Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Konvertering av SAAB T5 och T7 motorer
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=20&t=2389
Sida 1 av 4

Författare:  J.K Nilsson [ lör 08-02-23 22:36 ]
Inläggsrubrik:  Konvertering av SAAB T5 och T7 motorer

Finns det något intresse att driva ecuprojects grejor här emot etanolkonverteringar?

Till och börja med har vi självklart ecuproject: http://forum.ecuproject.com/index.php?s ... d99fd246cf där ni möts av en framsida. Registrera er och ta del av informationen på engelska.

Det drivs också en liten svensk motsvarighet där vi svenskar regelbudnet (flera gånger om dagen) visiterar efter nya inlägg. Forumet drivs av signaturen JKBPower: http://jkbpower.egetforum.se/forum/index.php

Mega Squirt avhandlas på bägge forumen så om någon kan få tag på "Snillet" här så är han mer än välkommen att delta.

För att kunna programera om flashminnena i T5 (saab 9000, NG900 turbo och OG93) behövs en programeringsspäning på ungefär 15 V för att lägga flasharna i programeringsläge. Som ni säker har läst er till så håller jag på med en enkel lösning för att programera om boxarna utan att öppna och löda i dom.

Det jag undrar över nu är om det finns ett intresse av att köpa DC/DC-omvandlare för att kunna lägga upp spänningen ifrån 12 V till 15 V. Jag har fått korn på fyra stycken och behöver bli av med två: http://www.cd4power.com/data/power/twr20wa-series.pdf för 120:- plus frakt per styck. Finns det ett intresse kan jag löda ihop programerkabel enligt: http://forum.ecuproject.com/viewtopic.php?p=2012#p2012 Svara i så fall kan återkomma med pris. Det som då behövs är också en Lawicel CANUSB: http://www.canusb.com/ för Ca: 1400 men då är man låst till Laptop i bilen. Den funkar också till SAAB 9-5 och OG 9-3 med T7.

Min tanke är att kombinera blåtand med ett caninterface så att om det skulle behövas så kan man läsa in bensinprogramet temporärt i ramminnet och efter att man tankat etanol så lättar man på batteripolen och återställer ramminnet med etanolprogramet. Zappe verkar vara slängd i Java programering så kanske det finns en lösning i räckhålll för ett enkelt program till mobiler med blåtand.

Vad tycks?

J.K Nilsson

Författare:  SaabAero [ sön 08-02-24 23:01 ]
Inläggsrubrik: 

Intresse finns men jag har inte fått 100% klart för mig vad som behövs :oops: trots att jag reggat mig på båda forumen..

Har jag fattat rätt ?

ALT 1
Flashning via BDM interface.
Till detta behövs ett BDM interface á 12Euro, en spänningskälla på 15V och någon sorts kontakt som ska lödas fast i Trionic boxen.
Fördel: Billigt och program finns klara för detta
Nackdel: Vissa flachar går inte längre att programmera pga ålder, Trionic måste plockas bort och öppnas vid programmering och lödning i Trionic måste göras.


ALT 2
Flashning via CAN USB
Till detta behövs en "späninngshöjare" för att nå 15V, en kabel för att ansluta datorn till programmeringsuttaget (eller är det för att ansluta CAN USB till programmeringsuttaget?) och en CAN USB för 1400:-
Fråga: innebär denna metod mindre risk att misslyckas med flasharna ?
Fördel: Enklare programmering - kan göras med boxen i bilen och Trionic behöver inte ens göras spänningslös?
Nackdel: Dyrare prylar, program ej klart än?, osäkert om det funkar till T5.2, laptop behövs, alt en lång kabel från stationära datorn.

För båda varianterna kan man alltså använda T5Suite för mappning?


Jag kommer att skaffa någon av varianterna, frågan är bara vilken :?
Har inte riktigt tiden just nu, men det kommer nog... Åker dessutom T5.2 så därför är det ju kanske inte helt självklart med CAN USB i dagsläget om jag fattat rätt.

