Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: sön 20-04-05 14:09

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 09-10-15 10:07 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Övergången från miljöbilspremien på 10.000 kr till alla miljöbilar till en skattebefrielse i fem år som regeringen har beslutad om http://www.regeringen.se/sb/d/11401/a/122076 gynnar miljödieslar mycket mera än andra miljöbilar eftersom vägskatten på dieslar ju är mkt högre (och skatten på bränslet lägre än bensin).

Ett par exempel miljöfordons skatterabbatets värde över 5 år
VOLVO C30 1.8 FFV = 5 500 kr
VOLVO C30 1.6 D DRIVe = 9 215 kr

VOLVO S40 1.8 F = 5 650 kr
VOLVO S40 1.6 D DRIVe = 9 920 kr

CITROËN C4 1.6i BioFlex = 4 800 kr
CITROËN C4 Hdi 110 FAP = 10 160 kr

FORD FOCUS 1.8 FFV = 5 250 kr
FORD FOCUS 2.0 CNG = 4 550 kr
FORD FOCUS 1.6 TDCi = 9 215 kr

Värdet för den nya "miljöbilspremie" blir då ung nästan dubbelt så stor för dieselalternativen som har högsta CO2 utsläpp!

Pga partikelfiltret får de inte heller köras på RME så de låser bilparken fast till fossila bränslen.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Senast redigerad av aryan tor 09-10-15 13:01, redigerad totalt 1 gång.

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-10-15 12:35 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Mysigt - not!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-10-15 13:04 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Dubbla så höga utsläpp ger dubbla rabatten det är väl helt åt skogen?

De kunde ju åt minstånde gett samma belopp i rabbat till miljöbilar om de nu ska premieras på något annat sätt än genom bränslepriser.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-10-15 14:34 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Eftersom det bara diskuteras CO2 utsläpp som en fara för vår hälsa och överlevnad så får man säga att våra motorjournalister sålt in den rekordstora ökningen av dieselbilar duktigt, som enligt vad dom skriver drar bara hälften eller mindre bränsle som andra bilar som går på bensin eller etanol.Snart har vi kanske en bilpark som består av 90% dieselbilar som inte går att köra på RME.
Grattis till våra forskare som då får en ökad mängd fall med barn med astma som dom kan studera.Även hjärt och kärlsjukdom ökar med dieselavgaser.

Dieselavgaser stressar hjärnan, enligt forskare vid Umeå universitet i samarbete med Zuyd-universitetet i Nederländerna.

Hjärnstressen har registrerats genom så kallade EEG-tester på försökspersoner som andats in dieselavgaser, skriver Västerbottens-Kuriren.
EEG-tester mäter den elektriska aktiviteten i hjärnan.

-Vi måste nu börja nysta i hur dieselavgaser påverkar mentala funktioner, till exempel vår koncentrationsförmåga i trafiken, säger Thomas Sandström, professor i lungmedicin vid Umeå universitet.

Detta kan nog leda till att någon motorjournalist blir hedersdoktor vid något av våra universitet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-10-16 10:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Ska bli intressant att se svaren från ansvariga riksdagsledamöter om denna subventionering av dieselfordon.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 09-10-17 07:34 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 518
Ort: Västerås
Ja, så tokigt det kan bli.
Jag ville ta reda på hur fordonsskatten på min bensinbil påverkas av av skattehöjningarna enligt info i länken ovan.
Men det går ju inte att se tydligt!
http://www.regeringen.se/sb/d/11401/a/122076 skrev:
Koldioxidbeloppet i fordonsskatten höjs från 15 till 20 kronor, vilket innebär att skatten från och med 2011 höjs med 5 kronor för varje gram koldioxid en bil släpper ut.

Först skriver de "Koldioxidbeloppet" vilket enligt skattereglerna är utsläppen utöver 100 gram som jag tolkar det. Men sedan skriver de att "skatten höjs med 5kr för varje gram koldioxid en bil släpper ut".
För mig skulle det innebära 950kr höjning eller 450kr i höjning :?:

Och hur blir höjningen för äldre bilar som har viktbaserad fordonsskatt?

