Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 16:49

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Konvertera diesel motor
InläggPostat: ons 08-07-02 20:43 
Offline

Blev medlem: ons 08-07-02 20:36
Inlägg: 1
Ort: Från
Frågan var väl som sagt att konvertera en diesel motor, som BSR tex gjort. Behållt orginal insprutningssystem med mod. för nytt bränsle. Har de ändrat komp etc? Antar att nyare SAAB dieslar är av commonrail typ.
Går en gammal IDI eller TDI motor med mekanisk pump fixa att gå på E85? eller måste man kika på E70? (E70 70% Etanol 30% Centan höjande ämne)
Vad använder scania för princip i sina etanol bussar där används väl E70?
Inblanding av en Veg. olja typ raps borde lösa smörjproblemet med E85.

//Diesel Dahl


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-02 21:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
I tunga dieselfordon för etanoldrift används inte E85 utan ett bränsle som kallas Etamax D. Det är i princip ren etanol blandad med några % av en s k tändförstärkare.

Hmm. Jag tänkte länka till Sekabs produktblad för Etamax D men ser att de har dragit in det från hemsidan och istället skriver "Kontakta vår marknadsavdelning angående specifikation för Etamax D" .

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Scanias Etamaxmotor
InläggPostat: ons 08-07-02 22:39 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Det är nog lockande att tänka sig en personbilsdiesel på ren etanol, men titta på kompressionen här:

Tekniska fakta – Scanias nya etanolmotor
Utsläppsnivå Euro 5 och EEV
Konfiguration Laddluftkyld rak femcylindrig motor med enhetsinsprutare,
fyra ventiler per cylinder och EGR (avgasåterföring)
Cylindervolym 8,9 liter
Kompression 28:1
Effekt 199 kW (270 hk) vid 1900 r/min
Vridmoment 1200 Nm vid 1100-1400 r/min

Länken: http://www.scania.com/Images/P07503SE%2 ... 163551.pdf

En ”vanlig” dieselmotor ligger väl på 18 – 20:1 i kompression. Det som BSR har gjort med sin dieselsaab, är nog inget som går att fixa hemma i garaget?

Men läs mer på Scania och SL:s sidor. SL har bortåt 30 års erfarenhet i sina bussar med etanol. Och nu har ju omvärlden börjat upptäcka detta också.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-03 01:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Men varför inte konvertera dieseln till Ottomotor..?
En förgasare kunde ju tom duga som nytt bränlesystem.
Eller, om t.ex en gammal robust radpump tål etanol, jag tror inte det är omöjligt men man får förstås prova, tima om pumpen så den sprutar in under insugninsfasen, och ersätta glödstiften med tändstift.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-03 09:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Problemet med de flesta radpumpar är ju att de använder bränslet som smörjmedel i pumpens kamaxelhus. Men det skulle säkert fungera bra med de uråldriga pumpar som hade trycksmörjning från motorns smörjsystem (alltså konstruktioner från mitten av 50-talet eller tidigare).
Bosch's mekaniska bensininsprutningssystem som användes av t ex Mercedes, Goliath och svenska stridsvagn 74, var ju egentligen baserat på en diesel-radpump. Men man arbetade säkerligen med mycket lägre öppningstryck hos spridarna (gissningsvis 10-30 bar istället för dieselns 150-200 bar) i bensinsystemen och minskade belastningen på pumpen på det sättet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011