Författare:  karlmb [ sön 08-02-24 23:23 ]
Inläggsrubrik: 

Helt klart skall vi försöka dra nytta av ert banbrytande arbete!
Jag resonerar som SAAB-Aero, det billigaste alternativet är ju mest lockande, skulle blåtandslösningen bli billigare än CanUSB?
Skulle min kabel, USB-swISO v2.x , http://www.tiecar.net/products.html
, fungera lika bra som en Lawicel CANUSB ..? (I alt 2)
En sån där spänningshöjare kan du skriva upp på mig hur som helst, den verkar vara nödvändig.

Författare:  J.K Nilsson [ mån 08-02-25 18:21 ]
Inläggsrubrik: 

SaabAero skrev:
Har jag fattat rätt ?

Åker dessutom T5.2 så därför är det ju kanske inte helt självklart med CAN USB i dagsläget om jag fattat rätt.

Du har förstått rätt. Flasharna kan tydligen bli gamla och kan inte programeras riktigt. Jag kan dock inte säga hur vanligt det är men jag har inte hört något innan.

Det som skulle kunna göras är att dra ut BDM kontakten utanför boxen så att du kan ansluta BDM utan att bryta strömmen. I detta fall kan du programera det vanliga RAM minnet i boxen och riskerar inte problem med föråldrade Flashar. Dock måste du programera upp RAM varje gång du har kopplat bort batteriet.

Med CAN så är det samma förfaringssätt, det är bara två olika anslutningsätt.

T5.2 kan jag för lite för att säga om det finns CAN i lådan, kontakten finns inte i alla fall i bilen.

J.K Nilsson

Författare:  J.K Nilsson [ mån 08-02-25 18:27 ]
Inläggsrubrik: 

karlmb skrev:
Jag resonerar som SAAB-Aero, det billigaste alternativet är ju mest lockande, skulle blåtandslösningen bli billigare än CanUSB?
Skulle min kabel, USB-swISO v2.x , http://www.tiecar.net/products.html
, fungera lika bra som en Lawicel CANUSB ..? (I alt 2)
En sån där spänningshöjare kan du skriva upp på mig hur som helst, den verkar vara nödvändig.

1) Just nu är blåtandslösningen ungefär dubbelt så dyr som USB-lösningen men jag sitter och klurar på att bygga eget av färdiga moduler. Då skulle priset kunna bli jämförbara.

2) Din kabel fungerar inte till CAN-programering utan K-line programering, vilket är möjligt till SAAB 9-5 (T7) men inte till 9000/900/9-3 (T5). I skrivande stund är inte detta heller löst men räkna med att detta löses. Nackdelen är den långa tid för i och urläsning av program.

Späningsomvandlaren är beställd. Skall jag börja att skissa på programerarkabel också eller vill du lösa den biten själv?

J.K Nilsson

Författare:  SaabAero [ mån 08-02-25 21:05 ]
Inläggsrubrik: 

J.K Nilsson skrev:
SaabAero skrev:
Har jag fattat rätt ?

Åker dessutom T5.2 så därför är det ju kanske inte helt självklart med CAN USB i dagsläget om jag fattat rätt.

Du har förstått rätt. Flasharna kan tydligen bli gamla och kan inte programeras riktigt. Jag kan dock inte säga hur vanligt det är men jag har inte hört något innan.

Det som skulle kunna göras är att dra ut BDM kontakten utanför boxen så att du kan ansluta BDM utan att bryta strömmen. I detta fall kan du programera det vanliga RAM minnet i boxen och riskerar inte problem med föråldrade Flashar. Dock måste du programera upp RAM varje gång du har kopplat bort batteriet.

Med CAN så är det samma förfaringssätt, det är bara två olika anslutningsätt.

T5.2 kan jag för lite för att säga om det finns CAN i lådan, kontakten finns inte i alla fall i bilen.

J.K Nilsson


Ahh, trevligt att man fattat något :D
Har också funderat på möjligheten att dra ut BDM-kontakten ur boxen och det låter ju inte helt fel att bara programmera RAM, det är ju inte jätteofta man bryter strömmen direkt :) Med den metoden skulle man alltså relativt enkelt kunna byta program (som läggs i RAM) medan man justerar olika parametrar för att sedan progga flasharna när man är nöjd.

En fråga till ang flasharna.
Är det riskfritt att bara läsa av innehållet utan att radera/läsa in nytt. ?
Känns ju annars lite riskabelt att ge sig på "dyrboxen" som redan innehåller ett kul program.

