Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Läsa av felkoder Citroen/Peugeot
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=20&t=1393
Sida 3 av 3

Författare:  aryan [ lör 16-07-02 19:52 ]
Inläggsrubrik:  Re: Läsa av felkoder Citroen/Peugeot

torbjorn skrev:
Det finns ingen supercap i Mono-Jetronic. Men däremot kan det förekomma att elektrolytkondensatorerna är av olika fabrikat, det är inte så att den största är en rödbrun bakelitkapslad av märke ERO?


Ja det tror jag stämmer! Måste skruva upp lådan igen för att vara säker.

torbjorn skrev:
Har du tittat på spänningen från lambdasonden med oscilloskop och sett att den verkligen svänger hela vägen mellan ca 0,1 och 0,9 V, samt att det blir ganska tvära omslag mellan låg och hög spänning - signalen ska snarare se ut som en ful fyrkantvåg än som en oregelbunden sinus. Mono-Jetronic, liksom andra Bosch-system av samma årgång, känner ju av lambdasondssignalen med två komparatorer med omslagsspänning ca 0,4 respektive 0,6 V. Om inte lambdasondsspänningen pendlar så mycket att båda komparatorerna slår om regelbundet, så blir det felkod för trasig lambdasond.


Nej jag har inte kollat med oscilloskop, jag drar mig lite för att använda den för det tar mig alltid ett bra tag innan jag hittar en fungerande inställning, men jag kanske borde göra det nu. Det verkar rymligt att den kanske inte alltid kommer upp eller ner i spänning snabbt nog.

torbjorn skrev:
Man borde ju kunna prova tillfälligt att koppla loss slangen till kolkanistern och plugga dess anslutning till insugningsrör/spjällhus, och se om felkoderna upphör då.


Ja det är också en bra ide som är enkelt att testa.

torbjorn skrev:
Kolla också om det förekommer tjuvluft någonstans. På VW med Mono-Jetronic sitter ett gummimellanlägg mellan spjällhuset och insugningsröret, det orsakar ofta läckage när det börjar bli gammalt.


Finns inget sådant gummimellanlägg, men det fanns tidigare några vakuumslangor som läckte vevhusventilationslangen var sprucken och vakuumslangen till vakuumklockan hade hoppat av men allt det bör vara ok nu.

torbjorn skrev:
Beträffande batterispänning, så är ju ett vanligt fel åtminstone på BX med XU-motor, att det är stort spänningsfall i pluskabeln mellan generator och startmotorsolenoid, pga dåligt kontaktpressade kabelskor som sedan har fått varmgång.


På TU motorn finns inte nån ledning som går direkt till startmotorsolenoiden utan det går en ledning från generator till handsken vid batteriplus och en annan ledning från handsken till startmotorsolenoiden. Jag har haft loss och kollat andra kabeln men kabeln från som sitter på generatorn har jag inte kollat ännu så där kan det vara övergångsmotstånd vid öglan.

/Aryan

Sida 3 av 3 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/