Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Konvertering av SAAB T5 och T7 motorer
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=20&t=2389
Sida 3 av 4

Författare:  J.K Nilsson [ ons 08-07-02 14:24 ]
Inläggsrubrik: 

Så där, då har man köpt sig en 9000 2.3t -95 också... :twisted: Omprogramerad för E85-drift förstås och siemens 630cc spridare monterade tillsammans med slangpaket och magnetventil. Jag har experimenterat med tändkartan som jag tidigare lagt in i tändningsforumet och enligt en kamrat så har förbrukningen kapats med ca: 1dl/mil med den tidigare tändningen jämfört med bensintändningen.

Återkommer med mera info efter att jag bytt lambdasonden som var trasig vid köpet.

J.K Nilsson

Författare:  J.K Nilsson [ ons 08-08-27 11:18 ]
Inläggsrubrik: 

torbjorn skrev:
Om någon annan står för den programvara som behövs och letar fram en billig blåtandmodul, så kan jag nog fixa den hårdvara som behövs runt blåtandmodulen.

Skulle denna tänkas passa?
http://www.national.com/opf/LM/LMX9820A.html

J.K Nilsson

Författare:  torbjorn [ ons 08-08-27 13:25 ]
Inläggsrubrik: 

Synd att det är en BGA-kapsel, sådana är ju inte så lätta att montera hemma vid köksbordet. Sen verkar just den där vara på utgående med "Last time buy date" i februari 2009.

Men om man hittar en BT-modul, kanske något liknande LMX9820A men monterad på ett kretskort med antenn och de mest kritiska kringkomponenterna, som är lätt att koppla in i det färdiga systemet, så börjar det likna något...

Författare:  J.K Nilsson [ ons 08-08-27 14:35 ]
Inläggsrubrik: 

Kan man inte tänka sig att använda en sådan här lösning: http://www.virtualvillage.co.uk/items/i ... =190622507

Det borde bara vara kraft och data som skall kopplas till?

J.K Nilsson

Författare:  J.K Nilsson [ ons 08-08-27 15:00 ]
Inläggsrubrik: 

Eller någon av dom: http://sequoia.co.uk/eshop/browse.php?m ... tooth&pg=1

KC-21?

J.K Nilsson

Författare:  torbjorn [ ons 08-08-27 19:05 ]
Inläggsrubrik: 

Jag kan titta närmare på dem när jag är lite mindre förkyld, just nu känns det svårt att ägna sig åt någon slags tankeverksamhet.

Författare:  J.K Nilsson [ ons 08-08-27 19:51 ]
Inläggsrubrik: 

torbjorn skrev:
Jag kan titta närmare på dem när jag är lite mindre förkyld, just nu känns det svårt att ägna sig åt någon slags tankeverksamhet.

Krya på dig.

Känns konstigt att blåtandsstickor till datorn kostar 99:- samtidigt som bara modulerna kostar en par hundra.

J.K Nilsson

Författare:  J.K Nilsson [ fre 08-09-12 19:43 ]
Inläggsrubrik: 

En liten guide för att börja läsa i och ur saabs T5 boxar: http://www.lowbudgetrides.com/forum/viewtopic.php?t=707

J.K Nilsson

Författare:  NiV3Rt [ mån 08-09-15 11:59 ]
Inläggsrubrik: 

Vad tror ni om att använda en ostabiliserat 15v dc-nätdel? Utspänningen ligger på runt 19.7v när jag mäter med multimeter. Multimetern är ju dock inte mycket till belastning, så jag tänkte kolla vad utspänningen ligger på när man belastar med 300mA när jag har möjlighet :)

Författare:  reez [ mån 08-09-15 19:42 ]
Inläggsrubrik: 

Bränner man T5 av att mata den med 16v ur en laddare för laptop? Ska till skroten i morgon och hoppas på att kunna fynda en eller annan box som jag vågar leka med.

Författare:  torbjorn [ mån 08-09-15 22:07 ]
Inläggsrubrik: 

All bilelektronik för 12 V-system bör klara åtminstone 16 V kontinuerligt, och 18 V kortvarigt. Laddningsregulatorn är ju temperaturkompenserad för att ge högre systemspänning i kyla, och vid kall generator och temperaturer nedåt -30 °C är det fullt normalt att systemspänningen är uppåt 16 V. Många biltillverkare kräver till och med att sakerna ska klara 24 V kortvarigt, med tanke på starthjälp från lastbil eller liknande.

Om du ändå vill ta ner spänningen från en 16 V laptopladdare så är det enklaste att koppla ett antal dioder (vanliga kiseldioder, t ex 1N4007) i serie med den. Varje diod har ju ett framspänningsfall på 0,6-0,7 V , med 3-4 dioder i serie är du definitivt på den säkra sidan.

Författare:  J.K Nilsson [ sön 09-04-26 12:49 ]
Inläggsrubrik: 

SaabAero skrev:
ALT 2
Flashning via CAN USB
Till detta behövs en "späninngshöjare" för att nå 15V, en kabel för att ansluta datorn till programmeringsuttaget (eller är det för att ansluta CAN USB till programmeringsuttaget?) och en CAN USB för 1400:-
Fråga: innebär denna metod mindre risk att misslyckas med flasharna ?
Fördel: Enklare programmering - kan göras med boxen i bilen och Trionic behöver inte ens göras spänningslös?
Nackdel: Dyrare prylar, program ej klart än?, osäkert om det funkar till T5.2, laptop behövs, alt en lång kabel från stationära datorn.

För båda varianterna kan man alltså använda T5Suite för mappning?

Nu går det att flasha T5 via CAN, använd CANUSB och T5Suite. Det är sen betatestning än så ha BDM-grejorna i beredskap. :lol:

Vi försöker intigrera denna adapter också: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 0006406465 Just nu förmånligt pris på Ebay. Nypriset ifrån Mecel ligger på 3 900:- + moms.

J.K Nilsson

Författare:  askilje [ lör 09-08-22 19:40 ]
Inläggsrubrik: 

kan man läsa ur boxen med bdm och programmera med t5suite?

Författare:  J.K Nilsson [ mån 09-08-24 07:45 ]
Inläggsrubrik: 

askilje skrev:
kan man läsa ur boxen med bdm och programmera med t5suite?

Om du har P&E micros BDM interface så bör det gå. Om du kör Deltawave eller byggt eget så får du köra DOS och BD32, kolla här: http://www.lowbudgetrides.com/forum/viewtopic.php?t=707

J.K Nilsson

Sida 3 av 4 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/