snillet skrev:
torbjorn skrev:
Pinne 6 är en digitalingång av något slag, den tycks vara jordad på de flesta bilar med Mono-jetronic. Den kanske används för att informera styrdonet om bilen har manuell eller automatisk växellåda.
Stämmer enligt ett litet "tyskt" schema jag har här.
Pinne 6 är "Getribeschalter"
Pinne 15 är "Klimabereirschaft"
Pinne 16 är "klimakompressor"
I 106:an kör jag med en box från en Passat 1.8 CL, den heter 0 280 000 711 ,original TU1M donet heter 0 280 000 752
Nackdelen med donet är att tomgången är lite lägre bl.a.
Fördelen är att adapteringsgränserna verkar vara satta till oändlighet
Pinnarna 10 och 11 är också digitalingångar av ungefär samma slag som 6, 15 och 16. Men komponenterna är inte nödvändigtvis monterade i alla styrdon.
Lite märkligt förresten att Mono-jetronic inte har en enda digitalutgång i reserv. Annars brukar ju de flesta, även mycket enkla insprutningssystem ha en sådan för att t ex styra avstängning av AC-kompressorn vid fullgas eller om motortemperaturen börjar barka iväg uppåt.
0 280 000 711 känner jag igen, ett sådant satt i den VW Golf '89 som min syster hade en gång i tiden. 0 280 000 734 är identiskt med detta förutom förbättrad radioavstörning (störningsskyddskondensatorer på alla pinnar i kontakten samt plåtklädsel på insidan av plastkåpan). I den där Golfen var det så mycket "datastörningar" att det inte var någon mening att försöka lyssna på mellanvåg på bilradion med tändningen på.