Om CAN anslutning saknas i T5.2 bilarna såfinns det definitivt inte i min gamla konverterade kärra :(

Författare:  J.K Nilsson [ mån 08-02-25 21:37 ]
Inläggsrubrik: 

SaabAero skrev:
En fråga till ang flasharna.
Är det riskfritt att bara läsa av innehållet utan att radera/läsa in nytt. ?

Det händer varje gång du sätter tillbaka batteripolerna. Så det borde vara säkert.

J.K Nilsson

Författare:  torbjorn [ tis 08-02-26 00:17 ]
Inläggsrubrik: 

Att flashminnen skulle få problem bara pga ålder har jag aldrig hört talas om. Däremot kan de bli opålitliga efter alltför många skrivcykler, men det rör sig i så fall om åtminstone tiotusentals skrivningar till samma adress.

Däremot är ett stort bekymmer för tillverkare av utrustning med flashminne att samma grundtyp av flashminne kan kräva olika programmeringsalgoritm (olika programmeringsspänning, olika timing för skrivningen etc) beroende på tillverkare. Ibland har det till och med hänt att en och samma tillverkare rätt vad det är har ändrat specarna på den punkten. Jag har en känsla av att slutet av 90-talet var ganska turbulent i det där avseendet, i samband med att man bytte till modernare kiselprocesser, gick ner från 5 till 3,3 v matningsspänning med mera.

På mitt förra jobb var man tidigt ute med att använda flashminnen, omkring 1992-93 gjordes en serie på några hundra dataväxlar som användes i skogsmaskiner. Firman hade sedan serviceavtal på dem i drygt 10 år och vad jag vet så hade man inte ett enda flashminnesproblem på hela den tiden, trots åtskilliga omprogrammeringar.

Författare:  karlmb [ tis 08-02-26 12:54 ]
Inläggsrubrik: 

J.K Nilsson skrev:
karlmb skrev:
Jag resonerar som SAAB-Aero, det billigaste alternativet är ju mest lockande, skulle blåtandslösningen bli billigare än CanUSB?
Skulle min kabel, USB-swISO v2.x , http://www.tiecar.net/products.html
, fungera lika bra som en Lawicel CANUSB ..? (I alt 2)
En sån där spänningshöjare kan du skriva upp på mig hur som helst, den verkar vara nödvändig.

1) Just nu är blåtandslösningen ungefär dubbelt så dyr som USB-lösningen men jag sitter och klurar på att bygga eget av färdiga moduler. Då skulle priset kunna bli jämförbara.

2) Din kabel fungerar inte till CAN-programering utan K-line programering, vilket är möjligt till SAAB 9-5 (T7) men inte till 9000/900/9-3 (T5). I skrivande stund är inte detta heller löst men räkna med att detta löses. Nackdelen är den långa tid för i och urläsning av program.

Späningsomvandlaren är beställd. Skall jag börja att skissa på programerarkabel också eller vill du lösa den biten själv?

J.K Nilsson


OK, jag förstår.
Löda är jag inte rädd för så om du fixar en BDM-kabel o spänningsomvandlare blir det nog bra i mitt fall.
Kostnaden borde bli några hundra?

Författare:  J.K Nilsson [ tis 08-02-26 22:09 ]
Inläggsrubrik: 

karlmb skrev:
OK, jag förstår.
Löda är jag inte rädd för så om du fixar en BDM-kabel o spänningsomvandlare blir det nog bra i mitt fall.
Kostnaden borde bli några hundra?

BDM behöver du inte bekymra dig om du tänkter använda CAN. Det kan dock vara bra att ha om spänningen skulle försvinna vid CAN-programering så kan man behöva BDM som en bakdörr. Om du bygger på ett experimentkort och beställer komponenter på elfa Blir det inte dyrt.

Gå till Elfa med följande inköpslista på komponenter:

67-776-43 1 st
65-180-05 1 st
73-517-11 1 st
73-512-16 1 st
60-734-23 1 st
44-055-77 1 st
43-155-03 1 st
43-150-16 2 st
55-660-13 1 st

Köp experimentkort på Claes Ohlsson så kan du montera ett BDM interface för några hundra. Här beskrivs BDMkonceptet i allmänhet: http://cmp.felk.cvut.cz/~pisa/m683xx/bdm_driver.html Glöm bara inte att chipsen också måste ha Vcc och jord, det är inte med på kopplingsschemat för "Public Domain" BDMinterfacet.

