Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 00:10

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: E100, finns det?
InläggPostat: lör 20-06-27 08:15 
Offline

Blev medlem: lör 20-06-13 07:28
Inlägg: 31
Mitt första inlägg här. Jag har precis konverterat min Jeep med en box så den numera går på flexifuel. Meningen är ju naturligtvis att köra på så rent drivmedel som möjligt men det är praktiskt att kunna ta det som bjuds om en inte hittar någon station med e85.
Min fråga är om E100 är en möjlighet? Den alkoholbeskattas så priset blir absurt vad jag förstår. Jag undrar också om det är möjligt att köra en konverterad bensinbil på det, om en nu skulle få fatt i det.

Edit: Agroetanol finns men jag fattar inte om det är ett färdigt bränsle och så racingbränsle förstås. Racingbränslet är dyrt, GoatFuel tar 799 för 25 liter.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: E100, finns det?
InläggPostat: sön 20-06-28 10:41 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Agroetanol säljer färdig E85. Det som skiljer deras tre kvalitéer är bara hur klimateffektivt etanolen har framställts.

Jag har kört min gräsklippare på ren T-sprit men då måste motorn vara varmkörd för att kunna starta den. Man måste också köra slut på tanken så man kan fylla på med normalt bränsle inför nästa kallstart.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: E100, finns det?
InläggPostat: sön 20-06-28 10:46 
Offline

Blev medlem: lör 20-06-13 07:28
Inlägg: 31
Ok. Tack. Det jag har läst är detta:https://www.lantmannenagroetanol.se/produkter/etanol/e100/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: E100, finns det?
InläggPostat: mån 20-06-29 10:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Man bör komma ihåg att ren etanol (E100) mycket snabbt absorberar vatten från luftens fuktighet, så om man har den i ventilerade tankar blir den ganska snart E96 ( 4 % vatten).
E96 används som fordonsbränsle i Brasilien. Även i det landets varma klimat är det praktiskt taget omöjligt att kallstarta på det bränslet, så de E96-bilar som säljs där har en liten startbensintank.

Ett annat problem med E96 som inte finns med E85 är, att det är lätt hänt att ättikssyra och en del andra frätande saker bildas om förbränningen sker med luftunderskott (alltså om motorn får för fet bränsleblandning). Syrorna ger bl a stort slitage på cylindrar och kolvringar i samband med varmkörning, kan angripa motoroljan kemiskt, och gör att avgassystem rostar bort snabbt. Ungefär samma slags problem som man hade på dieselmotorer förr i tiden då dieseloljan var svavelhaltig och svavelsyra bildades vid förbränningen.
Problemet verkar dock inte vara värre än att de biltillverkare som säljer E96-bilar och de bilägare/förare som använder dem klarar av att bemästra det någorlunda. Det gäller t ex att inte koppla om från startbensin till E96 förrän motorn är fullt varmkörd, att inte slarva med oljebyten och framför allt att inte använda en E96-bil för småkörningar. Man startar inte en sådan bil om man inte planerar att köra minst en halvtimme i sträck.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: E100, finns det?
InläggPostat: mån 20-06-29 10:37 
Offline

Blev medlem: lör 20-06-13 07:28
Inlägg: 31
Ok. Det var mycket intressant information. Tack för att du förklarade detta.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: E100, finns det?
InläggPostat: lör 20-08-22 22:02 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Varför skulle det bildas mer ättiksyra med ren etanol än med E85?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: E100, finns det?
InläggPostat: sön 20-08-23 08:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag har inte tillräckliga kemikunskaper för att komma med en bra förklaring, men för länge sedan blev det grundligt utrett av en del kemikunnigt folk (bl a någon kemist från Sekab, har jag för mig?) här på forumet. Dock finns det risk att det var före någon av forumkrascherna, så inlägget kanske inte går att återfinna idag.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011