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-10-17 10:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Äldre bilar har hittills inte haft ngn koldioxidbaserad skattedel. Förutsätter att det består så.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-10-17 10:40 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 518
Ort: Västerås
Ja, eftersom det inte finns uppgifter i registreringsbeviset om förbrukning och utsläpp är det ju naturligt att det är så. Men det borde ju stå en rad om det bli någon ökning för äldre bilar. Annars gäller höjningen en mindre del, kanske hälften av bilparken?

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 09-10-19 19:17 
Offline

Blev medlem: lör 08-09-20 17:50
Inlägg: 99
Ort: Göteborg
AcuraJan skrev:
Först skriver de "Koldioxidbeloppet" vilket enligt skattereglerna är utsläppen utöver 100 gram som jag tolkar det. Men sedan skriver de att "skatten höjs med 5kr för varje gram koldioxid en bil släpper ut".
För mig skulle det innebära 950kr höjning eller 450kr i höjning :?:


Såhär har jag förstått det hela.
2011 höjs koldioxidfaktorn från 15 till 20 kr per gram samtidigt som grundavdraget höjs från 100 till 120 g/km. I realiteten innebär detta en skattesänkning för många snålare dieselbilar, vilket minskar värdet i skattebefrielsen för miljöbilar med dieselmotor jämfört med främst törstigare E85-bilar.
Också framtida planerade sänkningar av den så kallade miljö och bränslefaktorn på dieselfordon från 3,15 till 2,55 (2,4 från 2013) kommer minska värdet på den 5-åriga skattebefrielsen för diesel-miljöbilar samtidigt som skatten på dieselbränslet höjs.

2009:
- Ett grundbelopp på 360 kronor/år
- Plus en koldioxidkomponent på 15 kronor/gram koldioxidutsläpp över 100 gram per kilometer. För bilar som kan drivas med alternativa drivmedel är komponenten 10 kronor/gram.
- Bränslefaktor på 3,15 för dieselbilar.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... s-storlek/

2011: - Ett grundbelopp på 360 kronor/år
- Plus en koldioxidkomponent på 20 kronor/gram koldioxidutsläpp över 120 gram per kilometer. För bilar som kan drivas med alternativa drivmedel är komponenten 10 kronor/gram.
- Bränslefaktor på 2,55 för dieselbilar. (skatten på dieselbränsle höjs)
- Plus 250 kr för dieselbilar registrerade efter 1 januari 2008 och 500 kr för äldre dieselbilar.

2013: - Ett grundbelopp på 360 kronor/år
- Plus en koldioxidkomponent på 20 kronor/gram koldioxidutsläpp över 120 gram per kilometer. För bilar som kan drivas med alternativa drivmedel är komponenten 10 kronor/gram.
- Bränslefaktor på 2,4 för dieselbilar. (skatten på dieselbränsle höjs)
- Plus 250 kr för dieselbilar registrerade efter 1 januari 2008 och 500 kr för äldre dieselbilar.

http://www.automotorsport.se/news/17427 ... -bilskatt/

Rätta mig om jag har missförstått något eller om det hela har ändrats sedan i mars 2009.
Är dock endast lite osäker på om koldioxidfaktorn verkligen ligger kvar på 10 kr per gram för alternativa drivmedel efter 2011.


Senast redigerad av JasonCW mån 09-10-19 19:54, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 09-10-19 19:41 
Offline

Blev medlem: lör 08-09-20 17:50
Inlägg: 99
Ort: Göteborg
aryan skrev:
Ett par exempel miljöfordons skatterabbatets värde över 5 år
VOLVO S40 1.8 F = 5 650 kr
VOLVO S40 1.6 D DRIVe = 9 920 kr

Värdet för den nya "miljöbilspremie" blir då ung nästan dubbelt så stor för dieselalternativen som har högsta CO2 utsläpp!

