Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 17:42

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Etanol i dieselbilar
InläggPostat: tis 12-03-20 20:30 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
appropå feltanka....
ingen som hört ngn som etanolkonverterat sin dieselbil?
där tror jag det finns verkningsgrad att hämta,

eller så kan ngn skänka mig en gammal TDI dieselpump till en testrigg för att prova hur etanol smörjer. :D


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanol i dieselbilar
InläggPostat: tis 12-03-20 21:07 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Med en extratank kan du låta diesel insprutningen bara stå för tomgången med dieseln och sedan gasar man med etanol om du har en separat etanoltank, etanolpump och en etanolspridare som sprutar in i spjällhuset eller insuget. Då behövs ingen tändförstärkare heller.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanol i dieselbilar
InläggPostat: ons 12-03-21 13:17 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
?!?!?!....det var ju f-n en smart idé... :D

men den finns nackdelar...
bränslemätningen i instrumentbrädan med, antal mil kvar, momentan/medelförbrukning, slutar fungera...
dieselinsprutningen borde gå ner till 0 så for man gasar med etanol, vilket motsvarar motorbromsning....
används inte tändförstärkaren i ED95 hela tiden? iofs gör inte det ngt om den går på ren E85.
farthållaren sluta åckså fungera...

hur gillar turbon att bada i etanol hela tiden?
man måste nog få in spridaren mellan turbon och insuget?

samt modifiering av gaspedalgivaren, ersätta den med ett motstånd till ECU´n och låta den styra en PWM krets som i sin tur styr etanolspridaren.

detta tål att fundera på...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanol i dieselbilar
InläggPostat: ons 12-03-21 14:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Väl värt att prova!
Man behöver som sagt dubbla bränslesystem.
Helt klart ska TBI-spridaren sitta efter turbokompressorn.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanol i dieselbilar
InläggPostat: tor 12-04-05 19:37 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
vad ska man ha för spridare? lite bökigt att sätta dit 4st turbospridare... :(
ska man köra på ren E85 måste ju spridaren kunna ge bränsle motsvarende 100- 150hk
vad skulle det i så fall vara som ger typ 1500cc/min.


edit...
kan man modifiera en vanlig 250cc så att den 5 - 6 ggr mer flöde?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanol i dieselbilar
InläggPostat: tor 12-04-05 20:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Hur menar du, varför skulle en vanlig TBI inte fungera om du använder ett insug som är konstruerat för TBI?
Eller ett vanligt portinsprutarinsug med en vanlig spridare per cylinder?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanol i dieselbilar
InläggPostat: tis 12-05-15 07:59 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
tar upp tråden igen.
funderade att tag på att spruta in E85 i insuget bara för att se om det motsvarar att trampa på gasen,
men jag misstänker att den stannar omedelbart.
har inte testat ngt ännu, men väl funderat...
tvivlar starkt på att man kan få en dieselmotor att gå om bränslet finns i cylindern under hela kompressionstakten...
moderna dieslars egenskaper kommer väl av att bränslet sprutas in vid öd, finns det där hela takten så når aldrig kolven dit.
så för att lyckas måste soppan in i tanken..
ngn med erfarenhet av TDI motorer?
vad händer om pumpen skär? stannar den och sabbar kamremmen med ventilhaveri till följd?
eller kan man vid pumphaveri bara se fram emot pumpbyte.
vore bra att veta konsekvenserna innan e.v. blandtankingar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanol i dieselbilar
InläggPostat: tis 12-05-15 09:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
svante skrev:
tar upp tråden igen.
funderade att tag på att spruta in E85 i insuget bara för att se om det motsvarar att trampa på gasen,
men jag misstänker att den stannar omedelbart.
har inte testat ngt ännu, men väl funderat...
tvivlar starkt på att man kan få en dieselmotor att gå om bränslet finns i cylindern under hela kompressionstakten...
moderna dieslars egenskaper kommer väl av att bränslet sprutas in vid öd, finns det där hela takten så når aldrig kolven dit.
så för att lyckas måste soppan in i tanken..
ngn med erfarenhet av TDI motorer?
vad händer om pumpen skär? stannar den och sabbar kamremmen med ventilhaveri till följd?
eller kan man vid pumphaveri bara se fram emot pumpbyte.
vore bra att veta konsekvenserna innan e.v. blandtankingar.


