Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Jeep Wrangler
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=20&t=2468
Sida 1 av 1

Författare:  Bengt [ ons 08-03-05 22:04 ]
Inläggsrubrik:  Jeep Wrangler

Har provat att installera min flextekbox på min jeep wrangler 4 L-06.
Fungerar ej -bil varvar inte över 2300 varv och motorlampa lyser. D.V.S
"felsäkert läge" på motorstyrning.Har fått en indikation på att felet kan vara att motorstyrning känner av förändrad resistans när box är installerad.Inget fel på box ,har testat på annan bil.
För att kontrollera om det bara är ett problem med flextekboxen har jag även provat en bekants race tech box. Denna har lambda anslutning och MAP sensoranslutning.Problem var exakt detsamma. Mycket tacksam för hjälp om hur jag kan få det hela att fungera med min flextek :(
Bengt

Författare:  torbjorn [ tor 08-03-06 07:21 ]
Inläggsrubrik: 

Flextek, liksom andra piggybacksystem, brukar ha belastningsmotstånd på någonstans mellan 100 och 330 ohm för styrdonets spridarutgångar. Prova att minska värdet på dessa eller koppla in yttre motstånd parallellt. Tänk på att motstånden måste tåla tillräcklig effekt.
Se också till att belastningsmotstånden är anslutna till samma plusmatning som normalt används till spridarna.

Det finns naturligtvis en liten risk att spridarna skulle vara inkopplade "tvärt om", dvs jordade i ena änden och styrdonet styr ut + 12 V till andra änden av dem. I så fall är det nog svårt att använda ett vanligt piggybacksystem utan större ombyggnader.

Författare:  Bengt [ tor 08-03-06 13:37 ]
Inläggsrubrik: 

I klartext för en som inte kan så mycket elektronik... Resistans på box är avvikande mot spridare (motorstyrning reagerar på detta) eller? Bör motstånd monteras före box? Alltså "inmatningssida" box.
Finns det något annat sätt t.ex att minska ordinarie motorstyrbox känslighet?

Tacksam

Bengt

Författare:  aryan [ tor 08-03-06 13:56 ]
Inläggsrubrik: 

Bengt skrev:
I klartext för en som inte kan så mycket elektronik... Resistans på box är avvikande mot spridare (motorstyrning reagerar på detta) eller? Bör motstånd monteras före box? Alltså "inmatningssida" box.


Ja om det nu är det som är problemet. På en flextek som jag tittade på för länge sedan var det en(!) 200 ohms motstånd som imiterade en av fyra spridare, de andra tre hängde löst i lluften. Vet inte om det är så fortfarande men om boxen förväntar/mäter spänning/motstånd på alla spridernas utgångar så får du förstås felmeddelanden.

Bengt skrev:
Finns det något annat sätt t.ex att minska ordinarie motorstyrbox känslighet?


Nej det tror jag är mkt bsvärligare än att montera en motstånd per spridare.

/Aryan

Författare:  x-men [ fre 08-08-08 21:06 ]
Inläggsrubrik:  Re: Jeep Wrangler

Har du fått någon ordning på din jeep???

/ Hasse

Bengt skrev:
Har provat att installera min flextekbox på min jeep wrangler 4 L-06.
Fungerar ej -bil varvar inte över 2300 varv och motorlampa lyser. D.V.S
"felsäkert läge" på motorstyrning.Har fått en indikation på att felet kan vara att motorstyrning känner av förändrad resistans när box är installerad.Inget fel på box ,har testat på annan bil.
För att kontrollera om det bara är ett problem med flextekboxen har jag även provat en bekants race tech box. Denna har lambda anslutning och MAP sensoranslutning.Problem var exakt detsamma. Mycket tacksam för hjälp om hur jag kan få det hela att fungera med min flextek :(
Bengt

Författare:  x-men [ tor 08-09-04 20:50 ]
Inläggsrubrik:  Re: Jeep Wrangler

Nu fungerar allt perfekt. Jeepen är konverterad till 100% E85 med hjälp av Ecoflex justerad till läge 4 på vridpotentiometern. (läge 6 standardinställning)

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/