Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 19:31

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-08-24 20:32 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Cykla skrev:
Nu kom jag att tänka på det här med livslängd också. Thundersky skriver att LFP ska ha en livslängd på mer än 3000 cykler vid urladdning med 70%.


Wow det är väl minst 10 ggr mera än blyackar vid 50% urladdning..

Cykla skrev:
Nu blir det nästan för bra! Då måste jag vänta minst 20 år innan jag får köpa nya batterier. Tänk om det kommer ett mycket lättare och bättre och billigare batteri om tre år,


Det är väl ganska säkert att det finns bättre + billigare batterier om 3 år!

Cykla skrev:
som jag inte vill köpa eftersom det gamla batteriet inte är slutkört. Det är ju roligt att köpa nya batterier!
Jo, det är sant, jag gillar batterier. Hemma har jag ett jättestort blybatteripaket som är alldeles för stort och bara används några gånger om året, när det är strömavbrott eller åskväder.


Ursäkta trådkapningen men tycker också om batterier och elcyklar fast har ingen, men är nyfiken hur du anvnder jättepaketet, med en UPS? Hur mkt ström drar ett sånt paket / år att hålla laddad?

En cykelbil med elmotorstöd http://www.dutchbikes.nl/pagina/frame_v_kits.html vore också kul.

/Aryan


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-08-24 20:59 
Offline

Blev medlem: fre 07-08-24 11:24
Inlägg: 34
Ort: Från
Batteriet har 60 celler på 2V, 500Ah. Just nu kopplade som 24V, 2500Ah. Jag har en UPS på 700VA, den klarar att starta både kyl och frys, när de kommit igång kör jag också lyse och bildskärm. Till dator och bredband har jag ett eget 12V-batteri med en DC/DC som laddare som står på konstant, fungerar alltså som en UPS, men datorn går också på 12V.
Det är roligt när det blir strömavbrott, men nu har de grävt ner alla ledningar häromkring, suck.
Stora batteriet står inte på laddning hela tiden, jag laddar det någon gång i månaden, det går väl åt några kWh om året.

Liggcykeln är intressant, men jag vågar inte. Vill inte komma i tidningen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-08-25 09:04 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Cykla skrev:
Liggcykeln är intressant, men jag vågar inte. Vill inte komma i tidningen.


Fegis :-) Ska nog bygga om en 24 tums moutainbike som grannen ville slänga till en tvåhjulig liggcykel fast utan strömlinje.

http://gristmill.grist.org/story/2006/9/8/82015/17778 kan man läsa om dem där deWalt batterier på en cykel

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-08-26 22:30 
Offline

Blev medlem: tor 07-07-12 00:51
Inlägg: 11
Ort: Stockholm
Ingen fara med trådkapningar.
Som sagt, jag väntar med experiment och köper traditonellt. Imorgon beställer jag 4st semitraktions-batterier Dyno 95502 från ETPAB
60Ah/20h, 50 Ah/5h
Jag fick ett väldigt bra bemötande där och ett bra pris. Förhoppningsvis dröjer det en 3-4 år innan jag vet om det var ett bra köp, m.a.o. när det är dags att byta ut dem. Då kanske det finns beprövade alternativ.
Tack för all respons här. Det och en erfaren kontakt utanför forumet gör att jag inte testar fritidsbatterierna trots rekommendationer som var upprinnelsen till frågan.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-08-31 21:02 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-18 19:56
Inlägg: 248
Spännande!
Köper du en ny laddare också eller kan du behålla den gamla?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-08-31 23:02 
Offline

Blev medlem: tor 07-07-12 00:51
Inlägg: 11
Ort: Stockholm
Laddare, nja, jag kommer att köra med den som sitter i. Fast jag vet ju inget om den mer än att den borde vara gjord för denna typ av batterier. Mopeden levereras ny med den typen. Laddaren sitter i mopeden vilket gör det ytterst bekvämt att ladda. Bara att hala fram sladden och sticka i närmsta vanliga eluttag. Laddaren ser respektinjagande ut med stort kretskort med många komponenter, kylflänsar och kylfläktar. Specifikationer har jag inga. Med en så'n där billig elmätare som man sätter i eluttaget ser jag att den drar c:a 2A när den börjar ladda nuvarande bilbatterier när de behöver laddning. Sedan går den ner till 0,2A efter ett par timmar. Skulle det vara fulladdat när man sätter i kontakten så går den snabbt ner till den låga förbrukningen. Hmm, jag har inte mätt spänningen över batterierna tillsammans och hur den varierar över tid. Över varje batteri ligger spänningen på 14,5 - 15,8V om jag minns rätt. Innan underhållsfasen trätt in. Variationen kommer väl av olika status på de olika batterierna. De laddas ju i serie.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-09-02 10:27 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-18 19:56
Inlägg: 248
2A låter rätt mycket, min laddare till elmoppon ligger på ca 265 w (dvs drygt 1 A) när den laddar.
Men det är säkert högre kvalité på din laddare och dina batterier då, varpå de törs ladda aggressivare.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-09-02 10:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Tänk på att man också måste räkna med effektfaktorn och att strömmen inte är sinusformad när man vill avgöra hur hög aktiv effekt en laddare (eller annan elektronik) verkligen drar från elnätet.
Om en laddare drar t ex 2 A från ett 230 V-nät så vet man att den aktiva effekten i varje fall inte är över 260 W, men den kan lika väl vara mycket lägre.
Om man inte har tillgång till någon "riktig" effektmätare som tar hänsyn till fasvinklar, sant effektivvärde osv, så är det bättre att mäta laddströmmen mellan laddare och batteri.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011