Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 20-10-23 12:07

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 97 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-08-15 16:27 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Ja, det verkar som vi "landar" där våra diskussioner slutade en annan gång, med det returlösa systemet.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-08-15 16:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6007
Ort: Hindås
OK, och alternativt att man bara kör med en enda ny, större pump, typ KE-jet.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-08-17 06:26 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Hur ser förhållandet mellan pumpspänning och tryck ut? Är det hyfsat linjärt med halva pumpspänningen ger ca halva trycket??


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-08-17 08:49 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Det är nog knappast lineärt tyvvär dessutom ändras trycket iom filterns motsånd kan variera etc. Det måste finns en trycksensor i systemet så att man kan bygga ett elektriskt reglerad tryck.

/Aran


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-08-17 08:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4754
Ort: Sundsvall
Man ska nog snarare räkna med att det flöde som pumpen lämnar är ungefär proportionellt mot matningsspänningen, sen blir trycket vad det blir.

De flesta elektriska bränslepumpar är ju s k rullpumpar, dvs en slags deplacementpump (precis som t ex kolvpumpar och kugghjulspumpar). Om man bortser från inre läckage så transporterar en sådan pump en viss vätskemängd för varje varv.

Alltså : sett i det mekaniska snittet mellan pump och drivmotor så är vätskeflödet proportionellt mot varvtalet och trycket proportionellt mot vridmomentet.

En permanentmagnetmotors varvtal är i stort sett proportionellt mot matningsspänningen, den är som regel ganska "varvtalsstyv", dvs att varvtalet inte sjunker mer än kanske 10 % när man lastar ner motorn till märkeffekt. Strömförbrukningen är ungefär proportionell mot det vridmoment som motorn lämnar, dock tillkommer naturligtvis en del tomgångsförbrukning för att täcka inre friktion, järnförluster i rotorn och sånt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-08-17 09:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6007
Ort: Hindås
Hmmm..kom på ett problem med att inte ha piggyback, för att klara ordentliga kallstarter måste man ju kanske höja ttycket tillfälligt med 600% eller mer för att få en mängdökning på 400%...
Blir nog svårt att realisera.
För kallstarten är pulsförlängning alltså nödvändig ändå.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-08-17 13:16 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
aryan skrev:
Det är nog knappast lineärt tyvvär dessutom ändras trycket iom filterns motsånd kan variera etc. Det måste finns en trycksensor i systemet så att man kan bygga ett elektriskt reglerad tryck.

/Aran


Jo jag vet, en trycksensor måste finnas det förstår jag, men jag ville ha lite mer koll på nödvändigt spänningsområde.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-08-17 13:19 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
karlmb skrev:
Hmmm..kom på ett problem med att inte ha piggyback, för att klara ordentliga kallstarter måste man ju kanske höja ttycket tillfälligt med 600% eller mer för att få en mängdökning på 400%...
Blir nog svårt att realisera.
För kallstarten är pulsförlängning alltså nödvändig ändå.


Behövs verkligen 400% mängdökning??


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-08-17 13:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6007
Ort: Hindås
Ja.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-08-17 14:13 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1210
Ort: Nyköping
karlmb skrev:
Ja.

Och då behövs 16 gånger högre tryck om flödet är proportionellt mot roten ur trycket. Alltså 1600 % vilket ger ca 50 bar. Detta visar att tryckökning inte räcker för kallstarttillskottet eftersom ledningar och pump inte tål sådant.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-08-17 15:30 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Karl, var får du dessa "400%" ifrån? Hur vet du att detta räcker eller behövs?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-08-17 16:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4754
Ort: Sundsvall
Men rör de här siffrorna anrikning utöver vad som behövs vid varm motor eller utöver kallstart på bensin?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-08-19 10:25 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Kan inte någon av Er svara Torbjörn...


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 97 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011