Att köra en del säg 30% är möjligt utan problem, jag har en gammal rapport från Chalmers om det som jag tänkte scanna in så vi kan lägga den på hemsidan inom kort. Innehåller mkt intressanta uppgifter!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanol i dieselbilar
InläggPostat: tis 12-05-15 11:20 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
svante skrev:
tar upp tråden igen.
funderade att tag på att spruta in E85 i insuget bara för att se om det motsvarar att trampa på gasen,
men jag misstänker att den stannar omedelbart.
har inte testat ngt ännu, men väl funderat...
tvivlar starkt på att man kan få en dieselmotor att gå om bränslet finns i cylindern under hela kompressionstakten...


Varför inte? Är du oroligt du att E85 kommer att självantända spontant pga dieselmotorn högre kompression? Det tror jag inte händer så fort iom att motorn nästan altid går med stor luftöverskott och att kompressionsvärmen sänks ju mer E85 om injekteras. Det skulle ge dieselmotorn en högre verkningsgrad pga mottrycket i kompressionslaget kommer att vara lägre pga sänkt temperatur när etanolen förångas.

Om bara motorn kompressionsvärme inte sänks så mkt av etanolen så att tomgångsdieseln inte längre självantänder när den sprutas in, vilket kanske inträffer om man sprutar in för mkt E85 och/eller när motorn ärr för kall, så borde det kunna fungera.

/Aryan

EDIT:
Det ser ut som att de testar något liknande här
http://www.combustion-institute.it/proc ... 011.I8.pdf
och pratar om det här
http://www.dieselpowermag.com/news/1011 ... el_future/

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanol i dieselbilar
InläggPostat: tis 12-05-15 12:11 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
då blir det problem att när motorn får ett högre varvtal än tomgång(motorbroms) stryps bränslet till 0, ivf på min TDI.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanol i dieselbilar
InläggPostat: tis 12-05-15 13:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
svante skrev:
då blir det problem att när motorn får ett högre varvtal än tomgång(motorbroms) stryps bränslet till 0, ivf på min TDI.


Ja, så det får var mindre mängder naturligtvis

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanol i dieselbilar
InläggPostat: tis 12-05-15 17:09 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
När du trycker in gasen (för etanol insprutningen) så borde det inte vara så svårt att samtidigt ge diesel ecun en signal som motsvarar ”lite” gas så att motorn inte får för sig att du motorbromsar.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanol i dieselbilar
InläggPostat: tis 12-06-05 17:19 
Offline

Blev medlem: ons 12-03-14 16:09
Inlägg: 85
Det finns dieslar där man injicerar vatten för att hindra explosion. Om explosion är problemet med E85 i dieslar, kan man inte spruta in vatten med luften? Eller rent av blanda vatten i E85?

EDIT: Att blanda det i bränslet är tydligen inte helkorkat! Hittade denna där man gjort en vatten dieselemulsion och testat i dieselmotor.

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=10&ved=0CHsQFjAJ&url=http%3A%2F%2Fwww.engg.uaeu.ac.ae%2Fmohamed.selim%2Fpapers-pdf%2F23conf-SAENA-emulsion.pdf&ei=-C_OT7j3G-754QShq4TIDA&usg=AFQjCNGRW5qSjTidEGYmH8iNtr6bjVHPrA


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanol i dieselbilar
InläggPostat: tis 12-06-05 18:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Sedan har vi iden om att blanda E85 med diesel.
Har hört motstridiga uppgifter om det går eller om det separerar.
Hur är det? Skulle det ej separera kan man säkert prova med 30% E85 direkt i dieseln.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanol i dieselbilar
InläggPostat: tis 12-06-05 18:40 
Offline

Blev medlem: ons 12-03-14 16:09
Inlägg: 85
Som kemist ser jag inte hur det skulle separera. Hexan är blandbart i alla sammansättningar med etanol, i metanol separerar det. Skulle bli oerhört förvånad om rme, diesel skulle ge tvåfassystem av lite E85 i det. Men ta inte mitt ord för det! Testa i något genomskinligt och låt stå ett tag!

Jag hittade inga data på hur mycket vatten som E85 klarar av innan fasseparation sker. Jag hittade heller inga data på hur mycket man kan öka kompressionen i ett bränsle med vatteninblandning i det. Fördelen vore att man kör på E85 och vatten, det skulle eliminera massor med sot (trött på soten runt ventilerna hemma) vatten minskar NOx utsläppen!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011