Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Skifta mellan bränslen
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=22&t=7412
Sida 1 av 1

Författare:  rennsport [ mån 16-05-30 21:14 ]
Inläggsrubrik:  Skifta mellan bränslen

Hej!

Jag är inne på att försöka bygga en dieselbil som ska gå på frityrolja.har läst på litegran och förstått att man måste starta och stanna med diesel i systemet.

Min fråga är då hur ska man göra och för att skifta mellan diesel och olja när motorn är igång? Och vart kan man isf köpa delar till ett sådant bygge?

Författare:  torbjorn [ mån 16-05-30 23:48 ]
Inläggsrubrik:  Re: Skifta mellan bränslen

Vissa dieselmotorer tycks gå bra även att starta på t ex frityrolja, åtminstone sommartid.
Man måste ju koppla om både inkommande bränsleledning och retur när man växlar bränsle, så det behövs två stycken trevägskranar. Eller totalt fyra vanliga kulventiler för VVS-bruk, om man finner sig i att det blir lite klumpigt. Sen blir det ju en del rörmokeri och mekanik för att koppla ihop ventilerna, helst vill man ju kunna manövrera dem med ett enda handtag.

Fundera på om du ska göra omkopplingen före eller efter bränslefiltret, om du gör den efter filtret behövs det ju ett extra filter.

Författare:  Volvo245GLT [ tor 16-06-02 10:00 ]
Inläggsrubrik:  Re: Skifta mellan bränslen

Jag har dålig koll på dieslar, men går det inte att göra systemet returlöst? Kanske med en mindre cachetank som bränslet kan cirkulera i.
Sen borde det inte vara mer avancerat än ett par stycken magnetventiler för 12 V på vardera matarledning från diesel- respektive frityroljetanken.
Någon km (?) innan stopp så växlar man bränsle så att merparten av det som cirkulerar i den lilla cachetanken kommer vara diesel.

Författare:  torbjorn [ tor 16-06-02 13:23 ]
Inläggsrubrik:  Re: Skifta mellan bränslen

Troligen går det inte att göra systemet returlöst. Men innan man säger något säkert bör man ta reda på mer exakt vad det är för slags dieselpump och hur den är konstruerad invändigt.

CAV/Lucas/Delphi fördelarpumpar (som förvisso ändå lär vara känsliga för bränslekvalitet och inte så lämpliga att köra på konstiga blandningar) har en inbyggd förpump (deplacementpump som ger en konstant bränslemängd per varv), och den används för att hålla hela pumphuset trycksatt, dels för att inte riskera kavitation och sånt i högtryckspumpen och dels för att förpumptrycket i vissa fall används för någon slags intern hydraulik. Tryckregulatorn sitter där returledningen är ansluten till pumpen. Och dit är också läckledningarna från spridarna kopplade.

Författare:  rennsport [ mån 16-06-06 20:18 ]
Inläggsrubrik:  Re: Skifta mellan bränslen

Är också inne på Magnetventiler men hittar inga passande....

Manuella kranar känns väldigt bökigt eftersom man måste stanna å gå ut och vrida om osv...

Vet ni av nån Magnetventiler som skulle kunna funka går ni gärna länka dom här! De är just nu de enda som bromsar byggstarten.

Författare:  torbjorn [ mån 16-06-06 21:41 ]
Inläggsrubrik:  Re: Skifta mellan bränslen

En bra lösning är annars att använda kulventiler och styra dem elektriskt med t ex centrallåsmotorer eller servomotorer för värmespjäll i bilar.

I en del gamla oljebrännare för villapannor finns det magnetventiler som nog skulle kunna gå att använda, men då är ju problemet att spolarna är avsedda för 230 V AC.
Möjligen kanske man kan hitta användbara magnetventiler i t ex båt- eller dieselvärmarbranschen.

Ytterligare en möjlighet skulle kunna vara att använda vakuumstyrda ventiler (såna här som används som automatisk bränslekran på motorcyklar och EU-moppar), tillsammans med magnetventiler för vakuum (den typ som används i avgasreningssammanhang på 70- och 80-talsbilar). I all synnerhet skulle det kunna bli en bekväm installation på en äldre Mercedes som redan har ett vakuumsystem för centrallås mm.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/