Kabel för CAN kan du bygga själv om du är lite händig med lödkolven:
J.K Nilsson skrev:
J.K Nilsson skrev:
General Failure skrev:
KJF skrev:
Hi
- Are the pins on the ECU connected and where are they going to ?

Not connected to something else in the car. They go to something called SFI test socket. See picture below and enclosed PDF for wireing.

Bild

Citat:
- Is the hardware capable of flashing itself or does it need some other external signals that needs to be connected to some other pins? ( for what i have understood it is impossible for the T5 ECU to change anything in its flash :( )

15 V needs to be applied to pin 65.

To be able to make a pin socket that makes programing really easy just go to your local saab spareparts dealer and ask for one connector housing: 44 10 510 for: $4,90 , used as joint piece in rear door and five cable terminals: 12 79 06 14 at $1,90 each.

Kod:
        Contact Housing     Trionic
CAN H       Pin 1            Pin 62
CAN L       Pin 2            Pin 63
15 V+       Pin 6            Pin 65
Ground      Pin 5.           Pin 24 & 25
Ignition +  Pin 4           From fuse box

Easy ;)

J.K Nilsson

This is my solution for conencting the Lawicel CANUSB to my Trionic ECU, Tp cable with inline coupler. I also have the programing voltage here:
Bild

This picture shows the distanse between the ECU and the SFI socket, find the ECU and you will find the SFI socket from MY 1994 on NG900 and MY 1995 on 9000:
Bild

Here you see the connector housing: 44 10 510 and the pins: 12 79 06 14:
Bild

The pins are numbered with number one on the top in the left row and number two below with the spacing, here are the canbus connected. Pin 3, 4 and 5 are the holes in the middle row between the first and second pin-hole. The green jacket is number four and 5 and 6 is following downwards, I did not connect the CAN Ground:
Bild


Jag är säker på att du kommer att klara av det, funder på hur du vill göra när spänningsomvandlaren kommer.

J.K Nilsson

Författare:  karlmb [ ons 08-02-27 00:40 ]
Inläggsrubrik: 

Nja, tänkte slippa köpa en 1400:- can kabel i nuläget så det blir väl BDM via Elfa då.

Författare:  SaabAero [ ons 08-02-27 07:45 ]
Inläggsrubrik: 

Det finns väl någon BDM programmerare för 13 Euro men den verkar ha försvunnit från hemsidan där den fanns tidigare :(

Författare:  karlmb [ ons 08-03-05 23:42 ]
Inläggsrubrik: 

Här var ju omkring 400:-:
http://www.usbjtag.com/shopping/index.php

Nån som känner till ngt billigare o närmare?

Författare:  snillet [ tor 08-03-20 10:24 ]
Inläggsrubrik: 

Jag fattar inte nött, vad är det det hela handlar om ?, läste lite löst på länkarna i första inlägget å så men fattar ändå inte.

Programmering via CAN har jag stött på innan, läser dessutom in mig på CAN funktionerna som kommit i MS nu för MS2 processorn då jag skall uppgradera till MS2 Extra snart.

Men vad handlar detta om ?

Författare:  Etalappen [ tor 08-03-20 11:10 ]
Inläggsrubrik: 

Hej och Glad Påsk !

Hmm...

Var inne till lokala bildemonteringen och fråga
tillgång och priser på T5-box...

Jorå det fanns ett 10-tal olika på hyllan...

Men då ville de ha Bosch-numret eller SAAB-numret på
min nuvarande T5-box...

Och priset...kanske överkomligt...

Varför detta nu då ?

Som flera här på forumet konstaterat...
Att man kanske ska skaffa en extra box och labba med...
Kanske så småningom testa...
Och man blir inte dummare av att låta hjärnan
fundera lite i nya banor...

Följer inläggen om T5 (och T7) med intresse !

Lycka till med fortsatta experiment !

Hälsar Etalappen

Sida 1 av 4 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/