Så har jag då äntligen fått tillgång till Mercedes
egna verkstadshandbok...
Det visade sig som jag var övertygad om, att det förstås är möjligt att resetta även adapteringen med "fältmässiga" metoder.
Är ju ngt av en ledstjärna för Mercedes att allt i princip skall gå att ordna med vanliga handverktyg.
Det finns tom ett eget avsnitt i verkstadshandboken som heter "Verktyg man tillverkar själv"...
Till saken:
Läsa ut felkoder går ju enkelt mha en lysdiod kopplad till pinnen för styrsystemet i den diagnoskontakt bilen har. (38pin eller 16pin)
(Kan väl lägga ngn tråd om just det senare.)
(Det finns även en mer avancerad HHT, Hand Held Tester som kan få ut lite mer specifikt om felen, men skillnaden är liten och det verka absulot inte vara ngn ide att kasta ut pengar på en sådan.
Efter 1995/02 så kan tyvärr inte blinkkoder användas, utan man måste ha HHT eller t.ex. CarSoft via en OBD-kabel.)
Det är samma princip för både HFM (luftmängdsstyrt, sekventiellt 4-6 cyl) och PMS (undertrycksstyrt, semisekventiellt, enklare 4cyl)
Man kan ha motorn igång om man vill läsa och ev. nolla felkoder, men skall man nollställa adapteringen måste den vara avstängd, mellan 15 och 95 gr C på kylvattnet, och endast tändningen på.
Felkoderna blinkar fram efter att man jordat ca 5 sekunder.
När en felkod blinkat klart kan man nollställa den genom att efter 1-2 sekunder på nytt trycka in knappen ca 10-12 sekunder.
Sedan väntar man 1-2 sekunder, och trycker fram nästa kod med ett 5 sek tryck, osv.
När alla koder är nollställda visas ett (1) blink = inga fel.
Vill man då alltså även nollställa adapteringen så trycker man in knappen 6-8 sekunder, väntar minst 2 sekunder, slår av tändningen minst 2 sekunder, slår på tändningen minst 10 sekunder, och startar därefter motorn.
Klart!
Edit: hittade denna kopia på nätet så ser man mer exakt
+ även alla felkoder...:
http://tinyurl.com/5toyz7
http://tech.bentleypublishers.com/servl ... /download/
6-30191-294564-4795/w124032%20Fault%20Memory%20Diagnosis.pdf
på sid 3 står hur man nollställer koder och om man vill, adaption:
Citat:
Preconditions for test with pulse counter
Note:
Reading fault memory with the pulse counter is only possible on vehicles up
to HHT diagnosis code 46. Vehicles with a diagnosis code 49 or higher
(incremental control) now only possible with HHT!
D Connect pulse counter to the test coupling for diagnosis (X11/4) according to
the connection diagram.
Reading fault memory
a) Ignition: ON
b) Press start button for 2 - 4 seconds.
c) Read out fault code and note.
d) Once again press start button.
e) Read out fault code.
Repeat steps d) and e) as often as necessary until the first fault code
re-appears.
Erasing fault memory
a) Press start button 2 - 4 s ("fault code" appears).
b) Press start button 6 - 8 s; the fault displayed previously is cancelled.
c) Repeat steps a) and b) until fault code "I" appears (no more faults appear).
Resetting and re-activating memory of HFM control unit
a) Erase fault memory.
b) After fault code "I" appears, press the start button 6 - 8 s.
c) Switch off ignition and wait at least 2 seconds.
d) Switch on ignition and wait at least 10 seconds before starting engine.
Note
With Bosch control units up to 8/93 it is necessary to press the start button for
5 - 6 s to cancel the faults and for 8 - 9 s to reset and reactivate the memory.
Tänk att jag äntligen hittat detta enkla handgrepp...
Nu kan felsökningen på AMG:n gå in i en ny fas...
En liten pikant detalj är att efter 1995/02 så räcker det tydligen att bryta strömmen för att nollställa igen...
(Men jag kan ha missuppfattat den delen..)
Har ngn någon annan fråga gällande Mercedes och verkstadshandboken är det bara att PM:a...
Se även
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=3281
P.S.
Kan moderatorn vänligen klistra denna tråd,, flytta den till kanske "data" , och ni andra fylla på med motsvarnande viktiga info för era bilmärken så blir ju denna tråd väldigt värdefull!
D.S.