Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 18:47

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Etanoldriven diesel-SAAB.
InläggPostat: ons 08-03-26 13:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Företaget BSR som arbetar med just konvertering av bilar har konverterat en SAAB 9-3 diesel till etanoldrift för E95! Den kommer att visas upp på motormässan i Malmö imorgon.

http://www.automotorsport.se/bsr-har-by ... esel/13872

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-03-26 14:33 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Fel avdelning, här ska de handla om flexifuel bilar och denna kan väl bara köras på etamax D ;-)

Skämt å sido, kul att BSR har gjort detta! Jag är dock lite undrande hur det kan bli ungefär ungefär samma låga bränsleförbrukning som med en konventionell dieselmotor, etanol innehåller ju bara ca hälften av energin/liter av vad dieseln innehåller, blir motorn dubbelt så effektiv med etanol?

Undrar också om hur NOx utsläppen ser ut som altid brukar vara högre med dieselmotorer än ottomotorer det ses i artikeln att de är låga men hur låga då?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-03-26 17:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Tja, kan man öka verkningsgraden i en Otto så varför inte i en diesel?
Men de kanske räknat om...menar specifka förbrukningen.
NOx borde vara lägre, frågan än bara hur mkt som sagt.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-03-26 17:57 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
karlmb skrev:
Tja, kan man öka verkningsgraden i en Otto så varför inte i en diesel?


Låter lite väl stor förbättring i verkningsgrad om man tar etamax D (med 5% vatten!), kan den väl inte innehålla mer än 20 MJ/L och en liter diesel drygt 35 MJ/L

karlmb skrev:
Men de kanske räknat om...menar specifka förbrukningen.


Ja, eller friserat siffrorna lite grann.

karlmb skrev:
NOx borde vara lägre, frågan än bara hur mkt som sagt.


Japp.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-03-26 18:47 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Hittade samma bil här http://www.teknikensvarld.se/provkornin ... /index.xml

0,49 l diesel / mil landsväg.

Det blir 35/20 * 0,49 = 0,8575 l E95 / mil landsväg, med 0,5 l/mil har an förbättrad verkningsgraden med 71,5%, eller om den hade en verkningsgrad på 35% som dieselmotor så blev det nu 60%.

Det skulle vara kul om det vore sant men jag har lite svårt att tänka mig att det verkligen stämmer.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-03-27 07:54 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Vissa antietanoldebattörer blev ju alldeles till sig när Scanias vd uttalade sig om att det borde vara dieselmotorer som konverterades till etanoldrift och inte bensinmotorer. Antietanoldebattörerna tänkte väl sig att nu kanske folk kan skrämmas bort från dagens "dåliga" etanolmotorer och köpa traditionell dieselbil i väntan på dieseletanolbilen. Under tiden skulle folk bombarderas med antietanolpropaganda så att folk inte skulle vilja ha dieseletanolbilen heller och tillverkarna skulle inte lansera dem heller på grund av opinionsläget. Nu finns redan en *svensk* dieseletanolbil allt medan det blåser medvind för etanolen (försäljningsmässigt alltså, inte opinionsmässigt) och detta kanske kan växa till att bli lite större. Jag förbrukar gärna hälften så mycket etanol per mil jämfört med idag. Ekonomiskt bättre, men framför allt miljömässigt bättre.

(En äldre herre uttalade samma dumhet ännu en gång för ett par dagar sedan, som han sagt tidigare. Han sa ungefär: "Om fem år kommer alla att ha miljöbil och då spelar det inte någon roll hur väl kollektivtrafiken är utbyggd." I hans värld ger en miljöbil, det vill säga alltifrån en elbil via etanolbilen till en stinkande fossildieselbil ingen miljöpåverkan.)

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-03-27 09:02 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det är dock lite dumt att uppge helt orealistiska förbrukningssiffror.

Det bekräftar allmänhetens förutfattade mening att dagens etanolbilar är "törstiga" när de i själva verket redan är något effektiva än motsvarande bensinbil.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-03-27 12:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Omkring 0.5 på landsväg kan ju också tolkas lite hur man vill...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-03-27 13:20 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
karlmb skrev:
Omkring 0.5 på landsväg kan ju också tolkas lite hur man vill...


Ja kanske vid 70 km/t på landsväg sommartid och medvind så ;-)

Om man utgår från 0,49 l diesel/mil och en verkningsgrad på 35% i motorn så måste motorn med E95 fått hela 50% i verkningsgrad för att dra 0,6 l E95/mil

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-03-27 16:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Kan karlmb nå 50% med sin gamla konverterade Mercedes så ska det väl inte vara nåt problem med en ny Saab. Fast det är klart, 50% kan ju tolkas lite hur man vill :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-03-27 17:03 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
Kan karlmb nå 50% med sin gamla konverterade Mercedes så ska det väl inte vara nåt problem med en ny Saab. Fast det är klart, 50% kan ju tolkas lite hur man vill :wink:


Nu är det inte 50% verkningsgrad de har uppnått utan hela 60% :shock: om man ska tro uppgifterna!

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-03-27 17:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Laban skrev:
Kan karlmb nå 50% med sin gamla konverterade Mercedes så ska det väl inte vara nåt problem med en ny Saab. Fast det är klart, 50% kan ju tolkas lite hur man vill :wink:


Nu förstår jag inte...En Mercedes är ju alltid bättre än en SAAB.... :lol:

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-03-27 20:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Det blir 35/20 * 0,49 = 0,8575 l E95 / mil landsväg, med 0,5 l/mil har an förbättrad verkningsgraden med 71,5%, eller om den hade en verkningsgrad på 35% som dieselmotor så blev det nu 60%.

Det skulle vara kul om det vore sant men jag har lite svårt att tänka mig att det verkligen stämmer.

/Aryan


Om Scania har nått 43% i sina lastbilsetanoldieslar så är det väl hyfsat tveksamt att man här har nått 60%. För att inte säga i princip omöjligt.

Å andra sidan beror det förstås på hur man kör:

http://www.peugeot.com.au/PEUGEOT/AU/me ... w&FFFF2391

Här har man kört på i medel 0.313l/mil landsväg och bilen är specad till 0.43 landsväg. ~37% mindre allså. Så man kanske inte ska dra några förhastade slutsatser av förbrukningen dom nämde jämfört med den specade enligt Saab när man kör på diesel.


Senast redigerad av Laban mån 08-03-31 14:29, redigerad totalt 3 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-03-28 23:59 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
göinge skrev:
Vissa antietanoldebattörer blev ju alldeles till sig när Scanias vd uttalade sig om att det borde vara dieselmotorer som konverterades till etanoldrift och inte bensinmotorer.


För att de tror på vad som står i bilsporttidningarna, och det vet vi ju hur det är med faktakollen i dessa reklamblaskor. :-)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011