Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 17:40

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 166 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 12  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-03-21 12:05 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
ok, har det så stor betydelse, jag menar jord som jord?

Ni tror inte att det var för att jag körde med 50/50 blandning när jag startade den?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-03-21 12:29 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
(Till 50/50 frågan) Som sagt nej. Idén med lambdareglerstyrt konverteringssystem är just att du kan blanda den blandning som passar dig bäst. Det är starka strömmar som passerar spridarna, och därför är det viktigt dels att det kontakten till jord är bra och även att det är någorlunda grov kabel så att all ström verkligen kan låtas passera. Potentialskillnaderna kan både vara små och stora, beroende på om det ärgat på jordpunkterna eller inte. Är skillnaderna små är det inget större bekymmer men är de stora kan det bli helt fel signaltolkning som torbjörn nyss skrev.

I ditt fall tycker jag att du kollar upp att du verkligen kopplat allting rätt och att du ser till att du har god jord. EN viktig sak bara... Du har väl inte lambdasignalen urkopplad till lambdasonden och enbart till autoffv-boxen?

För övrigt är 50/50 ett klokt val som första blandning eftersom det är ungefär dit ett motor klarar av att reglera utan konvertering. Öka etanolinblandningen först när bilen går bra på 50/50, bensin eller bensin med låginblandad etanol.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-03-21 12:35 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
nej har en strömtjuv på lambdasignalen till autoffvn har inte klippt kontakten om det var detta du menade.

Det kan inte vara något fel på själva boxen?

Men men testa en annan jordpunkt för både spridarna och lambdakabeln låter som det enda att göra...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-03-21 13:19 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Om du har separat jord för lambda är det bättre att koppla in den på kontaktjord istället. Är det en gammal bil? Om det ser ut att ha ärgat på jordpunkterna kan du spraya kontaktspray på de olika punkterna så kan eventuella potentialskillnader jämnas ut något.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-03-21 13:24 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
ja det är en 97a, med kontaktjord menar du att jag ska använda jorden från lambdan på jorden där tex extraljusen sitter?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-03-21 13:28 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Menade förstås signaljord. Min signaljord hittade jag genom att följa kabelknippet från motorn styrelektronik.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-03-21 13:34 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
ok så jag ska alltså leta åt vart styrsystemet har sin jord. Men är det så känsligt vilken jord man använder, räcker det inte bara att det är kontakt?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-03-21 13:42 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Det beror helt på om det är potentialskillnader mellan de olika punkterna eller inte. Men som sagt är det viktigt att spridarna inte bara får jord med bra kontakt utan att kontaktytan och kabeln är tjock så att de starka strömmarna kan överföras genom spridarna. Detta gäller inte lambdasignalen lika mycket eftersom att det inte är lika stark ström som passerar genom lambdasonden, det är ju en signal.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-03-21 14:02 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Kan väl tillägga att jag själv jordar direkt till batteriet just nu men har även sprayat kontaktspray på alla jordpunkter jag hittat. Har lite problem att hitta kraftjorden. Det jag menar med det här är att det kan fungera ändå, men kanske inte optimalt. Försök i första hand att jorda spridarna till kontaktjord och lambda till signaljord, och i andra hand hitta smidigare lösningar som kanske fungerar dugligt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-03-22 15:34 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
testade igen men sprayade kontaktspray på jordpunkten. det blev mkt bättre, dock inte optimalt. ska försöka hitta åt signaljorden.

Matsuda, du menar att jag kan jorda spridarna på batteriet men behöver jorda lambdasignalen på signaljorden?

tillslut är det skadligt för motorn om jag kör bilen i detta skick? Alltså att den småhackar vid jämn gas och har lite ostabil tomgång.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-03-22 16:55 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Man brukar säga att det är mindre skadligt för motorn att köras magert på etanol, vilket är vad jag antar händer när man kopplar sådana här system dåligt. Det är mest vad jag har hört och ingenting jag kan styrka med källor tyvärr. Det är nog hur som helst ingen större fara om du experimenterar lite med motorn, speciellt ojämn tomgång är nog inte så mycket att oroa sig för, bara den inte går allt för tokigt. Omvänt borde i alla fall vara värre, det vill säga om motorn går för fett under längre tid. Kan täppa igen katalysator, lambdasond, tändstift med skit och även orsaka knackningar.

Apropå olika jordpunkter kan det vara god idé att hålla dem så rena som möjligt för att minska potentiallskillnader. Så ta en titt på andra jordpunkter du hittar och se till att de inte är fulla med ärg eller har dålig kontakt. Att jorda spridarna på batteri och lambdasignalen till signaljord är nog det bästa du kan få ihop om du inte lyckas jorda spridarna till kraftjord. Annars skulle jag föreslå att det alltid är bäst att jorda lambdasignalen till signaljord. Har du tjock jordkabel för spridarna förresten? För flexitune till exempel, rekommenderas minst 1,5 mm².


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-03-22 18:20 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
har bara hittat en jordpunkt till och det var till extralysena, så det är väl bara att leta efter signaljorden.
Hur får man tag i ett elschema till bilen?

Citat:
Har du tjock jordkabel för spridarna förresten? För flexitune till exempel, rekommenderas minst 1,5 mm².

har det som följde med orginal.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-03-22 22:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Elschema brukar finnas i verkstadshandböcker/gördetsjälvhandböcker, och det är oftast ganska lätt att hitta på nätet också. Se upp med schemor som är omritade av något gördetsjälvhandboksförlag, det förekommer t ex i vissa Haynesböcker och vissa schemor man hittar på ryska siter, de är ofta okompletta och fulla med småfel.

Det finns också elschemor i handbokssamlingar av typ Autodata eller Alldata, som man brukar kunna ladda ner från lagom skumma ställen.

För 90-tals Saab så följde det ofta med elschema i mappen med instruktionsbok och andra handlingar när bilen var ny, har du riktig tur kanske det schemat finns kvar.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-03-23 10:56 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Är autoffv gjord för hogohmiga spridarventiler förresten och har du isåfall högohmiga spridarventiler askilje?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-03-23 16:55 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
autoffv ska väl klara allt utom lågohmiga spridare.

Har faktiskt inte kollat om jag har högohmiga spridare , kanske är dumt menjag har hört flera st som har konverterat sina 9000 från ungeför samma år så jag tar för givet att det är högohmiga på 900 med.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 166 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 12  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011