Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

E85FFV
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=20&t=4975
Sida 1 av 1

Författare:  askilje [ tor 09-04-16 19:57 ]
Inläggsrubrik:  E85FFV

Såg att denna box också fanns men inte mycket skrivet om den på forumet. Det står lite luddigt hur den fungerar, kopplas den in mot spridarna lr mot styrdonet? Någon som använt denna? Funderar på att kanske ta den till morsan och farsans S40.


http://www.tankaetanol.nu/
Citat:
Vad är E85FFV ?
E85FFV är en liten 'låda' som gör att din bil kan köras på Etanol (E85)!
E85FFV tillverkas i Sverige för svenska förhållanden och hjälper bilens bränslesystem att förbränna både bensin och etanol (E85) genom att anpassa
signalerna från bilens styrdator i bränslesystemet så att motorn kan förbränna blandningar av alkohol
och bensin på ett effektivt och miljöriktigt sätt.
När E85FFV är inkopplad kan du köra bilen på 100% E85 istället för bensin.

Författare:  torbjorn [ tor 09-04-16 21:09 ]
Inläggsrubrik: 

De ska ju, precis som alla andra piggybacksystem, kopplas in mellan bilens styrdon och spridare. Och var man rent fysiskt gör inkopplingen beror ju på var det är mest praktiskt på just den bilmodell man håller på med. I de flesta fall brukar den bästa lösningen vara att koppla in sig nära styrdonet, antingen får man plats med kopplingarna i befintligt kontakthus eller också får man skära upp kabelstammen intill styrdonet. Förmodligen är den där burken ungefär likvärdig med alla andra "enkla" piggybacksystem som inte försöker sig på någon automatisk korrektion med hjälp av lambdasondssignalen (alltså t ex Flexitune eller äldre Flextek).

Beträffande firman som säljer E85FFV, så gör gärna en sökning på den på t ex allabolag.se innan du gör några affärer med dem...

Författare:  askilje [ fre 09-04-17 11:30 ]
Inläggsrubrik: 

jaha så man ska alltså koppla in den på spridarna, det följer alltså inte med några spridarkontakter så man får koppla ihop spridarkontakterna till boxen genom strömtjuvar?

Författare:  torbjorn [ fre 09-04-17 11:46 ]
Inläggsrubrik: 

Exakt hur inkopplingen går till, om det följer med färdiga kablage eller inte osv, får man nog läsa på närmare om. Men troligtvis får man klippa kablar och skarva in sig i bilens kabelstam, på det sättet blir slipper boxtillverkaren att hålla reda på en massa konstiga typer av spridarkontakter, och slipper också ifrån kostnaden för kablaget.

Men använd ALDRIG strömtjuvar i såna här installationer. Det är bättre att löda och isolera med krympslang, eller möjligen använda skarvhylsor som pressas med kabelskotång.

Författare:  Dr. Mabuse [ fre 09-04-17 19:22 ]
Inläggsrubrik: 

torbjorn skrev:
Beträffande firman som säljer E85FFV, så gör gärna en sökning på den på t ex allabolag.se innan du gör några affärer med dem...

Bysala Engineering
Org.nummer: 630324-XXXX Bolagsform: Enskild firma

De verkar även vara återförsäljare(?) av FlexiTune. Både Sequential och Flexitune II finns att beställa från dem.

Författare:  torbjorn [ fre 09-04-17 20:12 ]
Inläggsrubrik: 

Det jag tänkte på som verkar oroväckande är att de har haft F-skattesedel men fått den indragen.

Författare:  askilje [ lör 09-05-16 13:57 ]
Inläggsrubrik: 

varför ska man löda spridarna men inte kablarna till en lambdasond?

Författare:  torbjorn [ lör 09-05-16 15:58 ]
Inläggsrubrik: 

askilje skrev:
varför ska man löda spridarna men inte kablarna till en lambdasond?


