Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

AutoFFV
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=20&t=1257
Sida 11 av 12

Författare:  matsuda [ lör 09-05-09 23:50 ]
Inläggsrubrik: 

Prova vicka lite på kabeln vid tomgång så märker du nog om det är glapp.

Författare:  askilje [ sön 09-05-10 09:41 ]
Inläggsrubrik: 

har testad att vicka men det blev ingen skillnad. Jag ska försöka testa den i en annan bil för att se om den fungerar.

Författare:  askilje [ sön 09-05-10 21:02 ]
Inläggsrubrik: 

körde ca 6 mil landsvägskörning ikväll låg på ca 120 hela tiden, färddatorn visade 0.8 (inte rimligt jag vet) däremot så hade tankmätaren visat att det nästan gått 1/4 tank!!

bäst att koppla bort autoffv innan katten ryker lr?

kan tillägga att bilen inte hackar mkt vid 120 kmh däremot outhärdligt i 90 kmh.

Författare:  matsuda [ mån 09-05-11 12:05 ]
Inläggsrubrik: 

Motorn kanske går för fett trots allt då. Hur som helst, om bilen skakar lär det vara ett resonansfenomen vilket förklarar varför det sker på olika hastigheter. Sedan vad det beror på är nog upp till dig att avgöra. Du kan möjligen kolla att alla tändkablar/tändstift mår bra. Börjar i vilket fall ta slut på idéer nu. Du får kanske vicka lite på olika kablar under tomgång (när motorn är varm förstås). Är det god anslutning från lambdasignalen till autoffv?

Ett annat tips är att inte misshandla motorn för mycket innan du hittat problemet :)

Författare:  askilje [ mån 09-05-11 16:54 ]
Inläggsrubrik: 

hehe jaa jag får se till att hitta problemet snart :) ska testa boxen i en s40 till helgen :)

Citat:
Börjar i vilket fall ta slut på idéer nu
du är inte ensam.

tänker jag rätt nu, det kan inte vara lambdasignalen som är dålig till autoffv eftersom den vid glapp skulle visa 0 volt (då den glappar) eftersom den drar för mkt så säger det emot detta.

Däremot om någon spridarkontakt hade varit glapp så borde den väl också dragit mindre, lr?

Författare:  J.K Nilsson [ tis 09-05-12 22:30 ]
Inläggsrubrik: 

askilje skrev:
jag funderar på att steg 1 chippa och etanolmappa samtidigt hos ett företag i umeå om inte detta börjar funka snart.

Jag är långtifrån kompetent att börja löda styrboxar tyvärr :(

Nu behöver du inte löda längre. :lol:

Skriva till T5 boxar funkar med CANUSB.

J.K Nilsson

Författare:  askilje [ ons 09-05-13 07:22 ]
Inläggsrubrik: 

J.K Nilsson skrev:
Nu behöver du inte löda längre. :lol:

Skriva till T5 boxar funkar med CANUSB.

J.K Nilsson


hehe ok det är alltså inte svårare än att kopiera till ett usb minne?

Författare:  NiV3Rt [ ons 09-05-13 14:48 ]
Inläggsrubrik: 

Krävs väl att man ägnar lite tid åt läsning, men svårt är det inte. På ecuproject finns det grymt mycket kompetens samlad ifall man skulle fastna med något :)

Författare:  J.K Nilsson [ ons 09-05-13 19:24 ]
Inläggsrubrik: 

askilje skrev:
hehe ok det är alltså inte svårare än att kopiera till ett usb minne?

Nästan lika lätt. :lol:

J.K Nilsson

Författare:  askilje [ lör 09-05-16 13:23 ]
Inläggsrubrik: 

monterat autoffv i morsan och farsans s40 och den fungerade klockrent direkt där. Då får den sitta kvar där!

Författare:  askilje [ tis 09-05-19 15:21 ]
Inläggsrubrik: 

morsan säger att det gått 20 l enligt tankmätaren på 5 mil, är det vanligt att tankmätare visar ca 15 liter fel?(direkt efter fylld tank)

i övrigt är det som vanligt.

Författare:  matsuda [ tis 09-05-19 16:36 ]
Inläggsrubrik: 

4 liter milen undrar jag om den klarar att pumpa runt ens :D.

Författare:  askilje [ tis 09-05-19 16:38 ]
Inläggsrubrik: 

haha men att förbränna 4 liter milen utan att man ska märka något?? nu var det ju morsan som körde men ändå :P

Författare:  torbjorn [ tis 09-05-19 21:07 ]
Inläggsrubrik: 

Är det inte mer troligt att bilen inte blev riktigt fulltankad då?
E85 har ju mer tendens än bensin att skumma och slå tillbaka i tankröret så det är vanligare än en bensintankare är van vid att tankmunstycket slår av i förtid. På många bilar där tanken ligger framför tankröret (t ex VW Golf III och Citroën BX) är det nästan omöjligt att tanka fullt med E85 om bilen står det minsta lilla i uppförsbacke, men det går bra om den står exakt plant eller i utförslut. Om marken sluttar på macken får man alltså tänka sig för hur man ställer bilen...

Men det är nog inga problem för bränslesystemet att pumpa runt 4 liter/mil vid normala hastigheter, en typisk siffra är att bränslepumpen till en bil med insprutning lämnar 2 - 2,5 liter/minut.

Författare:  askilje [ tis 09-05-19 21:51 ]
Inläggsrubrik: 

nu när du säger det så slog det mig att när jag testkörde bilen i helgen var det ca 20 l kvar, efter 5 mils körning gick det bara ner 30 l och då stämmer siffrorna ganska väl!

måste bara fråga, är det vanligt på konverterade bilar att slangar börjar läka bränsle när e85 löser upp gamla bf95 avlagringar?

Sida 11 av 12 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/