satsa på etanolbilar och E85. Det har skapat en skyddad verkstad för Volvo och Saab där de fått verka helt utan omvandlingstryck, säger han.

Per Kågeson har räknat ut att de de direkta och indirekta kostnaderna för alla etanolrelaterade skattestöd och andra ubventioner uppgick till cirka tre miljarder kronor - enbart under 2008.

- Det gav en minskning av koldioxidutsläppen på cirka 0,5 miljoner ton koldioxid. Det motsvarade 5:50 kronor per kilo. Det är ungefär tolv gånger mer än vad det skulle behöva kosta, säger han.

Att Sverige som enda land i EU drivit etanollinjen så hårt förklarar han med missriktad omsorg om Volvo och Saab samt effektivt lobbyarbete av olika organisationer, inte minst från etanolkoncernen Sekab vars dåvarande vd Per Carstedt haft Centerpartiets och Miljöpartiets öra, och i viss mån även Socialdemokraternas.

- Den svenska etanollinjen utgör ett avskräckande exempel. Om andra länder också bejakar stora och bränslekrävande fordon bara därför att de kan köras på förnybara drivmedel behöver vi mer än ett jordklot för att stilla bilarnas törst. Vårt ekologiska fotavtryck blir alldeles för stort, skriver han i boken.

Per Kågeson är mycket kritisk till näringsminister Maud Olofsons utspel om att Volvo och Saab tillverkar bilar som kunderna inte vill ha.

- Det säger hon, uppenbarligen utan att förstå att hon själv tillsammans med andra politiker bidragit till deras svåra situation genom att erbjuda dem en skyddad verkstad på hemmaplan.

För att Sverige ska klara de långsiktiga miljömålen inom transportsektorn är det av avgörande betydelse att nybilskunderna väljer bränslesnålare bilar, framhåller han.

- Sverige har fortfarande den törstigaste bilparken i Europa. Om den skillnaden består betyder det cirka 1,7 miljoner ton mer koldioxid år 2020 i jämförelse med om vi istället skulle vara ett ledande land. Det gör att vi behöver höja skatten på bensin och diesel med tre kronor per liter. Det är få som fattat vilka konsekvenser det här får, säger han.

Per Kågeson menar att det går att utforma styrmedel som gör att vi väljer snålare bilar utan att vi äventyrar Volvos överlevnad.

- Se bara hur långt Volvo nu kommit med sin satsning på snåla dieslar, de ligger mellan 100 och 120 gram koldioxid per kilometer. Och ambitionen är att nå ett genomsnitt på 141 gram i Europa år 2012, säger han.

Saabs totala fokusering på bränsletörstiga etanolbilar däremot är han ytterst kritisk till:

- Företaget har trots skickliga medarbetare och tidig utveckling av turotekniken aldrig gjort något för att miljöanpassa sina bilar. BioPower (deras etanolversioner) framstår i sammanhanget som ett dåligt skämt, konstaterar han.

Ett sätt att öka försäljningen av snåla bilar är att kraftigt höja skatten på törstiga modeller. Per Kågesonhänvisar till Frankrike där nya bilar med höga utsläpp beläggs med extra höga skatter medan snåla bilar istället får motsvarande höga premier, vilket ger en slags neutralitet.

- Det bästa vore en differentierad försäljningsskatt som inte gör genomsnittsbilen dyrare, säger han.

Per Kågeson menar att man kan utforma det så att det passar även Sverige med vår högre andel av större bilar.
- Det viktigaste är att vi väljer bränslesnålare bilar. På sikt får vi en ökad andel laddhybrider och elbilar, men det kommer att dröja och det är inte alldes givet att en hybrid är bättre än en bränslesnål diesel, menar Per Kågeson.

Sverige behöver inte E85 för att klara EU:s mål om 10 procent förnybar energi i transportsktorn år 2020, menar han.

- Det kan vi klara med eldrift, låginblandning, DME (dimetyleter), biogas och liknande alternativ, säger han.

Lasse Swärd


Trots allt är Per Kågesson ännu en etanolhatare som tycker låginblandning av etanol är bra. Dessutom undrar jag varför man ska avfärda E85 för att det "inte behövs" för att klara EU:s mål om 10 procent förnybar energi inom transportsektorn 2020. Man kan inte tänka sig att målet är alldeles för lågt satt och att man behöver överskrida målet?

http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... se-1.12367


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 09-05-20 21:51 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1201
Ort: Nyköping
Kort och kärnfull artikel med klart budskap.

http://www.skd.se/article/20090519/OPIN ... olja-obama

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-09-16 13:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Kågeson vill alltså öka beskattningen än mer på stillastående bilar...
Vilken miljökämpe!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-12-25 17:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Killen har verkligen ingen bra trackrecord!
Verkar numera försörja sig som lobbyist.
http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... se-1.12367

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-12-25 20:38 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Jag fattar inte logiken med att öka skatt på törstiga modeller och vice versa på otörstiga modeller. Lägg skatten på drivmedlet så löser det sig självt. En törstig bil som står still påverkar inte miljön då den inte drar något bränsle och skall därmed inte beskattas.

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-12-26 20:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Logiken är endast en enda, att slippa ge högre total skatt på tungtrafik, vilket skulle bli följden om den värsta CO2källan av alla bränslen, fick en lika hög CO2skatt som tex bensin.
Visst, du och jag fattar att man kunde sänka fordonsskatten på tunga fordon som kompenssation, men problemet är nog egentlgien att man enligt EUreglerna inte kan införa så hög nationell CO2skatt som hade behövts.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-12-26 22:18 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1201
Ort: Nyköping
karlmb skrev:
Logiken är endast en enda, att slippa ge högre total skatt på tungtrafik, vilket skulle bli följden om den värsta CO2källan av alla bränslen, fick en lika hög CO2skatt som tex bensin.
Visst, du och jag fattar att man kunde sänka fordonsskatten på tunga fordon som kompenssation, men problemet är nog egentlgien att man enligt EUreglerna inte kan införa så hög nationell CO2skatt som hade behövts.

Kan bara hålla med dig! EU är i denna fråga verkligen trög. Men de följer bara en av fysikens grundläggande lagar: Det minsta motståndets lag, lyft inte blicken längre än dit näsan räcker! Eller med ett finare ord, Le Chateliers princip.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011