Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Tankar kring utveckling av optimal etanolbox...
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=20&t=1048
Sida 4 av 7

Författare:  Databoxen [ ons 07-08-15 16:27 ]
Inläggsrubrik: 

Ja, det verkar som vi "landar" där våra diskussioner slutade en annan gång, med det returlösa systemet.

Författare:  karlmb [ ons 07-08-15 16:31 ]
Inläggsrubrik: 

OK, och alternativt att man bara kör med en enda ny, större pump, typ KE-jet.

Författare:  Databoxen [ fre 07-08-17 06:26 ]
Inläggsrubrik: 

Hur ser förhållandet mellan pumpspänning och tryck ut? Är det hyfsat linjärt med halva pumpspänningen ger ca halva trycket??

Författare:  aryan [ fre 07-08-17 08:49 ]
Inläggsrubrik: 

Det är nog knappast lineärt tyvvär dessutom ändras trycket iom filterns motsånd kan variera etc. Det måste finns en trycksensor i systemet så att man kan bygga ett elektriskt reglerad tryck.

/Aran

Författare:  torbjorn [ fre 07-08-17 08:51 ]
Inläggsrubrik: 

Man ska nog snarare räkna med att det flöde som pumpen lämnar är ungefär proportionellt mot matningsspänningen, sen blir trycket vad det blir.

De flesta elektriska bränslepumpar är ju s k rullpumpar, dvs en slags deplacementpump (precis som t ex kolvpumpar och kugghjulspumpar). Om man bortser från inre läckage så transporterar en sådan pump en viss vätskemängd för varje varv.

Alltså : sett i det mekaniska snittet mellan pump och drivmotor så är vätskeflödet proportionellt mot varvtalet och trycket proportionellt mot vridmomentet.

En permanentmagnetmotors varvtal är i stort sett proportionellt mot matningsspänningen, den är som regel ganska "varvtalsstyv", dvs att varvtalet inte sjunker mer än kanske 10 % när man lastar ner motorn till märkeffekt. Strömförbrukningen är ungefär proportionell mot det vridmoment som motorn lämnar, dock tillkommer naturligtvis en del tomgångsförbrukning för att täcka inre friktion, järnförluster i rotorn och sånt.

Författare:  karlmb [ fre 07-08-17 09:06 ]
Inläggsrubrik: 

Hmmm..kom på ett problem med att inte ha piggyback, för att klara ordentliga kallstarter måste man ju kanske höja ttycket tillfälligt med 600% eller mer för att få en mängdökning på 400%...
Blir nog svårt att realisera.
För kallstarten är pulsförlängning alltså nödvändig ändå.

Författare:  Databoxen [ fre 07-08-17 13:16 ]
Inläggsrubrik: 

aryan skrev:
Det är nog knappast lineärt tyvvär dessutom ändras trycket iom filterns motsånd kan variera etc. Det måste finns en trycksensor i systemet så att man kan bygga ett elektriskt reglerad tryck.

/Aran


Jo jag vet, en trycksensor måste finnas det förstår jag, men jag ville ha lite mer koll på nödvändigt spänningsområde.

Författare:  Databoxen [ fre 07-08-17 13:19 ]
Inläggsrubrik: 

karlmb skrev:
Hmmm..kom på ett problem med att inte ha piggyback, för att klara ordentliga kallstarter måste man ju kanske höja ttycket tillfälligt med 600% eller mer för att få en mängdökning på 400%...
Blir nog svårt att realisera.
För kallstarten är pulsförlängning alltså nödvändig ändå.


Behövs verkligen 400% mängdökning??

Författare:  karlmb [ fre 07-08-17 13:25 ]
Inläggsrubrik: 

Ja.

Författare:  GL [ fre 07-08-17 14:13 ]
Inläggsrubrik: 

karlmb skrev:
Ja.

Och då behövs 16 gånger högre tryck om flödet är proportionellt mot roten ur trycket. Alltså 1600 % vilket ger ca 50 bar. Detta visar att tryckökning inte räcker för kallstarttillskottet eftersom ledningar och pump inte tål sådant.

Författare:  Databoxen [ fre 07-08-17 15:30 ]
Inläggsrubrik: 

Karl, var får du dessa "400%" ifrån? Hur vet du att detta räcker eller behövs?

Författare:  torbjorn [ fre 07-08-17 16:10 ]
Inläggsrubrik: 

Men rör de här siffrorna anrikning utöver vad som behövs vid varm motor eller utöver kallstart på bensin?

Författare:  Databoxen [ sön 07-08-19 10:25 ]
Inläggsrubrik: 

Kan inte någon av Er svara Torbjörn...

Sida 4 av 7 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/