Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 13:18

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-04-03 07:10 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Igår frågade jag Sekabs VD Per Carstedt som berättade om Scania lastbilsmotorers verkningsgrad på etanol vs diesel.

Enl honom är deras verkningsgrad 43% på etanol (etamax D) och 44% på diesel. Dessa siffror gäller energiförbrukning och inte literförbrukning, det blir alltså 35/20*44/43 = 1,79 högre literförbrukning.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-04-03 09:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Självklart skall man jämföra specifik förbrukning och inte l/mil.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-04-03 11:00 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Håller med! Med mitt inlägg menar jag att man inte kan ha alltför överspända förväntningar på diesel etanolmotor.

En välloptimerad ottomotor med mkt EGR (undvika pump och värmeförluster) + hög komp ska inte vara mkt sämre och man slipper NOx.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-04-03 16:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Och både motor, växxellåda (större varvtalsområde för en homogen-mager-otto) och avgasrening blir lättare, billigare och pålitligare.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-04-05 17:25 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Det där med motorers vridmoment tycks inte vara begripligt för allmänheten. Typexemeplet är när bensin- och dieselversionerna jämförs. En modern 2-liters diesel har som regel samma effekt som bensinmotorn, runt 140hk. Varvtalet brukar vara 4000 resp. 6000. Vridmomentet ligger vanligen kring 300Nm för dieseln och kring 200 för bensinaren. I praktiken försvinner 33% av dieselns vridmoment då utväxlingen är så mycket högre. Det har t.o.m.motorjournalisterna missat..... "Men det är bättre drag i dieseln" brukar det sägas. Personligen tror jag man luras lite av turbomotorernas ofta plötsliga effektstegring när överladdningen kommer igång, det knycker ofta till och det känns i nackmusklerna. Är vridmomentökningen konstant uteblir den knycken. Vridmoment måste sättas i relation till utväxlingen. Lite roligt är det förstås när elbilar kommer på tal, de har ju helt annan karaktär...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-04-05 22:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
I praktiken försvinner 33% av dieselns vridmoment då utväxlingen är så mycket högre.


Ligger en del i det.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-04-07 07:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Enl honom är deras verkningsgrad 43% på etanol (etamax D) och 44% på diesel. Dessa siffror gäller energiförbrukning och inte literförbrukning, det blir alltså 35/20*44/43 = 1,79 högre literförbrukning.


Vilket betyder att Saab'en skulle dra runt 0.9 då vid landsvägskörning om man körde på E95. Få se nu,vad skulle kostnaden då bli:

Vi säger i 8 kr/l för E95.

E95: 8*0.9 = 7.20/mil
Diesel: 12.2*0.5 = 6.1/mil

Det får man säga är helt ok och till etanolens fördel. Båda vid landsvägskörning iofs.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-04-07 08:27 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Om nu inte denna tändförstärkare kostar skortan utan ungefär dubbelt så mkt som etanolen kan man nog anta att E95 kostar betydligt mindre per liter än E85 som ju har 15% dyr bensin.

Dessutom innehåller E95 ca 4,75% vatten som inte borde kosta nått alls, tvärtom gör det att man skulle slippa sista steget i tillverkningen med att få bort vatten ur etanolen.

Med dages JET priser
E85 kostar 8,04 kr/l
95 oktan 12,44 kr/l
diesel 12,39 kr/l

literpris etanolen i E85 blir då ca:
(8,04 - (0,25 * 12,44)) / 0,75 = 6,57333333

E95 innehåller 4,75% vatten men tillkommer 5% tändförstärkaren propylenlykol så vi kanske kan anta att en liter E95 då kostar 6,60 kr

E95: 6,60 * 0,9 = 5,94 kr/mil
Diesel: 12,39 * 0,5 = 6,195/mil

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-04-07 09:12 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
aryan skrev:
literpris etanolen i E85 blir då ca:
(8,04 - (0,25 * 12,44)) / 0,75 = 6,57333333



(8,04 - (0,15 * 12,44))) / 0,85 = 7,26 ?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-04-07 09:29 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
:oops:

Jag tänkte nog på E75 :-)

Då blir det alltså
E95: 7,26 * 0,9 = 6,534 kr/mil
Diesel: 12,39 * 0,5 = 6,195/mil

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-04-07 12:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Sista priset jag såg på E85 var 8.90, sen drog jag till med 8 kr från det, orkade inte räkna :-)

Men den lilla skillnaden gör ju ändå att etanolen är billigare i slutändan om man inte kör väldigt många mil/år. Lönar sig knappast för någon "vanlig Svensson" att köra diesel, även de som pendlar lite längre.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011