Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: lör 24-12-07 21:08

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 08-05-30 15:30 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Om en piggyback box är inställd i 50/50 läge, borde inte detta kunna innebära att vissa styrsystem klarar att lambdareglera ganska nära 100% bensin eller 100% E85. Jag menar, då ställs det bara krav att styrdonet kan kompensera +/- 15% spridartid, eller är även detta ett alldeles för stort reglerområde för ett vanligt styrsystem?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-30 18:58 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Acurajan sa något om att gränsen var 25% när det gällde hans Citroën.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 08-05-30 19:06 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Databoxen skrev:
Om en piggyback box är inställd i 50/50 läge, borde inte detta kunna innebära att vissa styrsystem klarar att lambdareglera ganska nära 100% bensin eller 100% E85. Jag menar, då ställs det bara krav att styrdonet kan kompensera +/- 15% spridartid, eller är även detta ett alldeles för stort reglerområde för ett vanligt styrsystem?


Jag tror du har rätt, det är väl många btr konverterngar som i principen fungerar så, få skruvar upp till 200% tryck som teoretiskt skulle krävas för 1,4 ggr så mkt bränsle.

Det funkar såklart utmärkt om långterm fuel mappen anpassar sig, en kallstarten kan bli lite sådära annars.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-30 19:55 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1247
Ort: Nyköping
Själv har jag höjt trycket till fyra bar från ordinarie tre bar dvs 15 % högre flöde på grund av tryckhöjningen, resten upp till 40 % tar ECU´n hand om. Motorn går inte magert ens vid full gas och höga varvtal.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-30 21:54 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Frågan är då om man kanske i själva verket har lyckats få "riktiga" FFV egenskaper. Kanske styrdonet klarar att reglera ner mängden soppa tillräckligt mycket att GL kan tanka bensin utan att sänka trycket?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-30 22:17 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1247
Ort: Nyköping
Det kanske skulle gå bra att köra på bensin för mig vid fyra bars tryck men det är ju så lätt för mig att ändra trycket att jag inte behöver fundera på det.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-07-28 01:01 
Offline

Blev medlem: fre 07-06-22 03:40
Inlägg: 18
Ort: Från
Utan piggyback box klarar min Cittra ca 50% E85 innan motorkontrollampan tänds så jag skulle inte bli förvånad om blandtankningsläget ger full flexifulel funktion.
Har länge haft lust att testa men det bär emot att fylla på med fossilt bränsle.

Kanse att jag testar närmare vintern då lite extra fossilt bränsle kommer till (start) nytta.

_________________
Citroen Xantia blivande spritslukare

Min Zx var en trevlig alkoholist men numera skrotad efter motorras.
Citroen Zx 1.8i "VFV"
VFV tack vare Flexitune. ... Goodbye, OPEC !

LED fanatiker


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-08 23:09 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Roger Gustavsson skrev:
Acurajan sa något om att gränsen var 25% när det gällde hans Citroën.

25 % upp och ned skall insprutningen tillåtas reglera utan att varna enligt OBD-II standarden. Vissa tillverkare tillåter insprutningen att glida ytterligare samtidigt som andra inte tillåter detta utan stoppar regleringen om CEL tänds.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011