Etanol.nu http://www.etanol.nu/forum/ |
|
Tankar kring utveckling av optimal etanolbox... http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=20&t=1048 |
Sida 4 av 7 |
Författare: | Databoxen [ ons 07-08-15 16:27 ] |
Inläggsrubrik: | |
Ja, det verkar som vi "landar" där våra diskussioner slutade en annan gång, med det returlösa systemet. |
Författare: | karlmb [ ons 07-08-15 16:31 ] |
Inläggsrubrik: | |
OK, och alternativt att man bara kör med en enda ny, större pump, typ KE-jet. |
Författare: | Databoxen [ fre 07-08-17 06:26 ] |
Inläggsrubrik: | |
Hur ser förhållandet mellan pumpspänning och tryck ut? Är det hyfsat linjärt med halva pumpspänningen ger ca halva trycket?? |
Författare: | aryan [ fre 07-08-17 08:49 ] |
Inläggsrubrik: | |
Det är nog knappast lineärt tyvvär dessutom ändras trycket iom filterns motsånd kan variera etc. Det måste finns en trycksensor i systemet så att man kan bygga ett elektriskt reglerad tryck. /Aran |
Författare: | torbjorn [ fre 07-08-17 08:51 ] |
Inläggsrubrik: | |
Man ska nog snarare räkna med att det flöde som pumpen lämnar är ungefär proportionellt mot matningsspänningen, sen blir trycket vad det blir. De flesta elektriska bränslepumpar är ju s k rullpumpar, dvs en slags deplacementpump (precis som t ex kolvpumpar och kugghjulspumpar). Om man bortser från inre läckage så transporterar en sådan pump en viss vätskemängd för varje varv. Alltså : sett i det mekaniska snittet mellan pump och drivmotor så är vätskeflödet proportionellt mot varvtalet och trycket proportionellt mot vridmomentet. En permanentmagnetmotors varvtal är i stort sett proportionellt mot matningsspänningen, den är som regel ganska "varvtalsstyv", dvs att varvtalet inte sjunker mer än kanske 10 % när man lastar ner motorn till märkeffekt. Strömförbrukningen är ungefär proportionell mot det vridmoment som motorn lämnar, dock tillkommer naturligtvis en del tomgångsförbrukning för att täcka inre friktion, järnförluster i rotorn och sånt. |
Författare: | karlmb [ fre 07-08-17 09:06 ] |
Inläggsrubrik: | |
Hmmm..kom på ett problem med att inte ha piggyback, för att klara ordentliga kallstarter måste man ju kanske höja ttycket tillfälligt med 600% eller mer för att få en mängdökning på 400%... Blir nog svårt att realisera. För kallstarten är pulsförlängning alltså nödvändig ändå. |
Författare: | Databoxen [ fre 07-08-17 13:16 ] |
Inläggsrubrik: | |
aryan skrev: Det är nog knappast lineärt tyvvär dessutom ändras trycket iom filterns motsånd kan variera etc. Det måste finns en trycksensor i systemet så att man kan bygga ett elektriskt reglerad tryck.
/Aran Jo jag vet, en trycksensor måste finnas det förstår jag, men jag ville ha lite mer koll på nödvändigt spänningsområde. |
Författare: | Databoxen [ fre 07-08-17 13:19 ] |
Inläggsrubrik: | |
karlmb skrev: Hmmm..kom på ett problem med att inte ha piggyback, för att klara ordentliga kallstarter måste man ju kanske höja ttycket tillfälligt med 600% eller mer för att få en mängdökning på 400%...
Blir nog svårt att realisera. För kallstarten är pulsförlängning alltså nödvändig ändå. Behövs verkligen 400% mängdökning?? |
Författare: | karlmb [ fre 07-08-17 13:25 ] |
Inläggsrubrik: | |
Ja. |
Författare: | GL [ fre 07-08-17 14:13 ] |
Inläggsrubrik: | |
karlmb skrev: Ja.
Och då behövs 16 gånger högre tryck om flödet är proportionellt mot roten ur trycket. Alltså 1600 % vilket ger ca 50 bar. Detta visar att tryckökning inte räcker för kallstarttillskottet eftersom ledningar och pump inte tål sådant. |
Författare: | Databoxen [ fre 07-08-17 15:30 ] |
Inläggsrubrik: | |
Karl, var får du dessa "400%" ifrån? Hur vet du att detta räcker eller behövs? |
Författare: | torbjorn [ fre 07-08-17 16:10 ] |
Inläggsrubrik: | |
Men rör de här siffrorna anrikning utöver vad som behövs vid varm motor eller utöver kallstart på bensin? |
Författare: | Databoxen [ sön 07-08-19 10:25 ] |
Inläggsrubrik: | |
Kan inte någon av Er svara Torbjörn... |
Sida 4 av 7 | Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |