Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 19:09

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 09-08-10 11:08 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
De som överväger att skaffa en modern "ren" VW TDI diesel med partikelfilter ska vara medveten att dessa inte får köras på biobränslet RME.

Tydligen blir det problem är motorn ska rensa partikelfiltrert genom att spruta in extra diesel sent i förbränningen för att göra filtret så het att det bränns rent.

Med RME blir det inte tillräckligt varmt och renas inte filtret. Det gör enl http://www.biodiesel.beetle24.de/ att ECU provar att rena allt oftare med högre bränsleförbrukning som följd och dessutom riskeras filtret att blockeras.

Inte så kul om det är sant, (ännu) ett skäll till att avfärda moderna dieslar som en framtidslösning?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-08-10 11:31 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Alternativet är kanske att de körs utan partikelfilter och luktar fritöser istället (de kanske de gör ändå). Annars vore ED95 i personbilsdieslar intressant. Knappast något igensatt partikelfilter i det fallet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-08-10 11:39 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Nej då behövs inget partikelfilter alls, och det sparar även energi.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-08-10 11:56 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Undrar vad det är för egentligt problem att starta igång verksamheten. Man kunde börja erbjuda konverteringar och ED95 till privatpersoner i Örnsköldsvik och sedan arbeta utåt om det visar sig vara bra. ED95 verkar ju även finnas tillgängligt på fler håll till bussar (Sthlm m.fl. orter). Visst är flexibiliteten ännu sämre än för biogasbilar, men det måste ju börja någonstans, precis som biogasprojektet gjorde.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-08-10 12:07 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det är väl den låga skatten på diesel som gör ED95 ointressant idag.

Dieseln kostar idag 11,74 kr/l och innehåller ca 9,8 kWh / liter alltså 1,19 kr/kWh
För E100 betalar vi f.n. 8,86 kr/l och den innehåller 5,87 kWh, det blir 1,51 kr/kWh

Även om etanol i ED95 skulle vara billigare än den i E85 så diesel alldeles för billigt.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011