Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: mån 18-09-24 08:06

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 166 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: AutoFFV
InläggPostat: tor 07-07-26 20:47 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 921
Ort: Göteborg
Du som säljes dessa AutoFFV, borde veta hur AutoFFV vet om styrdonet jobbar open eller closed loop.
Databoxen skrev:
Här tänkte jag vi kunde räkna ut hur AutoFFV vet om styrdonet jobbar open eller closed loop.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-07-27 08:06 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 921
Ort: Göteborg
Vad jag menar är att, med endast spridarsignal och lambdasignal kan inte AutoFFV veta om styrdonet går i open eller closed loop.
Resultatet måste vara en kompromiss och kan inte fungera optimalt hela tiden. Troligtvis tillåter man fet gång en viss tid, däremot mager gång tillåts aldrig. Om motorn gått fett över en viss tid, så börjar förlängning av spridarsignal dras ner, tills lambda=1.
Finns det någon kallstartsfunktion i AutoFFV?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-07-27 08:18 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 674
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Databoxen skrev:
Finns det någon kallstartsfunktion i AutoFFV?


Ja. Det finnes en automatisk kaldstartfunksjon som styres av en termistor på radiatorslangen.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-07-27 13:09 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 659
Ort: Skärplinge
Ja och denna fungerade klockrent ner till iaf dom cirka 15 minus det var som kallaste efter att AutoFFV monterades och kommer mycket troligt inte alls vara några problem ens i betydligt kallare heller.

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Nissan Micra 1,3 -00 & Mazda Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-07-27 14:52 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 921
Ort: Göteborg
Peter skrev:
Ja och denna fungerade klockrent ner till iaf dom cirka 15 minus det var som kallaste efter att AutoFFV monterades och kommer mycket troligt inte alls vara några problem ens i betydligt kallare heller.


"Klockrent" innebär att den startade precis lika lätt som med bensin då??


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-07-27 15:11 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 659
Ort: Skärplinge
Det är precis vad jag menade, klockrent,, alltså lika lättstartad som om det bara var bensin i tanken och att jämföra detta med dom övriga egna BTR konverterade bilarna och 15000 mil osv,, så är detta mycket stor skillnad.

Likaså gick den klockrent även efter en sådan start, vilket inte var allt för vanligt med Malpassin så jag är mycket imponerad,,,

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Nissan Micra 1,3 -00 & Mazda Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-07-27 16:23 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 674
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Databoxen skrev:
Du som säljes dessa AutoFFV, borde veta hur AutoFFV vet om styrdonet jobbar open eller closed loop.


Kan det tenkes at AutoFFV hopper ut av closed loop for fullgassanrikning hvis dysetidene øker:
hypotese 1) over en viss prosent av duty cycle
eller
hypotese 2) med x% over et "normalnivå" som er innlært f.eks. under cruising?

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-07-27 18:17 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 921
Ort: Göteborg
Jag skapar en ny tråd "AutoFFV" - bättre om vi fortsätter diskussionen där. Kan en vänlig moderator flytta de inlägg som rör AutoFFV.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-07-27 23:05 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 921
Ort: Göteborg
Bra jobbat, Lind! :wink:
Ni som kör med AutoFFV har ju möjlighet att mäta lambdaspänningen under körning och kontrollera när, var och hur den går closed loop. Även t.ex efter fullgasanrikning kolla hur snabbt den går tillbaka till closed loop.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-07-28 08:13 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 659
Ort: Skärplinge
Jodå ska vid tillfälle göra en klart exaktare mätning från den enklare som gjordes vid installationen i mondeon och likadant skall även göras med den snart AutoFFV bestyckade micran med (andrabilen).

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Nissan Micra 1,3 -00 & Mazda Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-03-23 10:49 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 921
Ort: Göteborg
Någon som har gjort några nya iaktagelser eller mätningar på en AutoFFV konverterad motor?
Frågan som är aktuell är, hur AutoFFV klurar ut när motorn går closed loop eller open loop.
Är tempsensor'n nödvändig för korrekt funktion? Eller är den endast nödvändigt för kallstartsfunktionen?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-03-25 13:02 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 582
Ort: Frösön nyss uppflytt
Lind skrev:
Boxen kanske gör som bränslesorten kontrolleras på en Focus. Dvs, den kollar av lambdasignalen extra noga när följande två kriterier är uppfyllda, ny start samt driftvarm motor.

Så ford har övergett den speciella bränslesortsensorn?

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 166 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011