Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Nollställa boxen
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=20&t=711
Sida 1 av 1

Författare:  Anders K [ mån 07-04-23 10:01 ]
Inläggsrubrik:  Nollställa boxen

Jag har tidigare provat att köra 100 % E85 utan konvertering i min Renault Scenic (1,8 l 2002). Jag har då nollställt boxen genom att koppla ifrån strömmen i 1 timme. Den har gått, men tvekat lite vid gaspådrag.
Såg ett tips att man ska låta motorn gå på tomgång 5-10 minuter efter nollställning för att boxen ska hämta in mätvärden från motorn. Det gjorde en väldig skillnad, går nu jättefint. :wink:

Författare:  AcuraJan [ mån 07-04-23 16:27 ]
Inläggsrubrik: 

Intressant, tänder den inte motorlampan när den går dåligt?

Min fransos tänder lampan vid mer än ca 45% iblandat.
De verkar inte vara riktigt lika i styrsystemet ändå, eftersom jag inte kan nolla boxen genom att bryta strömmen, blev tvungen att köpa en handscanner för att radera koder.

Författare:  torbjorn [ mån 07-04-23 20:41 ]
Inläggsrubrik: 

På så pass moderna bilar förekommer det att det finns separata minneskretsar för felkoder respektive adaptering. Det är inte självklart att den ena, den andra eller båda nollställs för att man gör styrdonet spänningslöst en stund.

När det gäller körcykler för att få styrdonet att adaptera om snabbt så kan de också variera en hel del mellan olika bilmodeller och olika typer av motorstyrsystem. På bilar som är avsedda för amerikanska marknaden brukar det stå om den körcykeln i instruktionsboken, men för en europeisk bil kan det vara svårare att hitta exakta uppgifter om hur det ska gå till.

Ett exempel (det gäller USA-utföranden av Saab med LH 2.4 från omkring 1990, det är inte säkert att alla detaljuppgifter är 100 % rätt) är följande:
1) Kallstarta motorn och låt den gå på tomgång tills den är varm.
2) Stäng av motorn , starta omedelbart och låt den gå på tomgång 2 minuter utan att någonsin röra gasen.
3) Stäng av, starta omedelbart och ta en provtur. Under provturen ska bilen gå minst en minut med konstant hastighet över 70 km/h och konstant gaspådrag.

Författare:  biltema 10w30 [ mån 07-04-23 21:38 ]
Inläggsrubrik: 

på min golf V -04 vill motorindikatorn tändas vid mer än ca 25-30 E85 inblandat samtidig som det blir en eller flera felkoder bildas
men den går utmärkt på 100% E85
när man åter tankar bensin slocknar indikatorn men felkoderna blir kvar tills man raderar dom
kör man på E85 helt och hållet och radera felkoder när motorn är kall
tappar den mappningen och det återgår till default bensinmapp
med den följd att när man starta den så orkar den knappt gå på tomgång
och man måste köra minst 3 mil för att den ska någorlunda vettigt :twisted:
men gör man samma procerdur med driftsvarm motor räcker det med ca 3km körning för att den ej ska gå som en påse med nötter längre

Författare:  AcuraJan [ tis 07-04-24 17:28 ]
Inläggsrubrik: 

Jag minns den proceduren för amerikanska Honda Legend -92 också, mycket enklare. Efter att batteriet varit urkopplat var det bara att:
Vid driftvarm motor, lägg i tvåan kör på fullgas från ca 1000 varv till fullvarv. Klart. 8)

I boken till Citroenen har jag inte sett nånting.

Författare:  karlmb [ tor 07-05-10 12:12 ]
Inläggsrubrik: 

torbjorn skrev:
På så pass moderna bilar förekommer det att det finns separata minneskretsar för felkoder respektive adaptering. Det är inte självklart att den ena, den andra eller båda nollställs för att man gör styrdonet spänningslöst en stund.

När det gäller körcykler för att få styrdonet att adaptera om snabbt så kan de också variera en hel del mellan olika bilmodeller och olika typer av motorstyrsystem. På bilar som är avsedda för amerikanska marknaden brukar det stå om den körcykeln i instruktionsboken, men för en europeisk bil kan det vara svårare att hitta exakta uppgifter om hur det ska gå till.

Ett exempel (det gäller USA-utföranden av Saab med LH 2.4 från omkring 1990, det är inte säkert att alla detaljuppgifter är 100 % rätt) är följande:
1) Kallstarta motorn och låt den gå på tomgång tills den är varm.
2) Stäng av motorn , starta omedelbart och låt den gå på tomgång 2 minuter utan att någonsin röra gasen.
3) Stäng av, starta omedelbart och ta en provtur. Under provturen ska bilen gå minst en minut med konstant hastighet över 70 km/h och konstant gaspådrag.


Hmmm sådan här bra information borde vi samla på ett eget, tydligt ställe.
Fler som hittat info om hur det från tillverkaren är tänkt att "snabbadaptera" andra bilar?

Författare:  nyfiken [ tor 07-05-10 13:02 ]
Inläggsrubrik:  Dokumetation

Jag håller med dig, Karlmb! Det finns mycket god information här som borde dokumenteras i t.ex. någon rullgardin på startsidan. Häromdagen kom en tabell från Aryan om FFV-bilar och E85 i olika länder. Också det är ju värt att bevara.
Ett forum är ju bra på många sätt, men en viktig uppgift kan lätt försvinna i mängden. Det räcker ju att någon svarar på ett sådant inlägg, så har det inte högsta prioritet längre.

