Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Biodieselfabrik i Karlshamn läggs i malpåse...
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=22&t=2179
Sida 1 av 2

Författare:  göinge [ ons 08-01-30 12:53 ]
Inläggsrubrik:  Biodieselfabrik i Karlshamn läggs i malpåse...

..på grund av för höga rapspriser.

http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33782&a=1037242&lid=senasteNytt_379953&lpos=rubrik_1037242

Författare:  karlmb [ ons 08-01-30 13:35 ]
Inläggsrubrik: 

Jaja, snart är det en tänkt etanolfabrik...

Författare:  aryan [ ons 08-01-30 14:46 ]
Inläggsrubrik:  Re: Biodieselfabrik i Karlshamn läggs i malpåse...

göinge skrev:


Eller tvärtom för låga dieselpriser?

Med låg dieselbeskattning har alla dieselalternativ svårt att konkurrera prismässigt med diesel, om det nu är DME, biodiesel med diesel eller diesel(bilar) med etanol(bilar).

Samma sak gäller vägtrafik med diesellastbil kontra grön el järnvägs godstransporter.

Upp med diesel beskattingen till samma nivå som bensin alltså!

/Aryan

Författare:  Laban [ ons 08-01-30 15:04 ]
Inläggsrubrik: 

karlmb skrev:
Jaja, snart är det en tänkt etanolfabrik...


Samma problem gäller tyvärr etanol från spannmål. Tjänar man mer att sälja spannmålet som mat än bränsle så säljer man förstås mat.

Författare:  MagnusH [ ons 08-01-30 16:36 ]
Inläggsrubrik: 

I sverige har vi överskott av jordbruksprodukter. Nåja, hade i alla fall ända tills man gjorde etanol av den.

Det finns dessutom ett stort överskott av socker i världen. Någon matkonkurrens är inte aktuell just nu.

Författare:  Laban [ ons 08-01-30 17:25 ]
Inläggsrubrik: 

MagnusH skrev:
Det finns dessutom ett stort överskott av socker i världen. Någon matkonkurrens är inte aktuell just nu.


I Sverige är det dock ett problem eftersom vi för närvarande producerar etanol från spannmål, ex:

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... e45343.ece

Slutsatsen är väl att man måste få igång tillverkning av cellulosabaserade drivmedel för att det ska löna sig. Alternativt andra grödor, hampa osv.

Författare:  MagnusH [ ons 08-01-30 21:34 ]
Inläggsrubrik: 

Laban skrev:
MagnusH skrev:
Det finns dessutom ett stort överskott av socker i världen. Någon matkonkurrens är inte aktuell just nu.


I Sverige är det dock ett problem eftersom vi för närvarande producerar etanol från spannmål, ex:


Nej, som jag sa producerar vi mer spannmål än vad som behövs till mat.

Författare:  Laban [ tor 08-01-31 09:32 ]
Inläggsrubrik: 

MagnusH skrev:
Nej, som jag sa producerar vi mer spannmål än vad som behövs till mat.


Det spelar ju ingen roll om man får mer betalt om man säljer spannmålet till ex Kina än att göra etanol av det.

Författare:  karlmb [ tor 08-01-31 09:58 ]
Inläggsrubrik: 

Den dag trycket på livsmedel blir högre, den dagen kommer utvecklingen på andra bio-k'llor typ celluosa, sopor etc att bli ännu högre än idag.
Det är typiskt för oljelobbyn att hävda att allt är statiskt och ingenting kan komma att förändras i produktionen när efterfrågan på etanol stiger.

Författare:  MagnusH [ tor 08-01-31 10:27 ]
Inläggsrubrik: 

Man har ju de senaste 100 åren gjorde enorma framsteg vad gäller livsmedelsproduktion. Och nu börjar man framställa grödor för etanolproduktion, tex sockerbetor.

För några år sedan fanns det ett enormt sockeröverskott i världen, så någon effektivisiering av sockerproduktionen var inte aktuell då. Det börjar komma nu. Dubbla etanolproduktionen för samma insats i area och energi inom 10 år?

Författare:  aryan [ tor 08-01-31 13:05 ]
Inläggsrubrik: 

Man kan dock inte helt bortse att oljepriset också påverkar priset på alla jordbruksprodukter. Konstgödsel, traktorer osv förbrukar än så länge fossilolja, och en fördubblad oljepris påverkar naturligtvis också priserna på slutprodukten.

Jordbruket står inför en stor omställning den dagen oljan tar slut om det inte fins alternativ innan dess.

