Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 20-08-13 09:11

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 166 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-04-21 13:00 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Jag vet inte om det är detta, men jag hade liknande fel på min 940. När man mätte lambda såg det rätt ut, men ändå tändes lampan efter ca 30 mil. Visade sig vara luftmassemätaren som antagligen reagerade för långsamt vid gaspådrag, när man gasade tog det 1-2 sek innan man såg att på lambdasignalen att det reglerades. I övrigt gick bilen felfritt.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-04-21 14:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4752
Ort: Sundsvall
erikn skrev:
Jag vet inte om det är detta, men jag hade liknande fel på min 940. När man mätte lambda såg det rätt ut, men ändå tändes lampan efter ca 30 mil. Visade sig vara luftmassemätaren som antagligen reagerade för långsamt vid gaspådrag, när man gasade tog det 1-2 sek innan man såg att på lambdasignalen att det reglerades. I övrigt gick bilen felfritt.


Det är ganska typiskt på Volvo med LH 2.4 att det tar ungefär 30 mil (landsvägskörning) innan lampan tänds om antingen LMM mäter fel eller något annat fel (t ex för lågt bränsletryck, blandtankning eller spridare av fel typ) gör att den ligger på gränsen till att klara av att lambdareglera. Men i det fallet kan man ofta köra hur länge som helst i kortkörningar i stadstrafik innan lampan tänds, det verkar som om det är först vid långa tider med jämnt varvtal och jämn motorbelastning som felkoden aktiveras.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-04-22 10:02 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
det kan inte vara så att lambdan går i ett "limp home" läge? den fungerar men när man kopplar in autoffvboxen så kan den inte kompensera längre

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-05-08 17:39 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
bytt lambdasond men det fungerar fortfarande inte... ohmmätte tempgivaren efter att bilen stått någon timma. Skruvade ut givaren och mätte, i början när multimetern var inställt på 2k visade den 1.6 ungefär. när den hade svalnat till ca 15-20 grader visade den 2.5 på 20k läget, tycker det verkar mkt mystiskt, någon som vet vilka värden den borde visa?

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-05-08 18:07 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1205
Ort: Nyköping
Det är nog inget mystiskt alls med dina mätvärden. Så här varierar en termistor med temperaturen.
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic ... 3643#33643

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-05-08 18:40 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
mäter multimetern 1000 tal när den är inställd på 2k?

vad fan kan det vara för fel då?

potentialfel är uteslutet, och nu tempgivaren. hur kontrollerar man MAP sensorn? jag har ingen LMM

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-05-08 19:05 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Finns ingen anledning för dig att leta fel på tempgivaren om bilen går som det skall utan autoffv. Antingen har du kopplat fel, eller så fungerar inte autoffv som den skall utifrån din motors signalsystem.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-05-08 19:08 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
det måste ju vara så att den inte gillar mitt styrsystem som du säger, men som sagt vad beror det på då?

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-05-08 19:09 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1205
Ort: Nyköping
Den visar alltså 1,6 kOhm först och sedan 2,5 kOhm vilket är precis vad det skall vara när den svalnat en del.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-05-08 19:11 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
"monterat en autoffv (begangnad) men det måste vara något fel på den, bilen går uselt, den hackar vid jämn gas men går hyffsat på stort gaspådrag. på tomgången pendlar den mellan 1000 -1500 varv, även när bilen är varm. "
Har du några uppdateringar på symptomen? Vet du om motorn går på alla cylindrar?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-05-08 20:37 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
det pendlar inte lika mkt på tomgången nu efter lambdabytet, kanske hackar lite mindre, men fortfarande är det ganska mkt. Hackandet är mkt värre på låga varv typ i 30 på trean.

idag efter 300 m började bilen varna på lambdasonden sen stannade jag och lyfte minuspolen och lampan har varit släckt sedan dess.

just nu har jag ca 2-3 liter 95 och 11 liter e85 i tanken och även fast jag tar bort lambda kabeln från boxen men det blir ingen skillnad.

Jag slarvade med en spridarkontakt en gång (då går väl bilen på 3 cylindrar) och det lät förfärligt, låter inte alls så nu. Hörs inte så annorlunda om jag monterar bort boxen, då slutar den bara att hacka och gå ojämt.

Det konstiga är att lind har haft boxen och testat den på en bil och då fungerade det bra.

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-05-08 21:10 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
"STEP 13: Drive The Vehicles In Gasoline 10-20 Min. Before You Change To Another Fuel E85, Ethanol"
Läser installationsanvisningarna för AutoFFV... Har du följt detta steg?
Om lambdaregleringen aldrig kommer igång (det måste bli rätt varmt ändå) så kommer autoffv aldrig att kunna ställa in rätt bränslemängd vet du.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-05-08 21:41 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
bilen var varm när jag kopplade in den körde kanske 5 min innan jag tankade, då helt på bf 95. Men boxen ska ju justera parametrarna så fort motorn blir varm så det kan ju inte vara det som är fel heller...

Sen körde jag ca 1 mil utan förbättring. Blir en tur imorgon också då bör all bf95 vara borta ur tanken.

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-05-08 22:10 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1101
Ort: Närke
askilje skrev:
bilen var varm när jag kopplade in den körde kanske 5 min innan jag tankade, då helt på bf 95. Men boxen ska ju justera parametrarna så fort motorn blir varm så det kan ju inte vara det som är fel heller...

Sen körde jag ca 1 mil utan förbättring. Blir en tur imorgon också då bör all bf95 vara borta ur tanken.

Låter som om du missat steget som matsuda nämnde.
När enheten kopplas in måste den ju först lära sig hur motorn uppträder med sitt ursprungliga bränsle, innan den kan börja justera sig efter vad man tankar. Det är i alla fall så jag misstänker att det fungerar. Inkopplings-instruktionerna är till för att säkerställa att enheten installeras på ett korrekt sätt. Frångår man det riskerar man att missa något viktigt. Vi vet ju inte exakt hur AutoFFV är programmerad.



(edit: stavning)

_________________
En bilmotor utan turbo suger...

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Senast redigerad av Dr. Mabuse lör 09-05-09 10:03, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-05-08 22:33 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
det där måste ju vara alldeles för överskattat. Kör man några minuter borde autoffv boxen vara inställd. När boxen varit spänningslös ett tag tappar den minnet och grundinställningen är ju etanol.

Jag har monterat boxen en gång tidigare med kanske bara 20-30% e85 och körde 3 mil utan att det blev någon skillnad. Och de där 20-30% bör inte spela någon roll, eftersom förbrukningen är ganska lika om inte mindre med den blandningen.

Om det skulle vara så att jag har missat detta steg har era bilar hackat de första 10-20 minutrarna?

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 166 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011