Man bör komma ihåg att ren etanol (E100) mycket snabbt absorberar vatten från luftens fuktighet, så om man har den i ventilerade tankar blir den ganska snart E96 ( 4 % vatten). E96 används som fordonsbränsle i Brasilien. Även i det landets varma klimat är det praktiskt taget omöjligt att kallstarta på det bränslet, så de E96-bilar som säljs där har en liten startbensintank.
Ett annat problem med E96 som inte finns med E85 är, att det är lätt hänt att ättikssyra och en del andra frätande saker bildas om förbränningen sker med luftunderskott (alltså om motorn får för fet bränsleblandning). Syrorna ger bl a stort slitage på cylindrar och kolvringar i samband med varmkörning, kan angripa motoroljan kemiskt, och gör att avgassystem rostar bort snabbt. Ungefär samma slags problem som man hade på dieselmotorer förr i tiden då dieseloljan var svavelhaltig och svavelsyra bildades vid förbränningen. Problemet verkar dock inte vara värre än att de biltillverkare som säljer E96-bilar och de bilägare/förare som använder dem klarar av att bemästra det någorlunda. Det gäller t ex att inte koppla om från startbensin till E96 förrän motorn är fullt varmkörd, att inte slarva med oljebyten och framför allt att inte använda en E96-bil för småkörningar. Man startar inte en sådan bil om man inte planerar att köra minst en halvtimme i sträck.
_________________ Att mäta är att veta
|