/Aryan

Författare:  ollew [ mån 08-11-17 10:36 ]
Inläggsrubrik:  Re: Biodieselfabrik i Karlshamn läggs i malpåse...

aryan skrev:
göinge skrev:


Eller tvärtom för låga dieselpriser?

Med låg dieselbeskattning har alla dieselalternativ svårt att konkurrera prismässigt med diesel, om det nu är DME, biodiesel med diesel eller diesel(bilar) med etanol(bilar).

Samma sak gäller vägtrafik med diesellastbil kontra grön el järnvägs godstransporter.

Upp med diesel beskattingen till samma nivå som bensin alltså!

/Aryan


låg ???

Du skojar, överbeskattad så det visslar om det. Så som det ser ut i dag kommer inte den positiva utvecklingen med högre andel diesel bilar hålla i sig. Bensinen (sinnesjukt hög skatt) är 1 kr billigare plus hög staffskatt på själva bilen. Bättre att köpa en TSI bensinare eller likande för de flesta i dag. Eller en super subventionerad etanolracer.

Författare:  aryan [ mån 08-11-17 10:56 ]
Inläggsrubrik:  Re: Biodieselfabrik i Karlshamn läggs i malpåse...

ollew skrev:
aryan skrev:
göinge skrev:


Eller tvärtom för låga dieselpriser?

Med låg dieselbeskattning har alla dieselalternativ svårt att konkurrera prismässigt med diesel, om det nu är DME, biodiesel med diesel eller diesel(bilar) med etanol(bilar).

Samma sak gäller vägtrafik med diesellastbil kontra grön el järnvägs godstransporter.

Upp med diesel beskattingen till samma nivå som bensin alltså!

/Aryan


låg ???

Du skojar, överbeskattad så det visslar om det.


Jag skojar inte, dieseln är ju betydligt lägre beskattad är bensin.

ollew skrev:
Så som det ser ut i dag kommer inte den positiva utvecklingen med högre andel diesel bilar hålla i sig. Bensinen (sinnesjukt hög skatt) är 1 kr billigare plus hög staffskatt på själva bilen. Bättre att köpa en TSI bensinare eller likande för de flesta i dag. Eller en super subventionerad etanolracer.


Fler dieselbilar löser ingenting; de ger visserligen marginellt mindre CO2 utsläpp per km samt högre utsläpp av NOx. Det bäste vore om dieselskatten höjdes till samma nivå som bensinen samtidigt som man sänkte fordonskatten på dieselbilar till samma nivå som bensinbilar.

/Aryan

Författare:  ollew [ mån 08-11-17 11:27 ]
Inläggsrubrik:  Re: Biodieselfabrik i Karlshamn läggs i malpåse...

aryan skrev:
ollew skrev:
aryan skrev:
göinge skrev:


Eller tvärtom för låga dieselpriser?

Med låg dieselbeskattning har alla dieselalternativ svårt att konkurrera prismässigt med diesel, om det nu är DME, biodiesel med diesel eller diesel(bilar) med etanol(bilar).

Samma sak gäller vägtrafik med diesellastbil kontra grön el järnvägs godstransporter.

Upp med diesel beskattingen till samma nivå som bensin alltså!

/Aryan


låg ???

Du skojar, överbeskattad så det visslar om det.


Jag skojar inte, dieseln är ju betydligt lägre beskattad är bensin.

ollew skrev:
Så som det ser ut i dag kommer inte den positiva utvecklingen med högre andel diesel bilar hålla i sig. Bensinen (sinnesjukt hög skatt) är 1 kr billigare plus hög staffskatt på själva bilen. Bättre att köpa en TSI bensinare eller likande för de flesta i dag. Eller en super subventionerad etanolracer.


Fler dieselbilar löser ingenting; de ger visserligen marginellt mindre CO2 utsläpp per km samt högre utsläpp av NOx. Det bäste vore om dieselskatten höjdes till samma nivå som bensinen samtidigt som man sänkte fordonskatten på dieselbilar till samma nivå som bensinbilar.

/Aryan


Det där kan man ha olika åsikter om, precis som du och jag har 8)

Jag tycker att fler dieselbilar är väldigt bra och konstaterar att vill man sänka trafikens CO2 så är det en bra lösning. Både Etanol och mera diesel är övergångslösningar till ny teknik är här, Läs plugin-hybrider.

Författare:  göinge [ mån 08-11-17 13:02 ]
Inläggsrubrik: 

"Pluginhybrider" (laddhybrider) har en elmotor och annan motor. Den andra motorn bör absolut drivas med etanol.

Sida 1 av 2 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/