Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 21:47

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 14-01-19 17:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Packningen vid kulleden gav med sig så småningom. Jag lyckades hacka sönder den så pass att det gick att få grepp om ståltrådsnystanet med polygrip och efter att ha slitit och dragit en halvtimme så lossnade den. Det visade sig att expansionskammaren (en plåtburk stor som ett större oljefilter som är fastskruvad med en fläns mot grenröret) var ganska kexig, den bör bytas förr eller senare men nu har jag smetat igen de värsta hålen med avgaspasta.
Med lite tur kanske jag får dit avgassystemet i kväll.

_________________
Att mäta är att veta


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-01-22 23:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Avgassystemet sitter på plats nu (utom bakre ljuddämparen). Den nya ståltrådspackningen mot grenröret var inte helt lätt att få dit, hålet var någon mm för litet så det krävdes en del handgriplig övertalning.
Det blev en fyllning av kylsystemet med enbart vatten och provstart med ganska bra resultat i går kväll. Det finns fortfarande ett litet läckage från dieselpumpen, vid lagringen för gasreglageaxeln. Jag bytte aldrig O-ringarna där men det är lätt gjort utan att man behöver demontera pumpen från motorn. Och så visade det sig att vaxtermostaten som styr snabbtomgång och insprutningsförställning vid kall motor är trasig. Wiren rör sig inte alls medan motorn varmkörs. Det är tydligen ett vanligt fel, termostaten verkar vara överkomlig i pris som reservdel men det finns flera snarlika typer och jag har inte lyckats reda ut säkert vilken av dem som ska sitta på den här bilen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 14-01-26 18:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
En stor del av helgen har gått åt till kylarrensning och upprepade sköljningar av kylsystemet, och det avslutades med en glykolfyllning. Jag har bytt O-ringarna vid dieselpumpens reglageaxlar, det blev tätt vid tomgångs- och stoppaxeln men läcker fortfarande vid gasreglageaxeln. Förmodligen är lagringen för sliten för att O-ringarna ska kunna täta. Det finns dock ett tredje spår i axeln mellan de båda där det sitter O-ringar, man kanske skulle göra ett försök med en tredje O-ring där. I värsta fall får man försöka få tag på ett mindre slitet lock till dieselpumpen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 14-02-22 21:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Läckaget vid gasreglageaxeln har minskat av sig självt och är väl nästan acceptabelt nu. Det ser aldrig blött ut runt lagringen, möjligen fuktigt någon gång. Förmodligen har de nya O-ringarna svällt efter några veckors kontakt med fossildiesel.

I övrigt är bilen besiktigad - dock med några anmärkningar. Den mest irriterande rör sig om ojämn bromsverkan bak, trots att båda bakbromsarna är grundligt genomgångna och har fått nya hjulcylindrar och returfjädrar. För tillfället är den lastkännande tryckbegränsningsventilen misstänkt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 14-02-24 16:00 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
torbjorn skrev:
Läckaget vid gasreglageaxeln har minskat av sig självt och är väl nästan acceptabelt nu. Det ser aldrig blött ut runt lagringen, möjligen fuktigt någon gång. Förmodligen har de nya O-ringarna svällt efter några veckors kontakt med fossildiesel.


Med RME skulle de kanske svälla ännu mera/bättre :-)

torbjorn skrev:
I övrigt är bilen besiktigad - dock med några anmärkningar. Den mest irriterande rör sig om ojämn bromsverkan bak, trots att båda bakbromsarna är grundligt genomgångna och har fått nya hjulcylindrar och returfjädrar. För tillfället är den lastkännande tryckbegränsningsventilen misstänkt.


Kolla även om bromslangarna inte stryper flödet.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-02-25 22:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Är det inte så att RME snarare får vanligt nitrilgummi att krympa och hårdna?
Nåja, jag har nu ett halvt löfte från en släkting med en del maskinbearbetningsresurser att ordna en mässingbussning i lagringen för gasreglaget om det behövs.

Om det vore bromsslangsproblem (strypning) tycker jag att det rimligtvis borde ha märkts när jag luftade bromsarna.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-02-26 09:35 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Hittade en uppgift att NBR mjuknar och sväller av RME här http://www.biodiesel.org/docs/ffs-perfo ... bility.pdf

Citat:
Military Study1 The elastomer compatibility study was performed as recommended using ASTM D 471 and D 412. Three tensile bars of each material were place in sealed, glass containers and stored at 51.7°C (125°F) for 0, 22, 70 and 694 hours.