Jag säger nu inte att jag tycker beskattningen är rättvis, men din beräkning tar inte hänsyn till ändringen i beskattning de kommande åren och ger därmed en felaktig bild av värdet på skattebefrielsen för miljöbilar.

Låt mig för exemplet Volvo S40 visa hur skatten för de tre åren blir och vad skattebefrielsen under 5 år är värd.
Volvo S40 1.8 F (2009) = 177 g/km
Volvo S40 1.6 D DRIVe (2009) = 118 g/km

EDIT 1: Jag räknade om nedanstående för oförändrad koldioxidfaktor om 10 kr per gram för E85-bilen.
EDIT 2: Gjorde en miss i kalkylen för CO2 under 120 g/km, nu rättat nedan.

År
2009 S40 1.6D DRIVe 1984 kr - S40 1.8F 1130 kr
2010 S40 1.6D DRIVe 1984 kr - S40 1.8F 1130 kr
2011 S40 1.6D DRIVe 1168 kr - S40 1.8F 930 kr
2012 S40 1.6D DRIVe 1168 kr - S40 1.8F 930 kr
2013 S40 1.6D DRIVe 1114 kr - S40 1.8F 930 kr
2014 S40 1.6D DRIVe 1114 kr - S40 1.8F 930 kr
5 år S40 1.6D DRIVe 6983 kr - S40 1.8F 4950 kr (inkl. halva 2009 respektive 2014)

Skillnaden mellan dessa två om man räknar med förändringarna i fordonsskatteberäkningen mellan 2009 och 2014 är alltså betydligt mindre. För den som köper en ny S40 1.8F respektive S40 1.6D DRIVe (104 g/km) först under 2010 eller senare blir kalkylen ännu mindre gynnsam för dieselbilen. Ytterligare mindre så jämfört med en törstigare V70 2.0F eller V70 2.5FT som ligger närmare maximala 9.2 l/100km för E85-miljöbilar.


Senast redigerad av JasonCW mån 09-10-19 20:19, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-10-19 19:41 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 518
Ort: Västerås
Ok, alltså 350 kronors höjning för C5an (2,0 manuell).

Men fortfarande inget om hur äldre bilar som har viktbaserad skatt påverkas?

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-10-19 20:04 
Offline

Blev medlem: lör 08-09-20 17:50
Inlägg: 99
Ort: Göteborg
AcuraJan skrev:
Ok, alltså 350 kronors höjning för C5an (2,0 manuell).

Men fortfarande inget om hur äldre bilar som har viktbaserad skatt påverkas?

Hur du får det till en höjning på 350 kr för en C5 2.0 vet jag inte, för en V70 2.0 kommer få en höjning på endast 130 kr. Inte är väl en C5 så värst mycket törstigare?
V70 2.0 : År 2009 :arrow: 360 + (206-100)*15 = 1950 kr
V70 2.0 : År 2011 :arrow: 360 + (206-120)*20 = 2080 kr

Gällande fordonsskatten för äldre bilar med vikt- och bränslebaserad beräkning så är min tolkning att den förblir oförändrad av denna ändring som endast berör bilar vars skatt beräknas baserat på utsläpp av koldioxid samt bränsle.

http://www.automotorsport.se/news/17427 ... -bilskatt/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-11-25 16:16 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 518
Ort: Västerås
Hm hade visst missat höjningen till 120 gram, men även gjort en tankevurpa och tagit höjningen på 5kr * CO2 talet i huvet och råkat få en nolla för mycket i svaret.
Men mindes även fel CO2, det ska vara 190g/100km. (inte 180)
360 + (190 - 100) * 15 = 1710
360 + (190 - 120) * 20 = 1760

Alltså en höjning på 50 kr , känns lite mer lagom :lol:

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 09-12-11 08:51 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1949
Ort: 08- och Småland
Häromdagen togs beslutet i Riksdagen om sänkt skatt på miljöbilar:
http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.a ... 9/10:SkU21


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011