Dags för en etanolkommission!Så här efter ett årsskifte görs det mängder av återblickar. Det är inte lätt att motstå den frestelsen men jag tycker att det är betydligt intressantare att snurra kristallkulan för att hitta de framtida utmaningarna. Några finns redan på kartan men kan ställas i nya perspektiv och andra är nya. Frågorna kring klimat och växthusgaser med olja, kol och naturgas som grund förändras, men gör sig ständigt påminda genom till exempel fler rapporter om extrema vädersituationer. Och hur är det med vår försörjningstrygghet med tanke på kriserna i de länder som producerar merparten av oljan?
På vilket sätt agerar Sverige för att skapa energisäkerhet och för att nå målet om helt fossilfria transporter 2030? Hur säkras försörjningen till samhällsviktiga sektorer? I många länder sätts stora utvecklingsresurser in för att med egenproducerade förnybara drivmedel säkra bland annat försvarets transportbehov på land, i luften och till havs liksom civilflygets.
Politiska beslut är den absolut viktigaste faktorn för den framtida utvecklingen av etanol och andra biodrivmedel för transporter. Vad som krävs är ett engagemang samt klok och långsiktig lagstiftning som leder till hållbar tillväxt och grön näringsutveckling. Etanol är inget särintresse utan ett allmänintresse!
Dagens politik går i rakt motsatt riktning när det gäller fossiloberoende transporter. Det är inte acceptabelt att medvetet avveckla etanolen och den infrastruktur som byggts upp. Trots att nog de flesta inser att vi som nation måste göra något åt vårt beroende av fossila drivmedel. Antingen proaktivt eller så blir vi tvingade, vilket medför stora risker för försörjningstryggheten och jobben.
Även strategerna i regeringskansliet borde inse att det är fel att radera ut etanolen och etanolbilarna. Men detta kan snabbt bli konsekvensen av ändrade lagar och sämre betingelser. Ett svek mot alla de bilägare som köpt och använder en etanolbil i hopp om att minska både kostnader och koldioxidutsläpp. Samtidigt gynnas av någon outgrundlig anledning de fossildrivna dieselbilarna, vilket negativt påverkar både klimatmålen och luftkvaliteten i våra städer. Begränsningarna av skattereduktionen för låginblandning av etanol med över 6,5 procent är ett annat svårförståeligt beslut.
De politiska signalerna att inte stödja alternativ fullt ut kan ha större betydelse än pengen i sig. Bilköparen/investeraren frågar sig vad som kommer sen? Att köra på E85 är idag 5-10 procent billigare än att köra på bensin. Men de höga bensin- och dieselpriserna till trots syns denna sanning aldrig i media.
Miljöminister Lena Ek välkomnar en diskussion om etanol. Hon har rätt i att den har varit alldeles för okunnig och onyanserad. En debatt som alltså lett till politiska beslut som betyder att försäljningen av bilar som drivs med etanol sjunker som en sten. I stället ökar försäljningen dramatiskt av fossildrivna bilar med utsläpp av växthusgaser, hälsofarliga partiklar och kväveoxider. Vi rör oss just nu allt längre in i ett beroende av diesel, bensin och naturgas och allt längre bort från ett transportsystem baserat på förnybara drivmedel.
Med andra ord raka motsatsen till det riksdagen i stor enighet bestämt sig för - en fossiloberoende fordonsflotta 2030. Ett ställningstagande som i praktiken kräver att etanol- och biogasbilar inom ett par år ökar från dagens andel på sju procent till minst hälften av nybilsförsäljningen om målet ska nås. Under stora delar av 2008 var försäljningen av etanolbilar 25 procent av den totala nybilsförsäljningen men under 2011 sjönk den till 5 procent framförallt på grund av att diesel ansågs vara ett miljöbränsle.
