Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Konvertera HDI till ED 95?
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=22&t=6260
Sida 1 av 2

Författare:  turbokillen [ lör 12-01-28 10:35 ]
Inläggsrubrik:  Konvertera HDI till ED 95?

funderat lite på att bygga om en direktinsprutad snåldiesel till ED 95 för att få en löjligt snål bil.
Går tydligen att få ungefär samma förbrukning som på diesel med ED95 men det kostar endast 8kr/lit

Läste lite om scanias motorer att de höjt kompet till hela 28:1 men om man bara fetar på soppan lite i en vanlig nyare diesel, skulle det fungera?

Författare:  nyfiken [ lör 12-01-28 12:31 ]
Inläggsrubrik:  Re: Konvertera HDI till ED 95?

Det har pratats om detta lite fram och tillbaka här på forumet i flera perioder. Mig veterligt (jag vet inte allt) så är det BSR i Växjö som har kommit längst med detta. http://sv.bsr.se/about/ethanol-powered-diesel-car/ Det är ju några år sedan detta gjordes så det är möjligt att idén har spritt sig och utvecklats?

Kul tanke i alla fall. Håll oss gärna uppdaterade om du får veta något mer och nytt.

Författare:  svante [ lör 12-01-28 17:42 ]
Inläggsrubrik:  Re: Konvertera HDI till ED 95?

jag funderar åckså på detta, ED95 borde vara framtaget för att smörja spridare/pump bättre än E85.
nu kan inte jag köpa ED95 i närheten, men E85 + ngn tillsats för smörjning vore ett alternativ,
men det är inte säkert att motorn går alls på E85 utan tändförbättrare och en sådan på halvlitersflaskor kostar såpass att det blir dyrare bränsle.

Författare:  karlmb [ sön 12-01-29 10:57 ]
Inläggsrubrik:  Re: Konvertera HDI till ED 95?

Jag tror inte att ED95 innehåller några speciella tillsatser för att förbättra smöjningen av bränslesystemet.
Däremot tändförstärkare för att få bränslet att självantända lättare.
Gällande förbrukningen så kommer du nog inte att komma ned till samma l/mil-siffra på etanol eftersom det är betydligt lägre energiinnehåll i etanol än diesel.
Vad Scania lyckats med är att nå samma specifika förbruking.
Det gör att man får räkna på ett annat sätt för att se om det är lönsamt.
Kan dock meddela att man säljer ED95 för omkring 12 kr/l...och det då ger samma ekonomi som att köra på vanlig diesel.

Författare:  gt-i [ sön 12-01-29 12:02 ]
Inläggsrubrik:  Re: Konvertera HDI till ED 95?

Vad menar du med samma specifika förbrukning? Samma energimängd/mil?

Författare:  aryan [ sön 12-01-29 13:47 ]
Inläggsrubrik:  Re: Konvertera HDI till ED 95?

Ja, något annat är omöjligt, när man förbränner i en liter etanol får man ca 21,14 MJ (5,87 kWh) värmeenergi, värmeenergin i en liter en liter diesel är ca 1,7 ggr mer 35,28 MJ (9,8 kWh). Med samma ung verkningsgrad bör dieselmotorn alltså "dra" ca 1,7 ggr mera (liter per mil) när den tankas med ED 95. Lite bättre verkningsgrad kan det kanske bli men inte så stor förbättring.

En blandning av 50/50 diesel ethanol med 7% ether har givit bra resultat se http://www.greencarcongress.com/2011/08 ... 10801.html

/Aryan

Författare:  Dr. Mabuse [ sön 12-01-29 14:25 ]
Inläggsrubrik:  Re: Konvertera HDI till ED 95?

Om priset för ED95 är så högt som 12kr/l är det heller inte intressant att se om det går att köra en otto-motor på det bränslet.

Författare:  gt-i [ sön 12-01-29 20:01 ]
Inläggsrubrik:  Re: Konvertera HDI till ED 95?

Citat:
Ja, något annat är omöjligt

Tänkte om man höjer kompet till 28:1 borde det göra en del på verkningsgraden. Så helt omöjligt borde det inte vara.

Våra ottomotorer borde väl dra 1,4 gånger mer E85 än bensin? Normalt för mig brukar ligga runt 1,3, tror att det gäller för de flesta?

