Mammut skrev:
Om du värmer etanol så kommer det att öka avdunstningen och det är pengar som försvinner ut i luften.
Man skulle -precis som i bilar- kunna använda ett kolkanister för att "återvinna" ångor och så slippa avdunstningsförluster till luften.
I USA har bilarna tom ett extra stort system för återvinning av ångerna eftersom det även ska fånga upp alla bränsleångår som kommer ur tanken som kommer ur tanken när man tankar ettersom tankstationerna där inte har ett system återvinning av ångarna som vi har haft här sedan 80-talets slut.
Jag tror att huvudanledningen till att alternativen för sjöfarten ännu inte kommit så långt är att det helt enkelt ännu inte är lönsamt nog, inte för att det är teknisk omöjligt. Oljan har ännu inte blivit så dyrt att kostnaderna tvingar fram alternativ.
Det finns säkert specialla svårigheter på sjön men det finns ju också möjligheter som man inte har på land, t ex är det lättare att utnyttja vinden mera:
Iden med en jättedrake kan man eftermontera på befintliga skepp och sägs kunna halvera bränsleförbrukningen, de vanliga motoren används då när vinden inte räcker osv.
Etanol, metanol, biodiesel osv är förmodligen onödig "högvärdiga" bränslen för att driva ett stort lastfartyg med, men de skulle kunna fungera i befintliga dieselmotorer om man anpassade dem till det.
Annars verkar det mera logiskt att använda fasta bioränslen istället som kan generera ånga och/eller el och sedan använder den för att driva båten med t ex i kombination med vinden.
/Aryan