25 juni 2012 kl 12:17, uppdaterad: 26 juni 2012 kl 08:01
BRÄNNPUNKT
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/ti ... 300721.svdCitat:
Tillsätt en fossiloberoendekommission
Regeringen har satt ett mål om en fossilobereonde fordonsflotta. Men ingen vet i dag hur målet ”fossiloberoende” ska definieras, hur vi ska nå målet och vilka styrmedel som ska gälla. Regeringen tycks ha fastnat i ett vakuum mellan transportpolitik, energipolitik och miljöpolitik. Därför bör en brett förankrad fossiloberoendekommission omedelbart tillsättas, skriver Bertil Moldén, vd för Bil Sweden och Anders Ygeman (S), ordförande för riksdagens trafikutskott.
I december 2005 tillsatte den dåvarande regeringen med Göran Persson som statsminister den så kallade oljekommissionen som skulle utarbeta ett övergripande program för att kraftigt minska Sveriges oljeberoende. Anledningarna var flera. Oljeprisets påverkan på Sveriges tillväxt och sysselsättning. Oljans roll för konflikter och osäkerhet i världen. Även potentialen för svenska bränslen som alternativ till oljan. Men framför allt ansågs klimatförändringarna vara ett faktum som alla var tvungna att förhålla sig till. Under Göran Perssons ledning samlades representanter från industrin, facket och akademin. Fordonsindustrin var positiv till Oljekommissionen och bidrog själv mycket aktivt till dess arbete.
Vi står fortfarande inför dessa utmaningar och vår nuvarande regering uttalade för tre år sedan ett mål om att Sverige år 2030 ska ha en ”fossiloberoende fordonsflotta”. Frågan är central och strategisk för fordonsindustrin som arbetar dagligen med lösningar för att åstadkomma ökad energieffektivitet och minskad miljöpåverkan. Tyvärr har regeringen inte fullföljt sitt uttalade mål. Ingen vet i dag hur målet ”fossiloberoende” ska definieras, hur vi ska nå målet och vilka styrmedel som ska gälla.
I propositionen ”En sammanhållen klimat- och energipolitik från 2009 står att läsa om en ”fossiloberoende fordonsflotta” men också om en ”fossiloberoende transportsektor”. Dessa två begrepp eller målsättningar har helt olika dignitet. Avser målet hela transportsektorn eller bara vägfordon?
Vägtransporter är helt avgörande för välfärden i vårt avlånga land. Bilen ger en flexibilitet och valfrihet i människors vardag som få andra transportslag. I ett land som Sverige med stora avstånd är bilen för många en förutsättning både för arbetspendling och en aktiv fritid.
Fordonsbranschen har den senaste tiden ökat förutsättningarna för att minska koldioxidutsläppen genom hög energieffektivisering, alternativa bränslen, hybridisering, och elektrifiering. Med i princip dagens teknik finns möjlighet att köra alla dieselfordon på 100 procent biodiesel och nästan alla bensinfordon på E85. Då skulle fordonsflottan kunna betraktas som fossiloberoende. Att den svenska fordonsparken är fossiloberoende innebär inte att trafiken är fossilfri. För att nå detta mål krävs det enorma investeringar, både på bränsle- och på fordonssidan.
Att minska andelen fossila drivmedel som används i vägtrafiken måste ske genom smarta investeringar som främjar såväl ny teknik för energieffektivisering och biodrivmedel. Det måste också fram lösningar som gör det möjligt att använda fossiloberoende fordon inom hela EU.
Regeringen bör därför vara betydligt mera pådrivande i EU för att främja hållbara biobränslen. I detta finns också möjligheter till export av svenskt kunnande om framställning av hållbara biobränslen.
Då det i grunden råder en oklarhet om vad som faktiskt avses med fossiloberoende får vi en känsla av att regeringen har fastnat i ett vakuum mellan transportpolitik, energipolitik och miljöpolitik. Detta skapar i sin tur stor förvirring bland transportsystemets aktörer. Avsaknaden av besked och kortsiktighet är förödande för branschen. Grunderna i Göran Perssons Oljekommission är än mer aktuella i dag. Vi uppmanar därför regeringen att omgående tillsätta en brett förankrad fossiloberoendekommission. Det är en viktig åtgärd för att kunna räta ut de frågetecken som råder kring hur målet om en fossiloberoende fordonsflotta till år 2030 ska nås.
BERTIL MOLDÉN
vd för Bil Sweden
ANDERS YGEMAN (S)
ordförande för riksdagens trafikutskott