Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 20-02-27 08:03

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-03 10:44 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
karlmb skrev:
BP skrev:
karlmb skrev:
Laban skrev:
Kanske är en annan process. När det gäller lignin så ska väl några av processerna man arbetar med i USA även kunna ta hand om detta effektivt. Avd, det som är sant idag kanske inte är sant imorgon.


Detta är det viktigaste argumentet emot Metanol.
Alla argument för går ut på att framhålla det högre utbytet av bränsle kontra hur mkt ved man använder + ev enerigåtgång.
Men det finns ju en rad andra sätt att producera etanol.
Och en massa helt nya på gång runt hörnet.
Att i det läget peka finger och påstå att allt blir mkt bättre om vi snabbt bygger ett Metanolsamhälle och slutar satsa på Etanol för framtiden är ju inte seriöst, utan populistiskt!

---------------------------------------
Visst. Både Gillberg och JG Hemming är litegrann av populister.

Men det är nog inte fel att hålla en bakdörr öppen för metanolen. Även om det finns klara nackdelar såsom mer giftiga avgaser och att metanol är mer korrosivt.

/BP


Gillberg = JG Hemming...?

----------------------------------------
Nej, det tror jag inte.

Eller kan det vara så?

Det låter lite för fantastiskt för att man skall tro på det...

Men båda är väl uppe i den åldern när de börjar bli lite virriga...

Liksom undertecknad...

/BP


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-03-17 09:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3226
Ort: Hässleholm
Citat:
Efter etanol – metanol
Storskaligt projekt i Värmlands skogar
Publicerad: 16 mars 2009, 15.36. Senast ändrad: 16 mars 2009, 20.15

Miljardsatsningen på en metanolfabrik i värmländska Hagfors blir av. Projektet har kommit långt och nästa sommar sätts spaden i marken, uppger Björn Gillberg.

När andra deppar spirar optimismen i det lilla bolaget VärmlandsMetanol AB där miljökämpen Björn Gillberg är vd och delägare. Bolaget planerar att uppföra en stor fabrik för tillverkning av metanol (träsprit) genom förgasning av skogsråvara. Investeringskostnaden ligger på cirka 2 miljarder kronor.

I somras då det börjad darra på börsen gjorde bolaget en nyemission som övertecknades. Totalt har man nu cirka 800 aktieägare. I år planeras ytterligare en nyemission riktad till några utvalda kapitalstarka ägare. Därefter, oklart när, görs en större och bredare emission samt en börsnotering. Men då måste finansmarknaderna ha lugnat ner sig.

Så det här blir verkligen av?

– Ja, projektet lever i högönsklig välmåga. Och vi har kommit långt i arbetet, säger Björn Gillberg.


Mark har införskaffats, detaljplanen ställs ut nu i vår och kontakter med oljebolag och tänkbara byggare har tagits. Enligt Björn Gillberg har finanskrisen snarare varit en fördel än en nackdel eftersom byggpriserna sjunkit. Troligtvis går uppdraget till ett utländskt företag med mångårig erfarenhet av förgasningsteknik.

Tidsplanen har inte ändrats. Byggtiden blir cirka 18 månader och fabriken ska stå klar 2011/2012. Då ska den producera 345 000 liter metanol per dygn. Det skulle svara för cirka 2 procent av bensinen till den svenska bilparken.

Metanol är framtidens motorbränsle- miljövänligare och lönsammare att tillverka än etanol, menar Björn Gillberg. Metanolinblandningen i bensinen blir cirka 5 procent.


Att fabriken blir lönsam, hyser han inga tvivel om. Kalkylen skulle gå ihop även om metanolen inte varit befriad från energiskatt. Fabriken kommer också att förse kommunen med fjärrvärme.

Blir du en förmögen man på kuppen?

– Det här är ingen investering för den som vill göra snabba klipp. Själv har jag inget större intresse av att bli förmögen, skulle jag ha det hade jag ägnat mig åt något annat.

Idén att tillverka metanol genom förgasning av skogsråvara har han haft i tankarna i minst 30 år. Ingen annan har gjort det, däremot är tekniken beprövad och i Kina finns många fabriker där råvaran är stenkol. Tanken var först att bygga en pilotanläggning men eftersom VärmlandsMetanol nekades statsstöd gick man direkt på en fullskaleanläggning.

Finessen med att förgasa skogsråvara är att energiutbytet blir dubbelt så högt jämfört med etanol tillverkad genom konventionell jäsning av spannmål. Produktionskostnaden för metanolen är beräknad till cirka 6 kronor per bensinekvivalentliter.

Tror du det blir problem att få tag i råvaran?

– Nej. Det har aldrig funnits så mycket skog i Sverige som idag. Vi kommer att ta råvaran lokalt inom en radie av 10–15 mil från fabriken. Det är kapitalkostanden, inte råvarukostanden, som är den tunga biten.

Björn Suneson


Citat:
Fakta
Björn Gillberg

Björn Gillberg är 65 år och var mannen som avslöjade Fermenta-bluffen på 80-talet. Han leder Stiftelsen Miljöcentrum och har varit inkopplad på flera stora projekt, bland annat Öresundsbron, Hallandsåstunneln (efter skandalen) och Citytunneln. Metanolfabriken tänker han hålla i åtminstone tills spaden är satt i marken. Sedan får troligen andra ta vid.


http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/ar ... 603209.svd


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-03-17 13:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Tja, vill han låginblanda 5% och tror det funkar i alla bilar så kan han förstås få göra det.
Bra att vi fått det klarlagt att han besinnat sig till ynka 5%....
Jej rör den icke!:lol:
Då får vi mer etanol över till E85-E96, helt OK för mig...
Sen får vi se vad som överlever....

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-03-17 13:37 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Ja det tycker jag också, däremot ska man inte tro att blanda i 5% förnyelsebart bränsleinblandning löser problemen.

Och jag hoppas verkligen de 5% inte ställer till det med problem i motorer, annars är det lätt att s.k. yrkesfolk som inte vet skillnaden mellan etanol och metanol drar båda över en kam igen, nu när de historier om korrosion osv äntligen tycks ha tystnad.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-03-17 13:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Ja, det krävs tydliga skyltar nu!!!!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011