Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

AutoFFV
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=20&t=1257
Sida 8 av 12

Författare:  askilje [ sön 09-04-12 14:42 ]
Inläggsrubrik: 

jag har kopplat lambdan till lambdan på boxen :) borde vara rätt tycker jag :)

den förra ägaren hade iaf en 5 volts lambda så det vore konstigt om den inte skulle stötta det...

Författare:  magnul [ sön 09-04-12 19:13 ]
Inläggsrubrik: 

For ordens skyld; du har fortsatt lambdan koblet til ECU'n?

Författare:  askilje [ sön 09-04-12 19:41 ]
Inläggsrubrik: 

joo jag har bara en strömtjuv på signalkabeln från lambdan.

Är du säker på att det inte ska gå att använda 01 versionen på en 5 volts lambda? konstigt att han hade det då.

Författare:  kakraemer [ sön 09-04-12 19:53 ]
Inläggsrubrik: 

Magnul, er det ikke slik at det er den sorte kabelen som skal kobles til lambda på disse "gamle" boksene? Den gule er kun en filterkabel som kobles til jord hvis en får varierende tomgang? Jeg lurer nemlig på om det er årsaken. Har ikke fått klarhet i om Askilje bruker den gule eller den sorte mot lambda.

Författare:  askilje [ sön 09-04-12 20:11 ]
Inläggsrubrik: 

jag använder den svarta på lambdasignalen. Har även mätt med en multimeter på lambdaingången till autoffv den pendlar som väntat mellan 0.1-0.99 och om jag mäter på jorden så står den konstant på -0.05 volt.

testade nyss att koppla den gula till - på batteriet utan skillnad

Författare:  magnul [ sön 09-04-12 20:31 ]
Inläggsrubrik: 

kakraemer skrev:
Magnul, er det ikke slik at det er den sorte kabelen som skal kobles til lambda på disse "gamle" boksene? Den gule er kun en filterkabel som kobles til jord hvis en får varierende tomgang?


Jo.

Författare:  magnul [ sön 09-04-12 20:33 ]
Inläggsrubrik: 

askilje skrev:
joo jag har bara en strömtjuv på signalkabeln från lambdan.

Är du säker på att det inte ska gå att använda 01 versionen på en 5 volts lambda? konstigt att han hade det då.


Den aller første funket bare med vanlig lambda. Hva slags bil sto AutoFFVn din på før? Jeg har iofs en 5V lambda som er regulert ned med en spenningsdeler, men det er da en titaniasensor. 5V WB-sensorer har såvidt jeg vet et invertert signal, der lav spenning betyr fett og vice versa.

Författare:  askilje [ sön 09-04-12 20:54 ]
Inläggsrubrik: 

den satt i en audi a3 1.8tq -01.

Finns det saker som förstärker spänningen med 5 ggr om det skulle vara så att den är inställd på en 5 volts lambda?

Jag är ganska säker på att jag såg i manualen som följde med boxen att det skulle gå att ha en 5 volts lambda.

Författare:  torbjorn [ sön 09-04-12 21:01 ]
Inläggsrubrik: 

En del VAG-bilar har för övrigt bredbandslambdasond, exempelvis sitter det en sådan på 1,6 l motorn BFQ som man kan hitta i t ex Audi A3 och Skoda Octavia från omkring 2003. Men andra motorer som har varit i produktion samtidigt och som man vid första anblicken tycker borde ha mer avancerade styrsystem, har en helt vanlig smalbandslambdasond.

När det gäller VAG så bör man läsa på i tillverkarens egen verkstadshandbok eller självstudiehäften för att ta reda på vilken sorts lambdasond det är frågan om, hellre än att gissa eller ta något för givet.

Författare:  askilje [ sön 09-04-12 21:08 ]
Inläggsrubrik: 

den gamla ägaren har sagt att han har en bredbandslambda och det verkar ju som det är möjligt.

finns det då något som förstärker spänningen 5ggr så det motsvarar en bredbands lambda?

Författare:  torbjorn [ tis 09-04-14 09:26 ]
Inläggsrubrik: 

För att simulera en bredbandslambdasond måste man ju också invertera signalen, så förstärkningen blir –5 gånger. 0 V in ska ge +5V ut , +1V in ska ge 0 V ut. Det är lätt gjort med en OP-förstärkare och några motstånd bara man har en stabil referensspänning till hands (kanske det finns en 5 V eller 8 V matning från bilens styrdon till diverse andra givare).

Författare:  askilje [ tis 09-04-14 18:00 ]
Inläggsrubrik: 

Nu tror jag problemet är löst, boxen ska ner till herr lind för omställning.

Författare:  askilje [ mån 09-04-20 14:30 ]
Inläggsrubrik: 

tyvärr så var det inget fel på den :( däremot fick jag tipset att mäta hur länge det tar för lambdan från sitt maxvärde till minvärde och värdena blev mellan 1.2- 1.5 s. Det ska vara ca 1 s.

Sen så lyste CE lampan med felkoden syresensor med ca 50% e85.

nu har jag iaf beställt efter en lambdasond och en motortempgivare som jag tycker borde göra susen.

Författare:  torbjorn [ mån 09-04-20 16:33 ]
Inläggsrubrik: 

Tiden för lambdasignalens växlingar beror inte bara på lambdasonden utan den beror också "löptiden" för bränsleblandningen genom motorn. Ju mindre gaspådrag, lägre varvtal och ju längre bort i avgasröret lambdasonden sitter, desto långsammare växlingar är normalt.

Det som händer när en lambdasond börjar bli gammal och reagera långsamt är att spänningen inte längre stiger och faller lika brant vid växlingarna mellan 0 och 1 V. Det är svårt att se detta om man mäter med multimeter, det är lättare om man har ett oscilloskop till hands. Rent allmänt kan man säga att den tid som spänningen ligger stabil på 0 eller 1 V bör vara minst 2-3 gånger den tid som det tar för signalen att gå från det ena värdet till det andra.

Författare:  askilje [ mån 09-04-20 21:18 ]
Inläggsrubrik: 

det gjorde då inte min sond, den varierade med ganska lika mellanrum oavsett om den var vid 0.99 lr 0.1

Sida 8 av 12 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/