Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Trängselavgifter och konvertering
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=2&t=992
Sida 1 av 1

Författare:  Skarre [ sön 07-06-10 18:43 ]
Inläggsrubrik:  Trängselavgifter och konvertering

Är det någon som klarat sig undan trängselavgifterna i Sthlm efter konvertering?

Skulle var intressant att veta. Enligt uppgift som jag har fått från Vägverket har ingen fått några undantag utan konverterade bilar har trots anmälan om konvertering glatt fått betala avgift medan FFV-fordon kört gratis på bensin. Om detta är sant funderar jag på att driva ett sådant pilotfall i länsrätten i höst, därför tänkte jag vända mig till er och höra om era erfarenheter.

Författare:  karlmb [ mån 07-06-11 13:28 ]
Inläggsrubrik: 

Vi har förhoppningsfullt diskuterat saken tidigare men tyvärr kommit fram till att det är VV som avgör frågan "teknik för etanolbränsle", inte den som konverterar.
Och undantaget från trängselskatt kan man endast få om rutan för biobränsledrivet fordon (eller vad de nu kallar den) är ikryssad i bilregistret.
Och den kryssas inte i förrän efter godkänd registeringsbesiktning vilket innebär typgodkännande som om det var frågan om en ny biltyp.
Och ingen har velat kosta på en ny avgascertifiering som då krävs, trots att det borde vara enkelt eftersom bilen endast testas hos AVL-MTC på bensin...

Författare:  MagnusH [ lör 07-06-16 15:43 ]
Inläggsrubrik: 

Jag har en känsla av att det inte är en stor fråga. Det dröjer inte länge förren rabatten för milöjbilar är borta. En miljöbil tar lika mycket plats, och det är platsen och inte utsläppen som man försöker göra något åt.

Nu har man använt trängselskatt (i Göteborg, parkering) som en morot för miljöbilisterna, men snart har man kommit upp i de volymerna av miljöbill som behövs för att marknaden skall vara självgående.

Författare:  robomop [ mån 07-09-10 13:05 ]
Inläggsrubrik: 

utdrag från:
http://www.vv.se/templates/page3____14071.aspx


Uppgifter om drivmedel i vägtrafikregistret

Aktuella drivmedel i vägtrafikregistret som innebär befrielse från trängselskatt(undantaget gäller t o m juli 2012):
Biogas
E85
Etanol

El
Gengas
Metan
Metanol
Naturgas
Vätgas
Om något av ovanstående drivmedel finns registrerat på bilens registreringsbevis (under rubriken "Drivmedel" eller "Alternativt drivmedel") är bilen automatiskt undantagen trängselskatt, bilägaren behöver inte göra något. Använd länken nedan för att se vilket eller vilka drivmedel som finns registrerat på en viss bil:

Författare:  aryan [ ons 07-09-12 13:57 ]
Inläggsrubrik:  Re: Trängselavgifter och konvertering

Skarre skrev:
Är det någon som klarat sig undan trängselavgifterna i Sthlm efter konvertering?

Skulle var intressant att veta. Enligt uppgift som jag har fått från Vägverket har ingen fått några undantag utan konverterade bilar har trots anmälan om konvertering glatt fått betala avgift medan FFV-fordon kört gratis på bensin. Om detta är sant funderar jag på att driva ett sådant pilotfall i länsrätten i höst, därför tänkte jag vända mig till er och höra om era erfarenheter.


Svensk bilprovning vägrar registrera en ombyggd bil äldre än 1975 årsmodell så att etanol eller E85 skrivs in som drivmedel trots att det inte finns några avgaskrav eller liknande som den inte uppfyller. De hävdar som skäll att man ska ha ett intyg från tillverkaren att bilen är lämplig/klarar etanol efter ombyggnad. Det märkliga är att om man bygger om en bil till (gen) gas att man inte behöver ett sådant intyg.
Däremot får man gärna köra på e85 och den blir också godkänd vid registreringsbesiktning.

/Aryan

Författare:  karlmb [ ons 07-09-12 17:10 ]
Inläggsrubrik: 

Citat:
Däremot får man gärna köra på e85 och den blir också godkänd vid registreringsbesiktning.


Vad menar du??
Förresten är väl gengas en slags biogas..?

Författare:  aryan [ ons 07-09-12 17:35 ]
Inläggsrubrik: 

karlmb skrev:
Citat:
Däremot får man gärna köra på e85 och den blir också godkänd vid registreringsbesiktning.


Vad menar du??
Förresten är väl gengas en slags biogas..?


Ja jag var kanske inte helt tydlig, jag gjorde en omregistreringsbesiktning av min 1974:års Hanomag Henschel husbil där jag ville ändra:

- max vikten tillbaka till original som hade sänkts en gång i tiden
- antal passagerare från 3 till 6
- skriva in Volvo motorn så att effekten stämde
- etanol som bränsle

Allt gick bra utom det sista, pga att jag inte hade tillverkarintyg att bilen gick bra på etanol. Jag hade ett papper från förgasarteknik om etanolkittet för Volvo B18 förgasare men det räkte inte. Däremot fick jag gärna köra på etanol det hade de inga synpunkter på.

Ja gengas kan man säga att också är ett slags biogas/biobränsle om man gör det på ved, men inte på kol förståss.

/Aryan

Författare:  Henrik Jansson [ fre 07-09-14 20:21 ]
Inläggsrubrik: 

Apropå intyg från biltillverkaren..
Är det någon som var försökt få ett sånt intyg?
Om man ringer och tjatar tillräcklig många gånger så kanske man kan få ett.. iallafall på en gammal bil tycker jag.. där borde dom ju kunna intyga att den inte blir sämre...

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/