Jo, det stämmer. Per Kågesson gillar inte etanol, vilket Lasse Swärd inte är sen att skriva en artikel om:
Citat:
"Etanolbilarna har kört vilse"
Sveriges breda satsning på etanolbränslet E85 är mer missriktad industripolitik än miljöpolitik. Det menar miljöforskaren Per Kågeson som på tisdagen presenterade sin nya bok ”Miljöbil på villovägar” på SNS förlag.
Uppdaterad: 19 maj 2009, 15:33
- Sverige är ensamt i Europa om att i stor skala satsa på etanolbilar och E85. Det har skapat en skyddad verkstad för Volvo och Saab där de fått verka helt utan omvandlingstryck, säger han.
Per Kågeson har räknat ut att de de direkta och indirekta kostnaderna för alla etanolrelaterade skattestöd och andra ubventioner uppgick till cirka tre miljarder kronor - enbart under 2008.
- Det gav en minskning av koldioxidutsläppen på cirka 0,5 miljoner ton koldioxid. Det motsvarade 5:50 kronor per kilo. Det är ungefär tolv gånger mer än vad det skulle behöva kosta, säger han.
Att Sverige som enda land i EU drivit etanollinjen så hårt förklarar han med missriktad omsorg om Volvo och Saab samt effektivt lobbyarbete av olika organisationer, inte minst från etanolkoncernen Sekab vars dåvarande vd Per Carstedt haft Centerpartiets och Miljöpartiets öra, och i viss mån även Socialdemokraternas.
- Den svenska etanollinjen utgör ett avskräckande exempel. Om andra länder också bejakar stora och bränslekrävande fordon bara därför att de kan köras på förnybara drivmedel behöver vi mer än ett jordklot för att stilla bilarnas törst. Vårt ekologiska fotavtryck blir alldeles för stort, skriver han i boken.
Per Kågeson är mycket kritisk till näringsminister Maud Olofsons utspel om att Volvo och Saab tillverkar bilar som kunderna inte vill ha.
- Det säger hon, uppenbarligen utan att förstå att hon själv tillsammans med andra politiker bidragit till deras svåra situation genom att erbjuda dem en skyddad verkstad på hemmaplan.
För att Sverige ska klara de långsiktiga miljömålen inom transportsektorn är det av avgörande betydelse att nybilskunderna väljer bränslesnålare bilar, framhåller han.
- Sverige har fortfarande den törstigaste bilparken i Europa. Om den skillnaden består betyder det cirka 1,7 miljoner ton mer koldioxid år 2020 i jämförelse med om vi istället skulle vara ett ledande land. Det gör att vi behöver höja skatten på bensin och diesel med tre kronor per liter. Det är få som fattat vilka konsekvenser det här får, säger han.
Per Kågeson menar att det går att utforma styrmedel som gör att vi väljer snålare bilar utan att vi äventyrar Volvos överlevnad.
- Se bara hur långt Volvo nu kommit med sin satsning på snåla dieslar, de ligger mellan 100 och 120 gram koldioxid per kilometer. Och ambitionen är att nå ett genomsnitt på 141 gram i Europa år 2012, säger han.
Saabs totala fokusering på bränsletörstiga etanolbilar däremot är han ytterst kritisk till:
- Företaget har trots skickliga medarbetare och tidig utveckling av turotekniken aldrig gjort något för att miljöanpassa sina bilar. BioPower (deras etanolversioner) framstår i sammanhanget som ett dåligt skämt, konstaterar han.
Ett sätt att öka försäljningen av snåla bilar är att kraftigt höja skatten på törstiga modeller. Per Kågesonhänvisar till Frankrike där nya bilar med höga utsläpp beläggs med extra höga skatter medan snåla bilar istället får motsvarande höga premier, vilket ger en slags neutralitet.
- Det bästa vore en differentierad försäljningsskatt som inte gör genomsnittsbilen dyrare, säger han.
Per Kågeson menar att man kan utforma det så att det passar även Sverige med vår högre andel av större bilar.
- Det viktigaste är att vi väljer bränslesnålare bilar. På sikt får vi en ökad andel laddhybrider och elbilar, men det kommer att dröja och det är inte alldes givet att en hybrid är bättre än en bränslesnål diesel, menar Per Kågeson.
Sverige behöver inte E85 för att klara EU:s mål om 10 procent förnybar energi i transportsktorn år 2020, menar han.
- Det kan vi klara med eldrift, låginblandning, DME (dimetyleter), biogas och liknande alternativ, säger han.
Lasse Swärd
Trots allt är Per Kågesson ännu en etanolhatare som tycker låginblandning av etanol är bra. Dessutom undrar jag varför man ska avfärda E85 för att det "inte behövs" för att klara EU:s mål om 10 procent förnybar energi inom transportsektorn 2020. Man kan inte tänka sig att målet är alldeles för lågt satt och att man behöver överskrida målet?
http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... se-1.12367
_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger:
https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c