Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: sön 20-04-05 13:30

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Kvotplikt för biodrivmedel
InläggPostat: tor 09-09-17 21:09 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1201
Ort: Nyköping
Energimyndigheten har lämnat en utredning om kvotpliktsystem till regeringen.
http://www.energimyndigheten.se/sv/Pres ... drivmedel/
Citat:
Förslaget innebär samtidigt att den generella skattebefrielsen som finns idag tas bort. I förslaget rekommenderas att regeringen överväger fortsatt skattebefrielse på biodrivmedel för flytande höginblandade biodrivmedel, exempelvis E85 och biodiesel.


Den fullständiga rapporten finns här.

http://www.energimyndigheten.se/Global/ ... %2027W.pdf

Där hittas denna rimliga åsikt.

Citat:
En annan önskvärd ändring är att
energibeskattningen sker efter energiinnehåll istället för som idag efter volym. För
att detta säkert ska kunna genomföras krävs en ändring av det EG:s
energiskattedirektiv så att bränsleskatten kan delas upp i en energiskattedel och en
koldioxidskattedel. Det pågår diskussioner om att revidera energiskattedirektivet
och dessa ändringar är med i diskussionerna. Sverige bör i det fortsatta arbetet
driva dessa frågor.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-09-18 07:42 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 805
Ort: Lindome
Undrar åt vilket håll de svenska bränsleskatterna behöver gå om vi skall harmonisera med EU? Det går nog att klämma ur ett par kronor till, framförallt på den 15% inblandningen i E85, räkna med maximalt genomslag där.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-09-18 07:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3226
Ort: Hässleholm
Gasföreningen och Gröna Bilister är upprörda:

Citat:
Biogasen på undantag - igen

Av: Lars Anders Karlberg

Publicerad 16 september 2009 15:57

Regeringen vill tvinga bensinbolagen att sälja ännu mer biodrivmedel genom ett nytt kvotsystem. Men biogasproducenterna anser att kvotsystemet ensidigt gynnar etanolproducenterna.

- Gasbranschen kan inte ännu en gång acceptera att gasen lämnas utanför och ges sämre förutsättningar, säger Svenska Gasföreningens vd Anders Mathiasson i ett uttalande på den internationella bioenergimässan i Älvsjö i dag.

Det skedde samtidigt som Energimyndigheten på en presskonferens i Älvsjö redogjorde för det förslag till ett kvotpliktsystem för biodrivmedel som man tagit fram på regeringens uppdrag.

Dyrare bensin och diesel
Man föreslår att andelen biodrivmedel i bensin och diesel ska öka till 7,2 "energiprocent" år 2020. Det är ungefär dubbelt så mycket som i dag.

Bakgrunden är att EU har satt upp målet om 10 procent förnybar energi i transportsektorn till 2020. Då får även elen till tåg och tunnelbanor räknas in.

Förutom kvotplikten för biodrivmedel föreslår Energimyndigheten att den nuvarande, generella skattebefrielsen för biodrivmedel tas bort samtidigt som det införs en ny energiskatt på 25 öre litern för bensin och 11 öre för diesel.

Klimatbonus i stället för kvoter
Men Svenska Gasföreningen gillar inte förslaget.

- Först kom pumplagen, som tvingade bensinbolagen att sälja etanol, och nu kommer kvotplikten som också lämnar gasen utanför, eftersom oljebolagen är ensidigt inriktade på flytande drivmedel, säger Anders Mathiasson.

I stället lanserar man ett förslag om klimatbonus till producenter av alla typer av biodrivmedel, vilket skulle kunna leda till betydligt högre andel förnybar energi i transportsektorn än vad EU-målet siktar till.

- Det blir snarare 20 procent biodrivmedel än 10 procent med vår klimatbonus, säger Svenska Gasföreningens informationschef Erika Ullberg till Ny Teknik.

Bonussystemet finansieras genom en ”fossilavgift” som tas ut på försäljningen av fossila drivmedel.

Det skulle alltså bli ett självfinansierande system där pengar tas från den fossila bränslemarknaden och ges till den biologiska.

Gröna Bilister i uppror
Att biodrivmedel inte längre undantas från energiskatt och att ett kvotsystem skall garantera en nivå 7,2 procent biodrivmedel till 2020 kan bli dödsstöten för den svenska miljöbilsboomen, skriver organisationen Gröna Bilister i ett pressmeddelande på onsdagen.

- Om inte regeringen snabbt presenterar en övergripande miljöfordonspolitik som stöttar de rena biobränslebilarna kommer förslaget om kvotpliktsystem och att vara dödsstöten för den svenska miljöfordonsboomen, säger Jakob Lagercrantz, ordförande i Gröna Bilister, i ett uttalande.

- Om så sker har regeringen schabblat bort de senaste femton årens pionjärarbete hos företag, bilföretag och enskilda individer, säger han.

Gasföreningens rapport heter ”Klimatbonus för ökad andel biodrivmedel” och kan laddas ned från Gasföreningens hemsida.