Det krävs alltså 50 procent etanol- och biogasbilar i registreringsstatistiken snabbt om vi skall hinna byta de 4-5 miljoner bensin- och dieselbilarna i tid. Det tar 18 år att byta ut hela bilparken. I det sammanhanget är det även viktigt att den nya miljöbilsdefinitionen från nästa årsskifte innehåller rätt styrmedel och stimulans.
Det finns idag ca 250 000 etanolbilar på våra vägar och nära 2 000 tankställen. Varje liter bensin eller diesel, som ersätts med etanol, betyder att utsläppen av fossil koldioxid från bilen minskar dramatiskt, vilket redan sänker koldioxidutsläppen från trafiken med ca 300 000 ton per år.
Etanol från sockerrör och stärkelse fungerar idag bra men måste med ökande behov kompletteras med andra generationens biodrivmedel, som använder cellulosarik råvara. Den finns i Sverige och är ingen konkurrent till mat och djurfoder. För att få till en fungerande marknad är det också av vikt att cellulosabaserad etanol stöds av olika långsiktiga styrmedel som möjliggör investeringar i produktion.
Tekniken finns för både demonstrations- och fullskaleanläggningar men finansiering saknas för att ta sig över tröskeln till kommersialisering. Oklara politiska signaler är den viktigaste källan till tveksamhet hos finansiärer. Etanolpiloten i Örnsköldsvik invigdes 2004 och är en unik demonstrations- och utvecklingsanläggning där metoder utvecklas och verifieras för att utvinna etanol ur cellulosa.
Men om inte nya finansieringsmöjligheter hittas måste driften av anläggningen avvecklas. Detsamma gäller för bioenergikombinatet NBE Sweden i Sveg. Inte bara kapitalförstörning utan också uppenbara risker att svensk spetsteknologi spelas bort och istället hamnar utomlands. Att omvandla biologiskt material som skogsavfall och icke ätbara växter och växtdelar till drivmedel med svensk teknik och produktion är i alla lägen smartare än att fortsätta lita på den ändliga och allt dyrare resursen fossil olja.
Det är också viktigt att det satsas på att utveckla etanolmotorerna. Trots politisk osäkerhet görs en del hos både biltillverkare och specialister. Volvos nya snåla T4F-motor får beröm i media. Brittiska Ricardo har visat en optimerad motor som har samma förbrukning (liter/mil) oavsett om den körs på E85 eller bensin. Amerikanska EBS har presenterat en E85-motor som har samma förbrukning som motsvarande dieselmotor. Vid Lunds Tekniska Högskola bedrivs liknande forskning.
Att varannan bil som säljs i Sverige om fem år har motorer optimerade för etanol och kan köras på 100 procent etanol (E100) är fullt realistiskt. Dessa flexifuel-motorer är endast marginellt dyrare än en bensinmotor och väsentligt billigare än en diesel. Och har inte högre förbrukning. I Brasilen har kallstartsproblemet lösts genom förvärmning i bränsleledningen från tanken.
Det gäller också att hantera och bemästra det faktum att den tunga trafiken står för en betydande del av koldioxidutsläppen. Här heter en av lösningarna etanol i form av ED95. Vi har redan idag en stor bussflotta i Sverige, ca 700 fordon, och en växande lastbilsflotta, som fungerar som modell för andra länder.
Medias och så kallade miljödebattörers i många hänseenden osakliga hantering av etanol och svårigheter att skilja på myter och fakta har haft stor betydelse för den negativa trenden. Med större insikter och saklighet enligt Lena Eks recept och en utveckling mot moderna energieffektiva lösningar som Volvos T4F- och förhoppningsvis kommande VEA-motorer ser jag i kristallkulan att det kan bli en medial vändning och ett stöd för satsningar. Utrullningen av etanolbilar måste som sagt ske i en hög takt om klimatmålen skall nås.
