Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Fundering kring blandtankningsläge
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=20&t=3161
Sida 1 av 1

Författare:  Databoxen [ fre 08-05-30 15:30 ]
Inläggsrubrik:  Fundering kring blandtankningsläge

Om en piggyback box är inställd i 50/50 läge, borde inte detta kunna innebära att vissa styrsystem klarar att lambdareglera ganska nära 100% bensin eller 100% E85. Jag menar, då ställs det bara krav att styrdonet kan kompensera +/- 15% spridartid, eller är även detta ett alldeles för stort reglerområde för ett vanligt styrsystem?

Författare:  Roger Gustavsson [ fre 08-05-30 18:58 ]
Inläggsrubrik: 

Acurajan sa något om att gränsen var 25% när det gällde hans Citroën.

Författare:  aryan [ fre 08-05-30 19:06 ]
Inläggsrubrik:  Re: Fundering kring blandtankningsläge

Databoxen skrev:
Om en piggyback box är inställd i 50/50 läge, borde inte detta kunna innebära att vissa styrsystem klarar att lambdareglera ganska nära 100% bensin eller 100% E85. Jag menar, då ställs det bara krav att styrdonet kan kompensera +/- 15% spridartid, eller är även detta ett alldeles för stort reglerområde för ett vanligt styrsystem?


Jag tror du har rätt, det är väl många btr konverterngar som i principen fungerar så, få skruvar upp till 200% tryck som teoretiskt skulle krävas för 1,4 ggr så mkt bränsle.

Det funkar såklart utmärkt om långterm fuel mappen anpassar sig, en kallstarten kan bli lite sådära annars.

/Aryan

Författare:  GL [ fre 08-05-30 19:55 ]
Inläggsrubrik: 

Själv har jag höjt trycket till fyra bar från ordinarie tre bar dvs 15 % högre flöde på grund av tryckhöjningen, resten upp till 40 % tar ECU´n hand om. Motorn går inte magert ens vid full gas och höga varvtal.

Författare:  Databoxen [ fre 08-05-30 21:54 ]
Inläggsrubrik: 

Frågan är då om man kanske i själva verket har lyckats få "riktiga" FFV egenskaper. Kanske styrdonet klarar att reglera ner mängden soppa tillräckligt mycket att GL kan tanka bensin utan att sänka trycket?

Författare:  GL [ fre 08-05-30 22:17 ]
Inläggsrubrik: 

Det kanske skulle gå bra att köra på bensin för mig vid fyra bars tryck men det är ju så lätt för mig att ändra trycket att jag inte behöver fundera på det.

Författare:  SWK [ mån 08-07-28 01:01 ]
Inläggsrubrik: 

Utan piggyback box klarar min Cittra ca 50% E85 innan motorkontrollampan tänds så jag skulle inte bli förvånad om blandtankningsläget ger full flexifulel funktion.
Har länge haft lust att testa men det bär emot att fylla på med fossilt bränsle.

Kanse att jag testar närmare vintern då lite extra fossilt bränsle kommer till (start) nytta.

Författare:  J.K Nilsson [ fre 08-08-08 23:09 ]
Inläggsrubrik: 

Roger Gustavsson skrev:
Acurajan sa något om att gränsen var 25% när det gällde hans Citroën.

25 % upp och ned skall insprutningen tillåtas reglera utan att varna enligt OBD-II standarden. Vissa tillverkare tillåter insprutningen att glida ytterligare samtidigt som andra inte tillåter detta utan stoppar regleringen om CEL tänds.

J.K Nilsson

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/