Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Hur kom kom bestämmelserna om konvertering till?
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=2&t=7080
Sida 1 av 1

Författare:  Henrik Jansson [ sön 14-02-16 15:54 ]
Inläggsrubrik:  Hur kom kom bestämmelserna om konvertering till?

Hej!

Jag har för mig att några medlemmar inne på forumet här kontaktade någon politiker nån gång innan 2006 ( nån i mp, kommer inte ihåg vem?) angående att göra det lagligt att konvertera befintliga bilar till etanoldrift.
Det blev ju senare tillåtet, även om regelverket kunde ha blivit mycket bättre.
Men hur som helst, vem var det som pratade med vem? Jag skulle vilja veta lite grann om hur detta gick till!

Författare:  krassegrand [ tis 14-03-18 09:11 ]
Inläggsrubrik:  Re: Hur kom kom bestämmelserna om konvertering till?

Vad gäller angående att konvertera till E85?

Jörgen

Författare:  karlmb [ ons 14-03-19 14:36 ]
Inläggsrubrik:  Re: Hur kom kom bestämmelserna om konvertering till?

Etanol.nu(Aryan), skrev ett negativt remiss-svar på förslagen och han fick iaf ett svar från kommunisterna (v), som jag har för mig gick ut på att det skulle bli tillräckligt billigt med ett bidrag som de föreslog, men vi fick ett "konverteringssäkert" lagförslag som i praktiken bara gjorde det möjligt för stora företag att certa om bilar med särskilda satser, utvecklade för stora pengar.

Författare:  gronvarld.se [ tis 14-10-07 17:48 ]
Inläggsrubrik:  Re: Hur kom kom bestämmelserna om konvertering till?

Hej
Då jag tidigare var delägare i BSR var det bl.a. vi som drog igång det här och det redan 1997 när vi konverterade dåvarande miljöchefen i Växjö Malte Sandberg tjänstebil (Volvo 945). Sedan följde ett långt och enträget arbete där bl.a. 2 politiker i Trafikutskottet tog sig an våra förslag. VI var ytterst delaktiga i hela förloppet där även Föreningen Miljöfordon Syd spelade en viktig roll med seminarier i ämnet Konvertering. Även Gröna Bilister var delaktiga i arbetet Till slut lyckades vi genom påverkan få till ett regelverk som kom i drift 2008. Vi kom även med i ett EU projekt BESt. http://www.best-europe.org genom Stockholms miljöförvaltning 2005 och konverterade världens första rallybil för E85 2003 där Malte och jag fick Svenska Bilsportförbundets första instiftade miljöpris 2007 för att vi introducerat E85 inom bilsporten. Jag kan nog skriva en bok om det hela om tiden räckt till...
Mvh Rolf Linde (tid BSR delägare)

Författare:  krassegrand [ tor 14-10-09 07:26 ]
Inläggsrubrik:  Re: Hur kom kom bestämmelserna om konvertering till?

Då kanske Du som har varit med från början kan berätta vad som krävs för att registrera en hemmakonverterad Smart Roadster till E85-bränsle. :)

Jörgen

Författare:  nyfiken [ tis 14-10-14 20:56 ]
Inläggsrubrik:  Re: Hur kom kom bestämmelserna om konvertering till?

Rolf: Hur länge gick den Volvo 945 som ni konverterade 1997?
Det förekommer ju fortfarande rykten om att det inte går att köra en vanlig (konverterad) bensinbil på E85. Låt oss höra ditt vittnesmål. Känner du till några andra "lyckade" exempel?

Författare:  gronvarld.se [ ons 14-10-15 20:37 ]
Inläggsrubrik:  Re: Hur kom kom bestämmelserna om konvertering till?

Hej

Kul att ni frågar.
När det gäller konvertering är det komplicerat då det kräver en hel del intyg och egentligen även att den som konverterat är ackrediterad. Man kan läsa detta i regelverket men som jag ser det är det tämligen omöjligt att göra det helt själv.
Är årsmodellen innan 1995 (har för mig gränsen gick där - jag har glömt en del på de 4 år sedan jag lämnade BSR ;-) kan det finnas möjligheter om man kan visa upp ett intyg på ex avgasrening men även det kostar en bra slant att genomföra. Jag kan kolla lite mer när tid medger. Just nu är jag lite upptagen men bl.a. ett industribygge.

Volvo 945an "gick" väldigt länge och är fortfarande brukbar men står i "malpåse" för eftervälden hos BSRs nuvarande ägare Stefan Olsson. Har för mig den gått över 17000 mil enbart på etanol utan några som helst problem. Vi skruvade isär motorn efter ca 14000 mil (om jag minns rätt igen) och den visade inga tecken på skador. Kan återkomma med dokument om jag får tag i det. Malte hade därefter en vit 945 som hade ett omkopplingsbart chip som medgav både E85 och eller bensindrift. Tror den finns kvar i Maltes släkt - kan kolla och återkomma.

Jag själv tog för övrigt hand om den etanolkonverterade rally Saaben när jag taxade ut från BSR. Den fick enorm uppmärksamhet i media och banade väg för mycket positivt inom bilsporten och även allmänt om etanol. Den gickbåde fort och problemfritt. Motorn höll enormt bra trots över 300 hkr och nästan 500 Nm. Vi bytte motor enbart någon enstaka gång "för säkerhets skull" och vi såg mindre slitage på denna än motsvarande med bensin. En av fördelarna med E85 är att mer bränsle gör att motorn inte blir så extremt varm trots högt laddtryck och naturligtvis det högre oktantalet.
Tanken är att den skall hamna i sonen eller dotterns händer när de fyller 18. Just nu tävlar de i karting (tyvärr är etanol ej godkänt där) och även om sonen hunnit bli 14 så får han inte köra denna rallybil i utbildningsrally förrän han är 18. De får dock köra gr E bil eller Volvo original när de fyller 16. Har en Suzuki Swift stående för detta ändamål och troligtvis kommer den också lukta E85 i avgasröret. Förhoppningsvis får vi se den gula Saaben i rallyskogen igen framöver. Vem vet kanske Robin Sandberg som tog den till många segrar får tillfälle att åka den nån gång också för att uppleva "gamla" minnen ;-) Robin körde ju sedan ytterligare 2 säsonger med en Evo9 och den hade samma goda hållbarhet. Generellt får dessa motorer totalrenoveras med täta intervall men vi körde betydligt längre än vad som rekommenderades utan problem. Nu kanske man skall tillägga att "mappningen" måste vara korrekt också för att det skall hålla.
Jag tävlar själv om än sporadiskt i Bilorientering med en annan Saab 9-3 även den på E85 (mappad av BSR) och den fungerar också klanderfritt. Där är det mer kartläsaren (dvs jag själv) som klantar mig..

Mvh
Rolf

Författare:  gronvarld.se [ ons 14-10-15 20:59 ]
Inläggsrubrik:  Re: Hur kom kom bestämmelserna om konvertering till?

Länken till vår rapport i BESt rpojekt. Där finns längst ner en Appendix som handlar om efterkontroll. Dock ej Volvo - skall se om jag hittar den någonstans

http://www.best-europe.org/upload/BEST_ ... 100121.pdf

/Rolf

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/