karlmb skrev:
Jag tror inte att ED95 innehåller några speciella tillsatser för att förbättra smöjningen av bränslesystemet.
kan man få det bekräftat?
och är det samma pumpar i en ED95 som en vanlig dieselmotor?
då kanske det bara är att tanka gammdieseln med delar E85 och testa, om det nu inte finns risk för pumphaveri?
att den inte startar eller bara stannar p.g.a. att den inte tänder, kan man leva med.
karlmb skrev:
Däremot tändförstärkare för att få bränslet att självantända lättare.
Gällande förbrukningen så kommer du nog inte att komma ned till samma l/mil-siffra på etanol eftersom det är betydligt lägre energiinnehåll i etanol än diesel.
Vad Scania lyckats med är att nå samma specifika förbruking.
minns från skolan att kompressionsförhållandet var linjärt propotionellt mot uteffekten...
dubbelt tryck = dubbla effekten...
i varjefall matematiskt.
vilket borde innebära att kompresionshöjning höjer verkningsgraden.
karlmb skrev:
Det gör att man får räkna på ett annat sätt för att se om det är lönsamt.
Kan dock meddela att man säljer ED95 för omkring 12 kr/l...och det då ger samma ekonomi som att köra på vanlig diesel.
vilket sammaträffande! NOT
medvetet månne, annars skulle snart varenda dieselägare tanka ED95 ist, så snart det konstatertats om/att det
bara är att tanka.