Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 20-08-06 02:23

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 166 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-04-12 14:42 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
jag har kopplat lambdan till lambdan på boxen :) borde vara rätt tycker jag :)

den förra ägaren hade iaf en 5 volts lambda så det vore konstigt om den inte skulle stötta det...


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-04-12 19:13 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 675
Ort: Halden/Asker/Trondhe
For ordens skyld; du har fortsatt lambdan koblet til ECU'n?

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-04-12 19:41 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
joo jag har bara en strömtjuv på signalkabeln från lambdan.

Är du säker på att det inte ska gå att använda 01 versionen på en 5 volts lambda? konstigt att han hade det då.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-04-12 19:53 
Offline

Blev medlem: tis 08-01-08 21:34
Inlägg: 84
Ort: Sandnes, Norge
Magnul, er det ikke slik at det er den sorte kabelen som skal kobles til lambda på disse "gamle" boksene? Den gule er kun en filterkabel som kobles til jord hvis en får varierende tomgang? Jeg lurer nemlig på om det er årsaken. Har ikke fått klarhet i om Askilje bruker den gule eller den sorte mot lambda.

_________________
2013 Kia Rio 1.25 CVVT - E85
2013 Honda NC700X DCT - E10
2011 Ford S-Max 2.0 TDCI - B7
2010 Briggs & Stratton 2.6HP - E85
2007 Briggs & Stratton 5.5HP - E85
2001 Hyundai H1 SV 2,5TD - B30
1982 Nissan 280ZX Turbo - E55
1973 Porsche 914


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-04-12 20:11 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
jag använder den svarta på lambdasignalen. Har även mätt med en multimeter på lambdaingången till autoffv den pendlar som väntat mellan 0.1-0.99 och om jag mäter på jorden så står den konstant på -0.05 volt.

testade nyss att koppla den gula till - på batteriet utan skillnad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-04-12 20:31 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 675
Ort: Halden/Asker/Trondhe
kakraemer skrev:
Magnul, er det ikke slik at det er den sorte kabelen som skal kobles til lambda på disse "gamle" boksene? Den gule er kun en filterkabel som kobles til jord hvis en får varierende tomgang?


Jo.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-04-12 20:33 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 675
Ort: Halden/Asker/Trondhe
askilje skrev:
joo jag har bara en strömtjuv på signalkabeln från lambdan.

Är du säker på att det inte ska gå att använda 01 versionen på en 5 volts lambda? konstigt att han hade det då.


Den aller første funket bare med vanlig lambda. Hva slags bil sto AutoFFVn din på før? Jeg har iofs en 5V lambda som er regulert ned med en spenningsdeler, men det er da en titaniasensor. 5V WB-sensorer har såvidt jeg vet et invertert signal, der lav spenning betyr fett og vice versa.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-04-12 20:54 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
den satt i en audi a3 1.8tq -01.

Finns det saker som förstärker spänningen med 5 ggr om det skulle vara så att den är inställd på en 5 volts lambda?

Jag är ganska säker på att jag såg i manualen som följde med boxen att det skulle gå att ha en 5 volts lambda.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-04-12 21:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4751
Ort: Sundsvall
En del VAG-bilar har för övrigt bredbandslambdasond, exempelvis sitter det en sådan på 1,6 l motorn BFQ som man kan hitta i t ex Audi A3 och Skoda Octavia från omkring 2003. Men andra motorer som har varit i produktion samtidigt och som man vid första anblicken tycker borde ha mer avancerade styrsystem, har en helt vanlig smalbandslambdasond.

När det gäller VAG så bör man läsa på i tillverkarens egen verkstadshandbok eller självstudiehäften för att ta reda på vilken sorts lambdasond det är frågan om, hellre än att gissa eller ta något för givet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-04-12 21:08 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
den gamla ägaren har sagt att han har en bredbandslambda och det verkar ju som det är möjligt.

finns det då något som förstärker spänningen 5ggr så det motsvarar en bredbands lambda?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-04-14 09:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4751
Ort: Sundsvall
För att simulera en bredbandslambdasond måste man ju också invertera signalen, så förstärkningen blir –5 gånger. 0 V in ska ge +5V ut , +1V in ska ge 0 V ut. Det är lätt gjort med en OP-förstärkare och några motstånd bara man har en stabil referensspänning till hands (kanske det finns en 5 V eller 8 V matning från bilens styrdon till diverse andra givare).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-04-14 18:00 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
Nu tror jag problemet är löst, boxen ska ner till herr lind för omställning.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-04-20 14:30 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
tyvärr så var det inget fel på den :( däremot fick jag tipset att mäta hur länge det tar för lambdan från sitt maxvärde till minvärde och värdena blev mellan 1.2- 1.5 s. Det ska vara ca 1 s.

Sen så lyste CE lampan med felkoden syresensor med ca 50% e85.

nu har jag iaf beställt efter en lambdasond och en motortempgivare som jag tycker borde göra susen.

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-04-20 16:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4751
Ort: Sundsvall
Tiden för lambdasignalens växlingar beror inte bara på lambdasonden utan den beror också "löptiden" för bränsleblandningen genom motorn. Ju mindre gaspådrag, lägre varvtal och ju längre bort i avgasröret lambdasonden sitter, desto långsammare växlingar är normalt.

Det som händer när en lambdasond börjar bli gammal och reagera långsamt är att spänningen inte längre stiger och faller lika brant vid växlingarna mellan 0 och 1 V. Det är svårt att se detta om man mäter med multimeter, det är lättare om man har ett oscilloskop till hands. Rent allmänt kan man säga att den tid som spänningen ligger stabil på 0 eller 1 V bör vara minst 2-3 gånger den tid som det tar för signalen att gå från det ena värdet till det andra.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-04-20 21:18 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
det gjorde då inte min sond, den varierade med ganska lika mellanrum oavsett om den var vid 0.99 lr 0.1

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 166 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011