Summary of Hardness and Swell Characteristics
Material Comments
Teflon Relatively no changes in hardness or swell
Nylon 6/6 Relatively no changes in hardness or swell
Nitrile Hardness was reduced approximately 20 percent; swell increased approximately 17 to 18 percent
Viton A401-C Relatively no changes in hardness or swell
Viton GFLT Relatively no changes in hardness or swell
Fluorosilicon Hardness is relatively unchanged; swell increased approximately 7 percent
Polyurethane Hardness is relatively unchanged; swell increased approximately 6 percent
Polypropylene Hardness was reduced approximately 10 percent; swell increased from 8 to 15 percent

The effect of B20 on vulnerable materials is diluted compared to higher blends. Some slow oxidation can occur, although it may take longer to materialize. Biodiesel also can affect some seals, gaskets, and adhesives, particularly those made before 1993 and those made from natural or nitrile rubber. It is primarily for these reasons that vehicle and storage equipment are modified. Most engines made after 1994 have been constructed with gaskets and seals that are generally biodiesel resistant. Earlier engine models or rebuilds may use older gasket and seal materials and present a risk of swelling, leaking, or failure. Fuel pumps may contain rubber valves that may fail. The typical approach is to create a maintenance schedule that checks for potential failures. Users can also contact engine manufacturers for more information.


och ur samma pdf:
Citat:
Parker O-Ring Handbook
Compatibility of Various Elastomers to Methyl Oleate
Elastomer Compound Compatibility Rating
Nitrile NBR 4
Hydrogenated Nitrile HNBR 4
Ethylene Propylene EPDM 2
Fluorocarbon FKM 1
Hifluor FKM 1
Perfluoroelastomer FFKM 1
Aflas (TFE/Propylene) FEPM X
Neoprene/Chloroprene CR 4
Styrene-Butadiene SBR 4
Polyacrylate ACM X
Polyurethane AU X
Butadiene BR 2
Isoprene IR 4
Natural Rubber NR X
Hypalon CSM 4
Fluorosilicone FVMQ 4
Material 2
Elastomers X
SiliconeMQ, VMQ, PVMQ X

Compatibility Rating
1 – Satisfactory
2 – Fair (usually OK for static seal)
3 – Doubtful (sometimes OK for static seal)
4 – Unsatisfactory
X – Insufficient Data


EPDM verkar alltså ett ok budget alternativ för statiska O-ringstätningar och NBR mjuknar och sväller (för?) mycket.

Ang bromslanger så hade jag slanger som bara släppte genom bromsvättska när (pedal)trycket var tillräckligt hög och det gav ojämn bromsverkan (och bomsar som ibland inte släppte) men det märkte jag inte vid luftning. Bromslangen betedde sig alltså lite som en tryckventil som bara öppnas under tryck.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-03-20 18:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Nu är bilen ombesiktigad och godkänd. Det var mycket riktigt den lastkännande ventilen som var boven. Hävarmen var böjd i sidled så den inte längre tryckte mitt på vågbalken mellan de båda ventilsliderna.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 14-03-31 20:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Vid besiktningen fick jag ett muntligt påpekande om en kärvande fjäderbenslagring. Jag bestämde mig för att byta lager, skaffade fram ett nytt och plockade isär. Det visade sig att det gamla lagret såg relativt nytt ut, men det var felvänt (upp och ner). Det hela fungerade betydligt bättre med lagret rättvänt (så att "halsen" pekar nedåt och passar in i hålet i övre fjädertallriken). Och det var väl behövligt att rengöra och rostskydda fjädertallrikarna. Jag ska nog göra samma sak på andra sidan också.

I övrigt så har ett nytt läckage visat sig - den här gången i värmepaketet. Nytt värmepaket är beställt och ligger på posten nu. Jag har också plockat bort självjusteringen från båda bakbromsarna, spärrhjulet var skadat på ena sidan och det verkade som om det ibland följde med åt fel håll så att självjusteringen skruvade in sig för varje bromsning. Det är inte så svårt att ta av bromstrummorna och justera för hand t ex vid varje däckbyte.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 14-04-05 21:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Har plockat isär andra sidans fjäderben och konstaterat att stötdämparen var totalt slut - ingen olja alls kvar i den och rejält glapp i kolvstångens styrning, såpass att det märks tydligt att alltsammans vickar när man ruskar på hjulet för hand. Märkligt att inte bilprovningen upptäckte det. Det blir en reservdelsbeställning till, och bilen får ockupera garaget under kommande vecka.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-07-03 21:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Projektet avslutat pga ofrivillig test av airbag i samband med att fronten blev lite kortare. Airbagen fungerade och det blev inga personskador.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-07-03 21:39 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Skillnaden mellan stoiker och koleriker.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-07-03 21:44 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
torbjorn skrev:
Projektet avslutat pga ofrivillig test av airbag i samband med att fronten blev lite kortare. Airbagen fungerade och det blev inga personskador.

Ditt fel eller motpart? Skönt att höra hur som helst att det gick bra avseende personskador.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-07-03 22:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Med all sannolikhet motpart. Epa-traktor som höll lite väl långt ut på vägrenen för att underlätta omkörningar, skar ner i diket med högerhjulen och fick sladd och ställde sig tvärs över vägen när föraren försökte räta upp.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011