Energimyndighetens rapport heter ”Kvotpliktsystem för biodrivmedel” och kan laddas ned från Energimyndighetens hemsida.


http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... 638330.ece

Citat:
Energimyndighetens kvotpliktsutredning presenterad:
Gröna Bilister befarar dödsstöten för den svenska miljöbilsboomen.

Idag presenterade Energimyndigheten sin utredning kring ett kvotpliktssystem för biodrivmedel. Utredningen föreslår att biodrivmedel inte längre undantas från energiskatt, och att ett kvotsystem skall garantera en nivå på 5,4% till 7,2 % 2020. Lite olika för bensin och diesel.

- Om inte regeringen snabbt presenterar en övergripande miljöfordonspolitik som stöttar de rena biobränslebilarna kommer detta att vara dödsstöten för den svenska miljöfordonsboomen, kommentarer Jakob Lagercrantz, ordförande i Gröna Bilister.

Om så sker har regeringen schabblat bort de senaste femton årens pionjärarbete hos företag, bilföretag och enskilda individer.

Utredningen öppnar för att "överväga fortsatt skattebefrielse även för höginblandade flytande biodrivmedel", men detta har en svagare skrivning än stöd till gas eller eldrift.

- Vi tycker att det är självklart att de höginblandenade bränslena måste få fortsatt skattebefrielse efter 2013 om de klarar EUs grundkrav. Det komemr bli minst sagt svårt att nå målen annars.

Utredningens syfte är att finna nya former för att klara EUs mål om att 10% av tillförd energi till transportsektorn skall komma från biobaserade källor. Den gångna utvecklingen i Sverige har dock varit å stark att Sverige redan 2011 verkar nå detta mål.

- Det är bra att låginblandat blir kvotpliktigt och inte skattebefriat, men det räcker inte med låginablanding för att Sverige ska nå 10 %-målet.

Regeringen har ett jätteansvar att sätta fortsatt utmanande mål, där 20% biobaserad energi i transportsektorn är ett mål som både industrin och miljöintressen tror är möjligt, avslutar Lagercrantz. Att låta bli att agera är lika med att sänka den svenska miljöutvecklingen, och rätta in Sverige i den grå massan av länder som har alldeles för passiva miljömål.


http://www.gronabilister.se/public/doku ... el2_4=true


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-10-20 21:16 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1201
Ort: Nyköping
Gröna bilister har lämnat ett remissvar på utredningen om kvotplikt.

http://www.gronabilister.se/public/file ... 8_1_21.pdf

Där bl annat detta sägs.
Citat:
Energimyndigheten konstaterar att ett alternativ till kvotplikten är att helt enkelt höja
koldioxidskatten för fossila drivmedel. Men de anger att de ”har bedömt att denna analys inte
ingår i uppdraget”, vilket är en mycket olyckligt snäv tolkning av regeringens uppdrag och
innebär att det som borde vara huvudalternativet inte blivit ordentligt belyst.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-11-25 19:03 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1201
Ort: Nyköping
SPI´s svar på förslaget om kvotplikt.
http://www.spi.se/kommentar.asp?art=77

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-11-26 06:32 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
GL skrev:
SPI´s svar på förslaget om kvotplikt.
http://www.spi.se/kommentar.asp?art=77

------------------------------
Biogas är undantaget från kvotplikt i förhållande till naturgas, vilket också SPI tycker är lite underligt.

Den senaste tiden har det kommit fram nya data som sätter större press på att minska metanutsläppen. Dels har det visat sig att metanhalten i atmosfären de senaste åren ökat med 7 ppb om året (efter att legat stilla några år) och att denna ökning synes bunden till utsläpp på norra halvklotet. Dels vill man uppvärdera metanets relativa bidrag till uppvärmningen från 21-25 ggr CO2 till 30-35 ggr CO2 och IPCC pekar på att metan redan om några år kan ha gått om CO2 som orsak till global uppvärmning.

Detta gör det naturligtvis mindre intressant att satsa på gasbilar framgent även om viss biogasframställning (långt ifrån all) kan minska metanutsläpp som annars hade skett. Och att det är bättre att göra etanol av avfallet.

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-12-14 13:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
GL skrev:
Gröna bilister har lämnat ett remissvar på utredningen om kvotplikt.

http://www.gronabilister.se/public/file ... 8_1_21.pdf

Där bl annat detta sägs.
Citat:
Energimyndigheten konstaterar att ett alternativ till kvotplikten är att helt enkelt höja
koldioxidskatten för fossila drivmedel. Men de anger att de ”har bedömt att denna analys inte
ingår i uppdraget”, vilket är en mycket olyckligt snäv tolkning av regeringens uppdrag och
innebär att det som borde vara huvudalternativet inte blivit ordentligt belyst.


Se så elegant politikerna styr utan att det syns!
Troligen ett informellt möte i en korridor med t.ex. några folkpartister och moderater där man talade "förstånd" med en företrädare för energimyndigheten...
Kanske en framtida befordran av vederbörande utlovades om en "snäv tolkning" kunde ordnas.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011