Idag saknar Sverige en nationell strategi för etanol som drivmedel. Brasilien har en sådan. I princip kan alla nya bilar som säljs där köras på etanol (E85 eller E100) liksom tvåtredjedelar av hela bilparken. I USA utgör etanol 10 procent av fordonsbränslet medan det är knappt tre procent i Sverige. Volymmässigt är etanol det största biodrivmedlet i världen och står för cirka 90 procent av den globala förbrukningen. Etanol är därför det enda förnybara alternativ som signifikant kan bidra till ett minskat beroendet av bensin och diesel de närmaste 10-20 åren.
Sverige behöver en nationell strategi med långsiktiga, politiskt styrda spelregler och en samlad offentlig och privat finansiering av kapitalkrävande forskning, utveckling, demonstration och produktion av koldioxidneutrala drivmedel och fordon som effektivt använder biodrivmedel som etanol. Produktion av biodrivmedel i Sverige får stor betydelse för vår ekonomi eftersom miljarder, som nu spenderas på oljeimport, då kan göra nytta inom landet.
Utan etanol och andra förnybara energiteknologierser det dystert ut för Sveriges framtida möjligheter att aktivt medverka i den globala Gröna Revolutionen, för energisäkerheten och för det svenska klimatarbetet. Det ökande beroendet av mer eller mindre instabila oljeländer – bland annat i Mellanöstern, Afrika och Sydamerika – talar för etanol och andra biodrivmedel. Irans sabelskrammel och hot att stänga Hormuzsundet är ett aktuellt exempel på risker.
Dags för en Etanolkommission för att nå fram till långsiktigt hållbara strategier? Detta är en relevant fråga som även det nya nätverket Etanolinitiativet*) ställer.
Jan LindstedtBioAlcohol Fuel Foundation (BAFF)
*) Vad är Etanolinitiativet?- Etanolinitiativet är ett nätverk under uppbyggnad som via kommunikation och politisk påverkan försöker stärka användning och produktion av etanol som drivmedel. BAFF stödjer naturligtvis också initiativet.
- Etanolinitiativet har värderingar och åsikter, som medlemmarna delar och är beredda att försvara, kommunicera och kämpa för.
- Etanolinitiativet ska skapa opinion, engagemang och acceptans för det faktum att klimat- och energiutmaningarna inte kan lösas på kort och medellång sikt utan biodrivmedel generellt och etanol i synnerhet och utan att introduktionen av etanolfordon sker i hög takt.
- Etanolinitiativet gör under våren sin entré med fakta, analyser, rapporter, uppdateringar, arrangemang, debatter, nyheter och information.
Alla som sympatiserar med ovanstående och vill vara med i eller stödja aktiviteterna kan uttrycka detta via [url=mailto:etanolinitiativet@baff.info]
etanolinitiativet@baff.info[/url]
Medverka till att diskussionen kommer igång! Aktuella klipp:
2012 vill vi se att medierna bevakar det härKommer vi fortsätta att kasta bort bra lösningar. Som vi till exempel redan har gjort i Sverige; etanol var tidigare räddningen, för att sedan omklassas till katastrof. Biogasen är i dag nästa kandidat som riskerar att få lämna tronen till förmån för elbilen som allt mer framstår som lösningen på allt. – Transportsektorn är i dag den sektor där de fossila utsläppen ökar snabbast., säger Lena Dahlman, vice vd i Svebio. Det är också den sektor som behöver mest teknikutveckling och långsiktiga styrmedel för att kunna ställa om till fossiloberoende. Trots detta ger regeringen i dag mer stöd till en köpare av en fossil dieselbil än en biogas eller etanolbil. Trots detta saknar regeringen i dag styrmedel eller klimatmål för den tunga trafiken. Trots detta saknas styrmedel för transportsektorn efter 2013.
