Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: lör 19-12-07 05:33

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-02 14:24 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Så där, då har man köpt sig en 9000 2.3t -95 också... :twisted: Omprogramerad för E85-drift förstås och siemens 630cc spridare monterade tillsammans med slangpaket och magnetventil. Jag har experimenterat med tändkartan som jag tidigare lagt in i tändningsforumet och enligt en kamrat så har förbrukningen kapats med ca: 1dl/mil med den tidigare tändningen jämfört med bensintändningen.

Återkommer med mera info efter att jag bytt lambdasonden som var trasig vid köpet.

J.K Nilsson


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-27 11:18 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
torbjorn skrev:
Om någon annan står för den programvara som behövs och letar fram en billig blåtandmodul, så kan jag nog fixa den hårdvara som behövs runt blåtandmodulen.

Skulle denna tänkas passa?
http://www.national.com/opf/LM/LMX9820A.html

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-27 13:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4711
Ort: Sundsvall
Synd att det är en BGA-kapsel, sådana är ju inte så lätta att montera hemma vid köksbordet. Sen verkar just den där vara på utgående med "Last time buy date" i februari 2009.

Men om man hittar en BT-modul, kanske något liknande LMX9820A men monterad på ett kretskort med antenn och de mest kritiska kringkomponenterna, som är lätt att koppla in i det färdiga systemet, så börjar det likna något...

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-27 14:35 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Kan man inte tänka sig att använda en sådan här lösning: http://www.virtualvillage.co.uk/items/i ... =190622507

Det borde bara vara kraft och data som skall kopplas till?

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-27 15:00 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Eller någon av dom: http://sequoia.co.uk/eshop/browse.php?m ... tooth&pg=1

KC-21?

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-27 19:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4711
Ort: Sundsvall
Jag kan titta närmare på dem när jag är lite mindre förkyld, just nu känns det svårt att ägna sig åt någon slags tankeverksamhet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-27 19:51 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
torbjorn skrev:
Jag kan titta närmare på dem när jag är lite mindre förkyld, just nu känns det svårt att ägna sig åt någon slags tankeverksamhet.

Krya på dig.

Känns konstigt att blåtandsstickor till datorn kostar 99:- samtidigt som bara modulerna kostar en par hundra.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-09-12 19:43 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
En liten guide för att börja läsa i och ur saabs T5 boxar: http://www.lowbudgetrides.com/forum/viewtopic.php?t=707

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-15 11:59 
Offline

Blev medlem: fre 08-06-27 21:12
Inlägg: 21
Ort: Borås
Vad tror ni om att använda en ostabiliserat 15v dc-nätdel? Utspänningen ligger på runt 19.7v när jag mäter med multimeter. Multimetern är ju dock inte mycket till belastning, så jag tänkte kolla vad utspänningen ligger på när man belastar med 300mA när jag har möjlighet :)

_________________
Saab 9-3 2.0t e85-mappad.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-15 19:42 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 19:03
Inlägg: 280
Bränner man T5 av att mata den med 16v ur en laddare för laptop? Ska till skroten i morgon och hoppas på att kunna fynda en eller annan box som jag vågar leka med.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-15 22:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4711
Ort: Sundsvall
All bilelektronik för 12 V-system bör klara åtminstone 16 V kontinuerligt, och 18 V kortvarigt. Laddningsregulatorn är ju temperaturkompenserad för att ge högre systemspänning i kyla, och vid kall generator och temperaturer nedåt -30 °C är det fullt normalt att systemspänningen är uppåt 16 V. Många biltillverkare kräver till och med att sakerna ska klara 24 V kortvarigt, med tanke på starthjälp från lastbil eller liknande.

Om du ändå vill ta ner spänningen från en 16 V laptopladdare så är det enklaste att koppla ett antal dioder (vanliga kiseldioder, t ex 1N4007) i serie med den. Varje diod har ju ett framspänningsfall på 0,6-0,7 V , med 3-4 dioder i serie är du definitivt på den säkra sidan.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-04-26 12:49 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
SaabAero skrev:
ALT 2
Flashning via CAN USB
Till detta behövs en "späninngshöjare" för att nå 15V, en kabel för att ansluta datorn till programmeringsuttaget (eller är det för att ansluta CAN USB till programmeringsuttaget?) och en CAN USB för 1400:-
Fråga: innebär denna metod mindre risk att misslyckas med flasharna ?
Fördel: Enklare programmering - kan göras med boxen i bilen och Trionic behöver inte ens göras spänningslös?
Nackdel: Dyrare prylar, program ej klart än?, osäkert om det funkar till T5.2, laptop behövs, alt en lång kabel från stationära datorn.

För båda varianterna kan man alltså använda T5Suite för mappning?

Nu går det att flasha T5 via CAN, använd CANUSB och T5Suite. Det är sen betatestning än så ha BDM-grejorna i beredskap. :lol:

Vi försöker intigrera denna adapter också: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 0006406465 Just nu förmånligt pris på Ebay. Nypriset ifrån Mecel ligger på 3 900:- + moms.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-08-22 19:40 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
kan man läsa ur boxen med bdm och programmera med t5suite?

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-08-24 07:45 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
askilje skrev:
kan man läsa ur boxen med bdm och programmera med t5suite?

Om du har P&E micros BDM interface så bör det gå. Om du kör Deltawave eller byggt eget så får du köra DOS och BD32, kolla här: http://www.lowbudgetrides.com/forum/viewtopic.php?t=707

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011