Författare:  aryan [ sön 12-01-29 23:09 ]
Inläggsrubrik:  Re: Konvertera HDI till ED 95?

gt-i skrev:
Citat:
Ja, något annat är omöjligt

Tänkte om man höjer kompet till 28:1 borde det göra en del på verkningsgraden. Så helt omöjligt borde det inte vara.


1,67 ggr bättre verkningsgrad genom att höja kompressionen och bränslet tycker jag låter omöjligt, troligtvis skulle det överskida dieselmotorns teoretiska maximala verkningsgrad enligt naturlagarna i termodynamik. Kompressionshöjningen är främst till för att för högre temperatur och motverka tändningssvårighet med etanol, verkningsgraden ökar inte så mkt när kompressionen redan är så hög som i en vanlig dieselmotor, och mekaniska friktionen ökar desto mera.

gt-i skrev:
Våra ottomotorer borde väl dra 1,4 gånger mer E85 än bensin? Normalt för mig brukar ligga runt 1,3, tror att det gäller för de flesta?


Jo med det är 7% bättre verkningsgrad, inte nästan 70% ! Dessutom har bensin motor ett sämre utgångsläge så det finns mera att hämta

I teorin lär ottomotorn enligt http://en.wikipedia.org/wiki/Diesel_cycle tom kunna ha bättre verkningsgrad än en dieselmotor. Om man stoppar in direktinsprutning och variabla ventilstyrningstider i stället för gasspjäll och höjer kompressionen och kör på etanol skulle man kanske kunna få något bättre verkningsgrad än en diesel, från max 30% till max 40% verkningsgrad?

/Aryan

Författare:  gt-i [ mån 12-01-30 08:22 ]
Inläggsrubrik:  Re: Konvertera HDI till ED 95?

Håller med om du menar omöjligt med 70% bättre verkningsgrad. Men från t.ex. 30 till 36 % verkningsgrad är ju faktiskt 20%, och det är ju inte så illa.

Författare:  karlmb [ mån 12-01-30 08:43 ]
Inläggsrubrik:  Re: Konvertera HDI till ED 95?

Dr. Mabuse skrev:
Om priset för ED95 är så högt som 12kr/l är det heller inte intressant att se om det går att köra en otto-motor på det bränslet.


Jo, för i de pengarna ligger luft som ska bort! :-)

Författare:  svante [ mån 12-01-30 15:59 ]
Inläggsrubrik:  Re: Konvertera HDI till ED 95?

karlmb skrev:
Jag tror inte att ED95 innehåller några speciella tillsatser för att förbättra smöjningen av bränslesystemet.

kan man få det bekräftat?
och är det samma pumpar i en ED95 som en vanlig dieselmotor?

då kanske det bara är att tanka gammdieseln med delar E85 och testa, om det nu inte finns risk för pumphaveri?
att den inte startar eller bara stannar p.g.a. att den inte tänder, kan man leva med.

karlmb skrev:
Däremot tändförstärkare för att få bränslet att självantända lättare.
Gällande förbrukningen så kommer du nog inte att komma ned till samma l/mil-siffra på etanol eftersom det är betydligt lägre energiinnehåll i etanol än diesel.
Vad Scania lyckats med är att nå samma specifika förbruking.


minns från skolan att kompressionsförhållandet var linjärt propotionellt mot uteffekten...
dubbelt tryck = dubbla effekten...
i varjefall matematiskt.
vilket borde innebära att kompresionshöjning höjer verkningsgraden.

karlmb skrev:
Det gör att man får räkna på ett annat sätt för att se om det är lönsamt.
Kan dock meddela att man säljer ED95 för omkring 12 kr/l...och det då ger samma ekonomi som att köra på vanlig diesel.


vilket sammaträffande! NOT
medvetet månne, annars skulle snart varenda dieselägare tanka ED95 ist, så snart det konstatertats om/att det
bara är att tanka.

Författare:  torbjorn [ mån 12-01-30 16:38 ]
Inläggsrubrik:  Re: Konvertera HDI till ED 95?

svante skrev:
minns från skolan att kompressionsförhållandet var linjärt propotionellt mot uteffekten...
dubbelt tryck = dubbla effekten...
i varjefall matematiskt.
vilket borde innebära att kompresionshöjning höjer verkningsgraden.


