Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Läsa felkoder Opel
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=20&t=3977
Sida 1 av 2

Författare:  Nicklas [ lör 08-09-20 15:03 ]
Inläggsrubrik:  Läsa felkoder Opel

Har en Opel Astra -97 X16XEL Ecotec Multec-s.
Ska tydligen gå att blinka ut felkoder genom att bygla
stifen i service kontakten vid säkringarna.
Någon som har koll på vilka stift för just min modell ?
Fins det några risker med det ? (om man byglar rätt)

Författare:  magnul [ lör 08-09-20 15:39 ]
Inläggsrubrik: 

http://www.topbuzz.co.uk/info/fault_cod ... _codes.htm

Har du 10 eller 16-pins kontakt? Vil anta at det er 16 på en såpass "ny" bil.
Fra -97 modell skal det også funke med en "el cheapo tech2" fra ebay. Billig, men softwaren er tildels på ungarsk(!).

Författare:  Nicklas [ sön 08-09-28 19:42 ]
Inläggsrubrik: 

Så här ser kontakten ut.
Borde funka med stift 5 & 6 som bilden i länken ovan visar.
Ingen som testat på sin Opel ?

http://www.edgeforum.com/index.php?autocom=gallery&req=si&img=224

Författare:  magnul [ sön 08-09-28 20:20 ]
Inläggsrubrik: 

Det funker både med 4 og 6 og 5 og 6. Både 4 og 5 er jord.
Både jeg og mange fler som har testet det på opel:-)
På min bil med Simtec funker det ikke å blinke ut koder med motoren i gang. Din har vel multec, og da er det mulig at det er som med motronic, at motoren BØR gå. Det funker med tenningen på også, men da kan du få en falsk feilkode på signal fra veivakselsensoren.

Författare:  torbjorn [ sön 08-09-28 20:26 ]
Inläggsrubrik: 

På bilar med "normal" OBD-II -kontakt så SKA enligt standarden både pinne 4 och 5 vara jord, men det finns biltillverkare som inte har brytt sig om det. På både VW och Volvo från slutet av 90-talet kan man råka ut för att bara en av de två pinnarna är jordad, och det ställer ju till besvär om man har en felkodsläsare där bara den andra av dem används som jord.
Enklast är att kolla vilka på vilka positioner i kontakten det verkligen sitter hylsor.

Författare:  GL [ sön 08-09-28 20:27 ]
Inläggsrubrik: 

Nicklas skrev:
Så här ser kontakten ut.
Borde funka med stift 5 & 6 som bilden i länken ovan visar.
Ingen som testat på sin Opel ?

http://www.edgeforum.com/index.php?autocom=gallery&req=si&img=224

Jag har testat på Opel Vectra -96 med Simtec 56.5. Det fungerade bra. Använde ett 100 ohm motstånd som bygling men det kanske inte behövs.

Författare:  magnul [ sön 08-09-28 20:49 ]
Inläggsrubrik: 

Jeg bruker den urnorske oppfinnelsen binders. Det heter vel "gem" eller.no på østeuropeisk. Metoden er alment kjent som "paperclip method", så det skal ikke være nødvendig å ha noen videre motstand i brokoblingen (med mindre man kobler feil).

Författare:  Nicklas [ ons 08-10-01 20:08 ]
Inläggsrubrik: 

Mätte med multimetern innan jag skulle till och bygla.
Har jord på stift 5.
Har 12v på stift 6
Är det i sin ordning,låter skumt att bygla 12v mot jord.

Författare:  torbjorn [ ons 08-10-01 21:08 ]
Inläggsrubrik: 

Ja, pinne 6 är ansluten till 12 V via ett lämpligt motstånd i bilen. Annars skulle ju styrdonet inte kunna upptäcka att man jordar den.
Om du vill vara försiktig, så jorda inte direkt utan via ett motstånd (kanske några hundra ohm) eller en liten glödlampa (t ex instrumentlampa 12 V 1,2 W), och mät vad du får för spänning över motståndet eller lampan.

Författare:  Nicklas [ ons 08-10-01 21:32 ]
Inläggsrubrik: 

torbjorn skrev:
Ja, pinne 6 är ansluten till 12 V via ett lämpligt motstånd i bilen. Annars skulle ju styrdonet inte kunna upptäcka att man jordar den.
Om du vill vara försiktig, så jorda inte direkt utan via ett motstånd (kanske några hundra ohm) eller en liten glödlampa (t ex instrumentlampa 12 V 1,2 W), och mät vad du får för spänning över motståndet eller lampan.


Tack för tipsen. :)

Författare:  magnul [ ons 08-10-01 21:40 ]
Inläggsrubrik: 

Eller du kan bare kjøre på med binders. Mange har gjort det før deg, og de fleste er litt nervøse første gangen:)

Författare:  Nicklas [ mån 08-10-06 18:28 ]
Inläggsrubrik: 

Blinkade i dag,gick bra.
Fick koden:

.......I.......I..II..III......
om och om igen.
Borde vara 123 eller ev 1123
Hittar varken eller i tabellen för Multec på
http://www.topbuzz.co.uk/info/fault_codes/fault_codes.htm
Någon som vet ?

Författare:  magnul [ mån 08-10-06 18:37 ]
Inläggsrubrik: 

Sikker på at det ikke bare er I-II, I-II om og om igjen?

Författare:  Nicklas [ mån 08-10-06 18:44 ]
Inläggsrubrik: 

magnul skrev:
Sikker på at det ikke bare er I-II, I-II om og om igjen?


En blink,lång paus,en blink,kort paus,bubbelblink,kort paus,trippelblink.

Kanske skulle ta och prova med motorn igång i stället,det är ju bara då
motorvarningslampan lyser om jag låter Flexitune "choka".

Författare:  magnul [ mån 08-10-06 18:49 ]
Inläggsrubrik: 

Hmm. Kanskje du bør prøve med motoren i gang, men jeg fatter uansett ikke det du får ut. Jeg TROR at du skal ha 2-siffrede koder, men det KAN hende at -97-modellen har P-koder. Fra -97 kan man i hvert fall bruke "el cheapo tech2". Såvidt jeg kan se er verken 0123 eller 1123 en gyldig kode.

Sida 1 av 2 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/