Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: lör 24-04-20 08:13

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 08-01-25 22:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Hampa har ju tagits upp här några ggr som en potentiell gröda för biodiesel alternativt etanol framställning.

Pratade med en bonde jag känner angående deras (LRF) etanolsatsningar, RME osv och han nämnde det här med Hampa.

Hittade detta:

http://www.bioenergiportalen.se/attachments/42/404.pdf

Tycker det verkar rätt positivt.

Av det jag har läst om andra varianter, energiskog (salix), energigräs (rörflen) , osv så verkar Hampa vara det mest lämpliga att odla. Stora mängder biomassa/ha, liten påverkan på mark. Så frågan är, varför satsar man inte mer på hampa ?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Odla industrihampa
InläggPostat: lör 08-01-26 00:44 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Det har tills för bara några år sedan varit förbjudet, "tvärnej, helnoll" att odla hampa. Men man lyckades övertyga om att industrihampa är i princip ofarlig.

Förr i världen odlades mycket hampa i våra länder. Det användes till grövre textil och tågvirke.

Men varför gör man inte det ena eller andra? Ja, det kan man fråga sig många gånger. Jag tror, utan att veta något, att ingen vill starta något om det inte finns avsättning etc. etc. för produkten.
Ett exempel: Energiskog, salix odlas bara i närheten av dom kommuner som köper det till bränsle (eller annan förädling). Detsamma torde nog gälla dom flesta grödor som din länk berättar om.

En sak förvånar mig, det står att man måste prova och experimentera för att veta om det går att jäsa etanol ur sockerbetor. Människan är en törstig själ, så det trodde jag att man hade provat för "länge" sedan.


Länge i det här fallet är ungefär 200 år. Så länge har det funnits sockerbetor, som är en framodlad och förädlad, styrd produkt. Eftersom det inte går att odla sockerrör i Europa, så löste man problemet genom att korsa fram en bra sockerväxt.

Vi såg i höstas att det gjordes ett lyckat försök, i Norge, med danska sockerbetor, att jäsa dom till etanol. Det finns en tråd om det på forumet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-01-26 09:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Problemet var enligt han det här med kontrakt. För att få odla så måste man ha kontrakt med en köpare och för att få köpa måste man ha kontrakt med någon som odlar (eller nåt sånt). Vilket gör att det inte är helt lätt att starta upp detta.

Sen är nog problemet också:

Citat:
• Teknik för skörd och leverans är under
utprovning
• Fröskörd förbättrar kalkylen avseevärt
• Att elda ”lös” hampa kräver storskalig
teknik


Så för att få odla så måste man ha kontrakt med en köpare, för att det ska vara lönsamt måste det vara storskaligt. För att någon ska investera i storskaliga lösningar så bör det finnas råvara. Moment 22 alltså..

Salix har jag läst om också men det verkar vara mer problematiskt än Hampa. Problem när man eldar med det bland annat. Sen gav väl hampa mer biomassa/ha också.

Lite sidospår i denna tråd men vi diskuterade även REM, jag undrade varför bönder inte fixar RME'n själva och kör traktorer mm på det. Enligt han så hade man en projekterad kostnad på runt 1.30/liter för några år sedan, nu är spannmålspriserna i princip dubbla så vi tar väl i lite då och säger 2.60/l med dagens priser. Man undrar ändå, vad är problemet ?

Tydligen forfarande för dyrt, ska staten ha samma skatt på RME'n så blir den dyrare. Men sen finns det större problem, man får 5 kr/kg för rapsfrön. Det är alltså betydligt lönsammare att sälja rapsfröna istället för att göra biodiesel av det.

Läser man artikel jag länkade till ovan så ser man att samma problem finns för hampan:

Citat:
Hampan är en tacksam växt att odla om förutsättningarna är de rätta och att etablering av grödan lyckas. Erfarenheterna pekar på att fukt och kallt väder/kall jord är hinder när grödan ska etableras. Hampan växer agressivt och kväver därmed framgångsrikt ogräs. Beroende på
sortval ger hampan olika biomassutbyte per ha. Det finns särskilda frösorter där skörd av frö är det primära, de sorterna är generellt lägre än de rena fibersorter. De oljerika fröna (nötterna) skördas och merparten pressas till olja, ett utmärkt livsmedel. Denna energirika olja betingar ett sådant högt värde som livsmedel att användning för energiändmål inte är
intressant.



Är väl därför LRF's bioetanolanläggning står i malpåse just nu (kapacitet 1/3 av hela Sverige's spannmålsproduktion). Man tjänar helt enkelt mer på att sälja spannmålet än att göra etanol av det. Ändå ligger man tydligen på ett rätt ok energiutbyte med den anläggningen , 1 in - 5.7 ut.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011