Författare:  karlmb [ tis 07-05-29 22:54 ]
Inläggsrubrik:  Mercedes!

Annan sån värdefull info hittade jag här:
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?p=5923#5923
och här:
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=919

Författare:  karlmb [ sön 08-06-01 23:55 ]
Inläggsrubrik:  Mercedes HFM/PMS

Så har jag då äntligen fått tillgång till Mercedes egna verkstadshandbok...

Det visade sig som jag var övertygad om, att det förstås är möjligt att resetta även adapteringen med "fältmässiga" metoder.
Är ju ngt av en ledstjärna för Mercedes att allt i princip skall gå att ordna med vanliga handverktyg.
Det finns tom ett eget avsnitt i verkstadshandboken som heter "Verktyg man tillverkar själv"...

Till saken:
Läsa ut felkoder går ju enkelt mha en lysdiod kopplad till pinnen för styrsystemet i den diagnoskontakt bilen har. (38pin eller 16pin)
(Kan väl lägga ngn tråd om just det senare.)
(Det finns även en mer avancerad HHT, Hand Held Tester som kan få ut lite mer specifikt om felen, men skillnaden är liten och det verka absulot inte vara ngn ide att kasta ut pengar på en sådan.
Efter 1995/02 så kan tyvärr inte blinkkoder användas, utan man måste ha HHT eller t.ex. CarSoft via en OBD-kabel.)

Det är samma princip för både HFM (luftmängdsstyrt, sekventiellt 4-6 cyl) och PMS (undertrycksstyrt, semisekventiellt, enklare 4cyl)
Man kan ha motorn igång om man vill läsa och ev. nolla felkoder, men skall man nollställa adapteringen måste den vara avstängd, mellan 15 och 95 gr C på kylvattnet, och endast tändningen på.

Felkoderna blinkar fram efter att man jordat ca 5 sekunder.
När en felkod blinkat klart kan man nollställa den genom att efter 1-2 sekunder på nytt trycka in knappen ca 10-12 sekunder.
Sedan väntar man 1-2 sekunder, och trycker fram nästa kod med ett 5 sek tryck, osv.
När alla koder är nollställda visas ett (1) blink = inga fel.

Vill man då alltså även nollställa adapteringen så trycker man in knappen 6-8 sekunder, väntar minst 2 sekunder, slår av tändningen minst 2 sekunder, slår på tändningen minst 10 sekunder, och startar därefter motorn.
Klart!

Edit: hittade denna kopia på nätet så ser man mer exakt + även alla felkoder...:

http://tinyurl.com/5toyz7

http://tech.bentleypublishers.com/servl ... /download/
6-30191-294564-4795/w124032%20Fault%20Memory%20Diagnosis.pdf
på sid 3 står hur man nollställer koder och om man vill, adaption:
Citat:
Preconditions for test with pulse counter
Note:
Reading fault memory with the pulse counter is only possible on vehicles up
to HHT diagnosis code 46. Vehicles with a diagnosis code 49 or higher
(incremental control) now only possible with HHT!
D Connect pulse counter to the test coupling for diagnosis (X11/4) according to
the connection diagram.
Reading fault memory
a) Ignition: ON
b) Press start button for 2 - 4 seconds.
c) Read out fault code and note.
d) Once again press start button.
e) Read out fault code.
Repeat steps d) and e) as often as necessary until the first fault code
re-appears.
Erasing fault memory
a) Press start button 2 - 4 s ("fault code" appears).
b) Press start button 6 - 8 s; the fault displayed previously is cancelled.
c) Repeat steps a) and b) until fault code "I" appears (no more faults appear).
Resetting and re-activating memory of HFM control unit
a) Erase fault memory.
b) After fault code "I" appears, press the start button 6 - 8 s.
c) Switch off ignition and wait at least 2 seconds.
d) Switch on ignition and wait at least 10 seconds before starting engine.
Note
With Bosch control units up to 8/93 it is necessary to press the start button for
5 - 6 s to cancel the faults and for 8 - 9 s to reset and reactivate the memory.

Tänk att jag äntligen hittat detta enkla handgrepp... 8)
Nu kan felsökningen på AMG:n gå in i en ny fas...

En liten pikant detalj är att efter 1995/02 så räcker det tydligen att bryta strömmen för att nollställa igen...
(Men jag kan ha missuppfattat den delen..)

Har ngn någon annan fråga gällande Mercedes och verkstadshandboken är det bara att PM:a...

Se även http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=3281

P.S.
Kan moderatorn vänligen klistra denna tråd,, flytta den till kanske "data" , och ni andra fylla på med motsvarnande viktiga info för era bilmärken så blir ju denna tråd väldigt värdefull!

D.S.

Författare:  erikn [ lör 08-12-27 00:53 ]
Inläggsrubrik: 

Någon som vet hur man gör dessa procedurer på en 960 -98?

Nollställa?

Snabbadaptera?

Författare:  torbjorn [ tis 15-05-26 21:22 ]
Inläggsrubrik:  Re: Nollställa boxen

På Mitsubishi från första halvan av 90-talet sker snabbadapteringen helt enkelt genom att kallstarta motorn och sedan lämna den på tomgång i 10-15 minuter.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/