Jan 16 2012 (
Second Opinion)
Ökande godstransporter klimathotDe utsläppsminskningar som uppnåtts med bättre motorer och alternativa drivmedel håller på att ätas upp. Regeringens mål är att Sverige år 2030 ska ha en fordonsflotta som är oberoende av fossila bränslen. Vi tror att det går att minska användningen av fossil energi med uppemot 80 procent till 2030. Men det kräver också att politiker och beslutsfattare tar initiativ, säger Håkan Johansson, Trafikverkets samordnare för klimatfrågor.
16 Jan 2012 (
Ekot Sveriges Radio)
Etanol från skog istället för matMed hjälp av ny effektivare jäsmetoder kan skogsråvara och gräs bli till etanol på ett mer effektivt sätt än tidigare. Professor Guido Zacchi vid Lunds tekniska högskola har länge forskat kring etanolproduktion.
15 Jan 2012 (
Sveriges Radio)
Dags skärpa reglerna för miljöbilarDäremot sålde bilar drivna med förnybara bränslen, framförallt etanolbilar, sämre. Förändringen - både att ökningen av andelen miljöbilar och den minskade andelen etanolbilar - beror på de regelförändringar som gjorts. Om regeringens mål att ha en helt fossiloberoende fordonspark 2030 ska kunna nås måste reglerna ändras.
14 Jan 2012 (
Hallands Nyheter)
Vi får sämre luft av miljöklassade bilarEnligt organisationen Gröna bilister utgör dieseldrivna bilar över 60 procent av de miljöklassade bilarna. Endast 18 procent av miljöbilarna går på etanol, el eller biogas.
13 Jan 2012 (
Norrbottens-Kuriren)
Energimyndigheten ger ekonomiskt stöd för utveckling av framtida etanolproduktionEnergimyndigheten har beviljat ekonomiskt stöd på 8,4 Mkr för ett projektsamarbete kring etanolproduktion mellan Taurus Energy AB, Lunds universitet, Chalmers Tekniska högskola och SEKAB E-technology.
13 Jan 2012 (
Webfinanser.com)
Cellulosic ethanol production soon to catch up | Government content The progress of cellulosic ethanol industry has been slower than anyone in the industry would like due to a number of factors outside of their control, but it is simply false to suggest that the technology is not working and the industry is not emerging.
12 Jan 2012 (
Western Farm Press)
Etanolen som är garanterat hållbarSEKABs etanolbaserade biodrivmedel har tilldelats Energimyndighetens hållbarhetsbesked för biodrivmedel och flytande biobränsle.
12 Jan 2012 (
Teknik360)
Stoppa EU från att göra etanolen dyrareStoppa EU från att göra etanolen dyrare. Sverige har Europas största etanolbilsflotta och att på politisk väg öka priset på etanol, som nu är aktuellt i EU, är ett svek mot alla de bilägare som köpt en etanolbil i hopp om att minska på både kostnader och koldioxidutsläpp.
12 Jan 2012 (
Göteborgs-Posten)
Brazil opens world's first ethanol-fired power plantBrazil on Tuesday opened the world's first ethanol-fueled power plant in an effort by the South American biofuels giant to increase the global
12 Jan 2012 (
Times Colonist)
Subsidies to Big OilIncentives should help emerging industries develop and grow, not forever subsidize them, which is why the ethanol industry willingly gave up the blender's tax credit at the end of last year. The expiration of the blenders' credit is an opportunity to take a hard look at the hidden costs of our continued dependence on gasoline.
12 Jan 2012 (
International Herald Tribune)
Replik: Investera i afrikansk bioenergi är inget rofferiDet finns mycket stora arealer illa utnyttjad odlingsbar mark i de flesta afrikanska länder. Tanzania, Mocambique och Sierra Leone är alla tre utmärkta exempel på detta. Addax projekt för att odla sockerrör och göra etanol i Sierra Leone är ett positivt exempel. Man kommer samtidigt både att odla bioenergiråvara och mer livsmedel genom att utnyttja mark som idag är lågproduktiv. Tyvärr är det alldeles för få bioenergiprojekt på gång i Afrika.
9 Jan 2012 (
Expressen)