Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: lör 24-12-07 22:54

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 166 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-05-09 23:50 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Prova vicka lite på kabeln vid tomgång så märker du nog om det är glapp.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-05-10 09:41 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
har testad att vicka men det blev ingen skillnad. Jag ska försöka testa den i en annan bil för att se om den fungerar.

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-05-10 21:02 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
körde ca 6 mil landsvägskörning ikväll låg på ca 120 hela tiden, färddatorn visade 0.8 (inte rimligt jag vet) däremot så hade tankmätaren visat att det nästan gått 1/4 tank!!

bäst att koppla bort autoffv innan katten ryker lr?

kan tillägga att bilen inte hackar mkt vid 120 kmh däremot outhärdligt i 90 kmh.

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-05-11 12:05 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Motorn kanske går för fett trots allt då. Hur som helst, om bilen skakar lär det vara ett resonansfenomen vilket förklarar varför det sker på olika hastigheter. Sedan vad det beror på är nog upp till dig att avgöra. Du kan möjligen kolla att alla tändkablar/tändstift mår bra. Börjar i vilket fall ta slut på idéer nu. Du får kanske vicka lite på olika kablar under tomgång (när motorn är varm förstås). Är det god anslutning från lambdasignalen till autoffv?

Ett annat tips är att inte misshandla motorn för mycket innan du hittat problemet :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-05-11 16:54 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
hehe jaa jag får se till att hitta problemet snart :) ska testa boxen i en s40 till helgen :)

Citat:
Börjar i vilket fall ta slut på idéer nu
du är inte ensam.

tänker jag rätt nu, det kan inte vara lambdasignalen som är dålig till autoffv eftersom den vid glapp skulle visa 0 volt (då den glappar) eftersom den drar för mkt så säger det emot detta.

Däremot om någon spridarkontakt hade varit glapp så borde den väl också dragit mindre, lr?

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-05-12 22:30 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
askilje skrev:
jag funderar på att steg 1 chippa och etanolmappa samtidigt hos ett företag i umeå om inte detta börjar funka snart.

Jag är långtifrån kompetent att börja löda styrboxar tyvärr :(

Nu behöver du inte löda längre. :lol:

Skriva till T5 boxar funkar med CANUSB.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-05-13 07:22 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
J.K Nilsson skrev:
Nu behöver du inte löda längre. :lol:

Skriva till T5 boxar funkar med CANUSB.

J.K Nilsson


hehe ok det är alltså inte svårare än att kopiera till ett usb minne?

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-05-13 14:48 
Offline

Blev medlem: fre 08-06-27 21:12
Inlägg: 21
Ort: Borås
Krävs väl att man ägnar lite tid åt läsning, men svårt är det inte. På ecuproject finns det grymt mycket kompetens samlad ifall man skulle fastna med något :)

_________________
Saab 9-3 2.0t e85-mappad.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-05-13 19:24 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
askilje skrev:
hehe ok det är alltså inte svårare än att kopiera till ett usb minne?

Nästan lika lätt. :lol:

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-05-16 13:23 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
monterat autoffv i morsan och farsans s40 och den fungerade klockrent direkt där. Då får den sitta kvar där!

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-05-19 15:21 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
morsan säger att det gått 20 l enligt tankmätaren på 5 mil, är det vanligt att tankmätare visar ca 15 liter fel?(direkt efter fylld tank)

i övrigt är det som vanligt.

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-05-19 16:36 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
4 liter milen undrar jag om den klarar att pumpa runt ens :D.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-05-19 16:38 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
haha men att förbränna 4 liter milen utan att man ska märka något?? nu var det ju morsan som körde men ändå :P

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-05-19 21:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4825
Ort: Sundsvall
Är det inte mer troligt att bilen inte blev riktigt fulltankad då?
E85 har ju mer tendens än bensin att skumma och slå tillbaka i tankröret så det är vanligare än en bensintankare är van vid att tankmunstycket slår av i förtid. På många bilar där tanken ligger framför tankröret (t ex VW Golf III och Citroën BX) är det nästan omöjligt att tanka fullt med E85 om bilen står det minsta lilla i uppförsbacke, men det går bra om den står exakt plant eller i utförslut. Om marken sluttar på macken får man alltså tänka sig för hur man ställer bilen...

Men det är nog inga problem för bränslesystemet att pumpa runt 4 liter/mil vid normala hastigheter, en typisk siffra är att bränslepumpen till en bil med insprutning lämnar 2 - 2,5 liter/minut.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-05-19 21:51 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
nu när du säger det så slog det mig att när jag testkörde bilen i helgen var det ca 20 l kvar, efter 5 mils körning gick det bara ner 30 l och då stämmer siffrorna ganska väl!

måste bara fråga, är det vanligt på konverterade bilar att slangar börjar läka bränsle när e85 löser upp gamla bf95 avlagringar?

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 166 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011