Riktigt så enkelt är det inte utan förhållandet mellan kompressionsförhållande och verkningsgrad är logaritmiskt.
Det kan nog stämma bra vid mycket låga kompressionsförhållanden (upp till 6 eller 7 för en ottomotor) att det är ett linjärt samband, men däröver börjar kurvan plana ut.
Matematiskt ser uttrycken dessutom olika ut för otto- respektive dieselprocesserna, även om praktiska tillämpningar av otto- respektive dieselmotorerna brukar ligga någonstans mellan de renodlade teorierna för respektive motortyp.
Skillnaden är att i ottomotorn anser man teoretiskt att förbränningen sker momentant, alltså vid konstant volym (kolven hinner alltså inte röra sig nämnvärt mellan antändningen och att bränsleluftblandningen har brunnit färdigt), men i dieselmotorn tänker man sig en förbränning vid konstant tryck, dvs att bränslet sprutas in under hela förbränningstakten i samma hastighet som det brinner upp.
Jag har min termodynamikbok utlånad just nu så jag får återkomma med mer teorier när jag har fått tillbaks den och kunnat läsa på.

Författare:  svante [ mån 12-01-30 22:07 ]
Inläggsrubrik:  Re: Konvertera HDI till ED 95?

torbjorn skrev:

Riktigt så enkelt är det inte utan förhållandet mellan kompressionsförhållande och verkningsgrad är logaritmiskt.
Det kan nog stämma bra vid mycket låga kompressionsförhållanden (upp till 6 eller 7 för en ottomotor) att det är ett linjärt samband, men däröver börjar kurvan plana ut.

iaf någotsånär upp till 11 sen är det inte intressant för då börjar motorer spika.
torbjorn skrev:
Matematiskt ser uttrycken dessutom olika ut för otto- respektive dieselprocesserna, även om praktiska tillämpningar av otto- respektive dieselmotorerna brukar ligga någonstans mellan de renodlade teorierna för respektive motortyp.
Skillnaden är att i ottomotorn anser man teoretiskt att förbränningen sker momentant, alltså vid konstant volym (kolven hinner alltså inte röra sig nämnvärt mellan antändningen och att bränsleluftblandningen har brunnit färdigt), men i dieselmotorn tänker man sig en förbränning vid konstant tryck, dvs att bränslet sprutas in under hela förbränningstakten i samma hastighet som det brinner upp.
Jag har min termodynamikbok utlånad just nu så jag får återkomma med mer teorier när jag har fått tillbaks den och kunnat läsa på.


gissar att värmeutvecklingen p.g.a. kompression/förbränning är förklaringen till ökningen av verkningsgrad.
och att det som gör det olinjärt är konvektionen till topplocket, som ju ökar olinjärt med ökande kompression.

men ge oss gärna en exakt redovisning... :O)

Författare:  matsuda [ ons 12-02-01 20:02 ]
Inläggsrubrik:  Re: Konvertera HDI till ED 95?

torbjorn skrev:
svante skrev:
minns från skolan att kompressionsförhållandet var linjärt propotionellt mot uteffekten...
dubbelt tryck = dubbla effekten...
i varjefall matematiskt.
vilket borde innebära att kompresionshöjning höjer verkningsgraden.


Riktigt så enkelt är det inte utan förhållandet mellan kompressionsförhållande och verkningsgrad är logaritmiskt.
Det kan nog stämma bra vid mycket låga kompressionsförhållanden (upp till 6 eller 7 för en ottomotor) att det är ett linjärt samband, men däröver börjar kurvan plana ut.
Matematiskt ser uttrycken dessutom olika ut för otto- respektive dieselprocesserna, även om praktiska tillämpningar av otto- respektive dieselmotorerna brukar ligga någonstans mellan de renodlade teorierna för respektive motortyp.
Skillnaden är att i ottomotorn anser man teoretiskt att förbränningen sker momentant, alltså vid konstant volym (kolven hinner alltså inte röra sig nämnvärt mellan antändningen och att bränsleluftblandningen har brunnit färdigt), men i dieselmotorn tänker man sig en förbränning vid konstant tryck, dvs att bränslet sprutas in under hela förbränningstakten i samma hastighet som det brinner upp.
Jag har min termodynamikbok utlånad just nu så jag får återkomma med mer teorier när jag har fått tillbaks den och kunnat läsa på.

Det det du säger stämmer. pV-diagrammet för de båda motorerna brukar i realiteten mer likna en Selingercykel. Kan återkomma med mer info om den cykeln om det finns intresse.

Sida 1 av 2 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/