För att lambdasonden kan ta skada av lödtennsångor, flussmedel och sånt som kryper längs med kabeln om man har lött i änden av den.
Likaså får man aldrig t ex fetta in kontakten till en lambdasond eller spraya den med 5-56 eller något annat oljeliknande. Allt som har med anslutningarna till en lambdasond att göra ska hållas rent, torrt och oljefritt.

Författare:  hsm05002 [ lör 09-10-03 11:44 ]
Inläggsrubrik: 

torbjorn skrev:
Det jag tänkte på som verkar oroväckande är att de har haft F-skattesedel men fått den indragen.


Uppgiften är gammal, F-Skattesedel finns.

Vi avanmälde ('lämnade tillbaka') en gammal F-skattesedel i Jan 2008 eftersom bolaget då (och under 2007) endast hade utvecklingskostnader men ingen försäljning.
Senare under året började vi sälja databoxar tidigare än vi hade planerat, vilket hjälpte till att finansiera det fortsatta utvecklingsarbetet och vi skaffade en ny F-skattesedel.
Vårt mål har hela tiden varit att utveckla en databox som uppfyller kraven för att bli typgodkänd.
Jag svarar gärna på alla slags frågor om bolaget och vårt projekt.

Håkan

Författare:  Robzzon [ lör 09-11-14 12:15 ]
Inläggsrubrik:  Nya modellen E85FFV AutoFlex 904

Hej Håkan!

Jag undrar hur man kopplar in den nya 904-modellen av er box? Eftersom den är helautomatisk så borde den kopplas in på bränsleledningen om jag har förstått rätt av den info ni skrivit på er hemsida. Eller går det till på det gamla sättet med inkoppling på lambdan eller?
Finns det mer info att tillgå?
Jag kör i dag med FlexTek och den har fungerat fantastiskt bra på min Ford Mondeo, men eftersom boxen har gått 10000 mil nu så börjar den kännas lite "slö" så jag skulle vilja byta till 904:an så slipper man öppna huven varje gång man byter eller blandar bränsle. Det skall väl vara möjligt att använda er 904:a till forden va?

/Robban

Författare:  hsm05002 [ sön 09-11-15 17:33 ]
Inläggsrubrik:  904

Hej Robban!

904-modellen kopplas in på elledningen/arna till spridarna, ungefär som Flexitune. Man kan använda flatstiftkontakter istället för att 'klippa sladdarna'.
Man kopplar även en sladd till lambda och monterar en tempgivare.
904an skall fungera bra med din Ford.

/Håkan[/quote]

Författare:  hsm05002 [ sön 09-11-15 17:34 ]
Inläggsrubrik:  904

Hej Robban!

904-modellen kopplas in på elledningen/arna till spridarna, ungefär som Flexitune. Man kan använda flatstiftkontakter istället för att 'klippa sladdarna'.
Man kopplar även en sladd till lambda och monterar en tempgivare.
904an skall fungera bra med din Ford.

/Håkan

Författare:  Databoxen [ mån 09-11-16 06:21 ]
Inläggsrubrik:  Re: Nya modellen E85FFV AutoFlex 904

Robzzon skrev:
Hej Håkan!

Jag undrar hur man kopplar in den nya 904-modellen av er box? Eftersom den är helautomatisk så borde den kopplas in på bränsleledningen om jag har förstått rätt av den info ni skrivit på er hemsida. Eller går det till på det gamla sättet med inkoppling på lambdan eller?
Finns det mer info att tillgå?
Jag kör i dag med FlexTek och den har fungerat fantastiskt bra på min Ford Mondeo, men eftersom boxen har gått 10000 mil nu så börjar den kännas lite "slö" så jag skulle vilja byta till 904:an så slipper man öppna huven varje gång man byter eller blandar bränsle. Det skall väl vara möjligt att använda er 904:a till forden va?

/Robban


Robban, ursäkta mig men jag har väldigt svårt att tro att boxen är anledningen till att din bil känns slö. Vad får dig att tro detta??

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/